اولویت دادن بهداشت به درمان یکی از دلایل، مخالفت عثمانی با برنامه‌های هاشمی بود. او گفت: تمرکز این وزارت‌خانه بر بحث درمان شاهکار بود اما در حوزه بهداشت با بی‌برنامگی مواجه هستیم و دکتر هاشمی باید مشخص کنند که چطور به این نکات می‌خواهند توجه کنند.

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پشت تریبون رفت. او در تشریح دلایل مخالفت خود با سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با تقدیر از زحماتی که حسن هاشمی در وزارت بهداشت کشید گفت: مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان برای ما سخت است، ایشان در این وزارت‌خانه در طول چهار سال اخیر زحمات زیادی کشیده‌اند و طرح تحول نظام سلامت یکی از شاهکار‌های دولت در عرصه بهداشت و درمان بود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه، یکی از مسایلی که امروز ما با آن مواجه هستیم مروبط به بی عدالتی است که در پرداخت حقوق و مزایا به پزشکان صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر با نگاهی به مجموعه خدمات درمانی مشخص است که تفاوت حقوق پزشکان با سایر بخش‌ها از جمله پرستان و سایر بخش‌های بسیار قابل توجه است. حتی ما شاهد این نکته هستیم که تفاوت‌ها میان پزشکان در تخصص‌های مختلف نیز قابل توجه است.
نماینده مردم ارومیه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سری نگرانی‌ها درباره چگونگی تامین مالی طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، افزود: اوضاع مالی در بهداشت و درمان اوضاع خوبی نیست، بیمه‌ها امروز وضعیت مناسبی ندارد و ما نسبت به ادامه طرح تحول نظام سلامت، نگران هستیم، سوال ما این است که منابع این طرح چگونه تامین می‌شود و ما در برنامه‌های وزیر بهداشت برنامه‌ای درباره تامین مالی منابع طرح تحول نظام سلامت ندیده‌ایم .

بهادری در ادامه دلایل تخلفات خود گفت: توجه به موضوع بهداشت یکی از نکاتی است که از وزیر بهداشت انتظار داریم. ما همیشه می‌گوییم که پیشگیری بهتر از درمان است، باید این اتفاف رخ دهد که بهداشت اولویت بیش‌تری پیدا کند. همچنین توقع داریم پیگیری طرح پزشک خانواده را باید در دوره جدید مورد توجه قرار دهند.

او در ادامه به مسایل منطقه‌ای خود اشاره کرد و گفت: ما در آذربایجان غربی در شرایطی قرار داریم که حدود ۱۲۰ سال پیش مدرسه طب در این شهر تاسیس شده وقتی شهری اینقدر قدمت دارد شایسته نیست دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در میان ۲۰ دانشگاه برتر نباشد و ارومیه در شاخص سلامت در رده آخر است. 
او افزود: در حال حاضر در ارومیه یک بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی شروع شده و در طی چهار سال اخیر یک آجر هم روی هم گذاشته نشده است. یک تخت بیمارستانی هم در ارومیه هم نداریم. ما در استان مرکز مجهز بیماری‌های سوختگی نداریم و بیماران ما از استان آذربایجان غربی به اصفهان می‌روند و چرا باید این اقدام رخ دهد.

 آرای غیر سیاسی آقای روحانی به واسطه خدمات وزیر بهداشت بوده است



پس از بهادری، قسیم عثمانی نماینده بوکان مخالف دومی بود که درباره صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی وزیر بهداشت پشت تریبون رفت و با اشاره به اینکه من از اضافه‌نشدن تخت‌های بیمارستانی در حوزه های انتخابیه خود گله ندارم، گفت: شخصیت دکتر هاشمی شخصیت قابل تقدیر است و بخش زیادی از آرای غیر سیاسی آقای روحانی به واسطه خدمات ایشان بوده و به شخصیت کاریزماتیک شده‌اند.



او درباره با دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: یکی از نکاتی که در برنامه‌های ایشان ندیدم رعایت تعادل پرداخت حقوق به پزشکان است. نباید از یاد ببریم که درمان فرآیندی است که بخشی از آن را پزشکان انجام می‌دهند و باید به سایر بخش‌ها خصوصا پرستاران و پیرا پزشکان نیز توجه کرد تا رضایت مجموعه افراد را ایجاد کند.



او افزود: این تعادل بخشی نیاز به تامین منابع مالی دارد و ما در برنامه‌های دکتر هاشمی این برنامه را ندیدیم.



اولویت دادن بهداشت به درمان دیگر دلیلی مخالفت عثمانی با برنامه‌های هاشمی بود. او گفت: تمرکز این وزارت‌خانه بر بحث درمان شاهکار بود اما در حوزه بهداشت با بی‌برنامگی مواجه هستیم و دکتر هاشمی باید مشخص کنند که چطور به این نکات می‌خواهند توجه کنند.


عثمانی در ادامه خطاب به وزیر بهداشت، گفت: حوزه عمل شما بخش مهمی‌ آن فرابخشی است و بیمه‌ها در اخیتار شما نیست در دوره قبل بیمه ها شما را اذیت کردند و الان هم نگران این سیاست‌های فرابخشی هستیم که چطور می‌شود این هماهنگی را ایجاد کرد که بخش درمانی به موقع خدمات درمانی ارائه می‌دهد و بعد به موقع هم از بیمه‌ها باید اعتبارات را دریافت کند.

او تاکید کرد: در برنامه‌های آقای وزیر ندیدیم که برای بیمه ها چه برنامه‌ای دارند و این تضاد به خدمات درمانی ضربه می‌زند و اگر دوره ۴ ساله اول تمرکز بر درمان بود دوره جدید شایسته است که توجه به بهداشت باشد.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =