۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱
با وزرای کابینهٔ سایه جلیلی آشنا شوید

با کنار رفتن احمدی‌نژاد او نیز مجبور شد تن به کوچ اجباری دهد اما از همان زمان عزمش را برای برداشتن گامی بلندتر جزم کرد؛ برای همین سال 92 نام سعید جلیلی در میان شش کاندیدای ریاست جمهوری به چشم خورد؛ اما بخت با او یار نبود و ریاست جمهوری حسن روحانی او را یک گام به عقب نشاند.

فائزه عباسي: از آن پس بود که تنها، چهره‌ای منتقد به خود گرفت؛ چهره‌ای که در سال های پایانی دولت یازدهم بیشتر جلوه‌گر شد. درست در ماه های منتهی به انتخابات 96 بود که جلیلی سیمرغ آمال خود را در جمنا دید اما وقتی نتیجه رای گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به ابراهیم رئیسی ختم شد به این فکر افتاد که باید خودش آستین بالا بزند؛ حالا با گذشت چهار ماه از دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری دفتر سعید جلیلی تبدیل به مقری برای تشکیل دولت درسایه شده است. 

رونمایی تدریجی از کابینه سایه
اسمش را گذاشته «سلسله جلسات سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم» اما برخلاف این عنوان عریض و طویل، واقعیت امر تنها دو کلمه است «دولت سایه» مسئله ‌ای که حتی سایت جلیلی برای انتشار محتوای جلسات از آن در یک پرانتز استفاده می‌کند.

دیپلمات اصولگرایان که از اوایل شهریور ماه دفترش را به مقری برای دولت سایه و چیدن کابینه در سایه اختصاص داده است تقریبا هفته ای یک‌بار پرونده یک وزارتخانه را به بحث می گذارد و از کارشناسانی دعوت می کند تا عملکرد آن وزارتخانه را به نقد بگذارند؛ اما این کارشناسان تنها نقش کارشناسی برعهده ندارند، بلکه عموما چهره‎هايي هستند که جلیلی آنها را برای پست وزارت در آن حوزه مناسب می داند و با این اوصاف، هر جلسه نقد عملکرد يک وزارتخانه دولت مستقر، مراسمي است براي رونمایی از یک وزیر در کابينه سايه!

با نگاهی به سوابق افرادی که به عنوان کارشناس در این جلسات حضور مي‎يابند و بعد از جلیلی تریبون را در جهت نقد دولت به دست می گیرند یک حقیقت عیان می شود و آن میزان وفاداری جلیلی به همقطارانش در دولت نهم و دهم و البته دوستانش در دانشگاه امام صادق است؛ یعنی همان دانشگاهی که متولی دولت سایه، دکترای خود را از آن گرفته است.

در این میان نشانه هایی از دلخوری‌ها هم به گوش می رسد مانند وقتی که محمدجواد لاریجانی به این جلسات دعوت اما وقتی با صندلی آخر سالن مواجه شد، ترک جلسه را بر ماندنش ترجیح داد. چنانچه دلخوری او ادامه پیدا نکند، لاريجاني می تواند نقش وزیر امورخارجه دولت سایه جلیلی را بازی کند. نقشي که تا کنون خود جليلي بر عهده گرفته و يک تنه سياست‎هاي ديپلماتيک دولت يازدهم بويژه مذاکرات هسته‌اي را به نقد کشيده است.

نیکزاد وزیر مسکن در سايه
ششم شهریور تشکيل جلسات دولت سایه جنبه علنی به خود گرفت؛ جلسه ای که تنها یک سخنران داشت و آن هم خود جلیلی بود. او با علم به اینکه شاید حرف و حدیث درباره این جلسات زیاد شود، دست پیش را گرفته و گفت "سایه تمدن اسلامی برای دولت دوازدهم سایه پربار و برکتی خواهد بود" و در نهایت جملات پایانی سخنرانی اش را با انتقادات تند علیه دولت به پایان می رساند.

در جلسات بعدی که ارزیابی عملکرد وزراي دوازدهم در دستور کار قرار گرفت، عملکرد وزرات مسکن، راه و شهرسازی از زمره مواردی بود که نشان داد نظر جلیلی به نظر وزیر مسکن احمدی نژاد نزديک است؛ چه آنکه در این جلسه "علی نیکزاد" درکنار دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بررسی وزارت مسکن را به عهده داشت.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران درچهارمین دوره شورای شهر تهران، مقداد همتی مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت دهم، فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن، مهدی ساسانی کارشناس حوزه حمل و نقل و مرتضی محمودی کارشناس حوزه شهرسازی از جمله افرادی بودند که در این جلسه حضور داشتند و طبیعتا می توانند در پست‌هایی مانند معاون و مشاور وي ایفای نقش کنند.

گزينه‎هاي احمدی‌نژادی‌ و اعضاي دانشگاه امام صادق(ع)
وزارت صنعت و معدن از دیگر وزارتخانه هایی بود که در سیبل انتقاد جلسات جلیلی قرار گرفت؛ وزیر دلخواهش در اين حوزه نيز باز از ساکنین دولت دهم است. «سید رضا فاطمی امین» معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت مهمترین مدعو این جلسه بود. کسی که می تواند نقش وزیر صنعت و معدن را در دولت سایه را به عهده بگیرد و اگر روزی جلیلی راس قوه مجریه قرار گرفت او نیز در هیات دولت در این ردا ظاهر شود.

«محمد نعمتی» استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، «حسین دُر» دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، «مهدی باستان فر» نایب رییس انجمن همگن پلاستیک، «فاضل همامی» رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاونی ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فولاد و معدن، در این جلسه حاضر بودند.

بعيد نيست جلیلی نیز در آینده شعار حمایت از حضور زنان در دولت را سر دهد، حضور «خانم شکارچی» مدیرعامل شرکت هرمس سازه و «دریس» رییس هیات مدیره گروه آوند در جلسات دولت در سایه، شاهدي بر اين مدعا است.

در وزارت جهاد کشاورزی هم نگاه جلیلی باز به دولت نهمی‌ها نزديکتر است؛ چرا که وقتی پرونده جهاد کشاورزی و ارزیابی حجتی روی میز دولت سایه آمد، مهمترین سخنران آن جلسه "جواد توکلیان" بود؛ کسی که در دولت نهم سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان فائو، بود.

هم‌دانشگاهیان سوار بر اقتصاد
دیگر نوبتی هم باشد نوبت وزارت اقتصاد بود مهمترین وزارتخانه ای که سروکارش با معیشت مردم است و باید از این نظر به افکار عمومی اطمینانی بدهد که قرار است اوضاع بهتر شود نه بدتر. از آنجایی که هرچقدر هم مدافع دولت احمدی‌نژاد باشند در زمینه اقتصاد چاره ای جز سکوت ندارند -به دلیل ضعف‎های بزرگ آن دولت در این حوزه- در این مورد سعید جلیلی از دولت قبل تا حدودی فاصله می گیرد و به هم‌کیشانش در دانشگاه امام صادق می پیوندد. حالا وقتی صحبت از وزیر هم عرض کرباسیان در دولت سایه به میان می آید، تریبون نقد به دست "حسین عیوضلو" سپرده می شود؛ کسی که هر چند نامش در سیستم مدیریت بانکی دولت نهم و دهم به چشم می خورد، اما تار و پودش از دانشگاه امام صادق (ع) است و بیشترین حضورش در این دانشگاه به ثبت رسیده است.

"محمد نعمتی" نیز فردی که در جلسات مربوط به نقد وزارت صنعت و معدن از مدعوین جلیلی بود و احتمالا نام او را بیشتر در کنار سعید جلیلی خواهیم دید؛ فردی که اتفاقا او هم از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) است.

سایه مدیرکل تربیت بدنی نیروی انتظامی بر وزرات ورزش
سردار مصطفی آجرلو در یکی از نخستین جلسات کابینه سایه به ارزیابی عملکرد وزارت ورزش در دو دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت. به نظر می‎رسد که رئیس دولت سایه تصمیم دارد وزارت ورزش را به یک نظامی با سابقه ورزشی بسپارد.

سردار آجرلو در سال‎های ۱۳۷۴-۱۳۷۶ جانشین معاونت تربیت‌بدنی سپاه پاسداران بود و در سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۷۹ مدیرکلی تربیت‌بدنی نیروی انتظامی را به عهده داشت. او در سال‌های ۱۳۸۹-۱۳۹۴ لباس ریاست سازمان ورزش سپاه پاسداران را به تن کرد و امروز مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز است.

جمع منتقدین یا دولت سایه؟
دولت سایه یک مشخصه دارد و آن ارائه برنامه است یعنی نقد برنامه در حال اجرا با ارائه برنامه‎ای جایگزین؛ اما به نظر می رسد در سلسله جلسات "سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم " این نکته یا فراموش شده یا اساسا توجهی به آن نشده است. مسئله ای که محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس دهم با توجه به آن می گوید «جلیلی جمع منتقدین شکل داده است نه دولت در سایه».

کوهکن به خبرآنلاین گفت: من حرکت آقای جلیلی را دولت درسایه نمی بینم؛ چراکه کسی می تواند در جهت تشکیل دولت درسایه گام بردارد که اولا یک مجموعه قابل توجهی با چنین نگاهی را پشت سر خود داشته باشد و مهمتر اینکه دولت سایه باید در حاکمیت ابزارهایی داشته باشد که بتواند نظراتش را عملیاتی کند.

او ادامه داد: اگر دولت سایه تنها بخواهد تئوری پردازی کند و تنها به نقد دولت بپردازد دیگر اسمش دولت درسایه نیست بلکه به آن می توان گفت جمع منتقدین!

این عضو فراکسیون اصولگرای مجلس گفت: ارزیابی من از کارهای آقای جلیلی منفی نیست. باید همیشه یک نقد عالمانه در قبال دولت وجود داشته باشد تا مانع تخت گاز رفتن دولت ها شود؛ اما آنچه مطرح است اینکه ما در هیچ یک از تشکل های سیاسی چه در جریان اصلاح طلب و چه در جریان اصولگرا به این جهت که حزب نیستند و تنها یک نهله فکری هستند؛ هیچ کسی را نمی توانیم پیدا کنیم که حرف اول و آخر را بزند. لذا نهایتا برآیند گفتمان شخصیت حقیقی و حقوقی و قدرت تاثیرگذاری آنها است که می تواند سمت و سویی به تصمیمات بدهد.

کوهکن گفت: به همین دلیل دولت سایه را افرادی تشکیل می دهند که دستی بر آتش دارند تا بتوانند تصمیمات را در جایی اجرایی کنند اما اینکه برخی اشخاص بدون داشتن چنین قدرتی به این سمت حرکت کنند؛ حرکت آنها دولت سایه تلقی نمی شود، بلکه شخصیت های حقیقی و حقوقی تلقی می شوند که دولت را نقد می کنند.

دولت در انزوا
وقتی جلیلی ساز تشکیل دولت سایه را کوک کرد، جریان اصولگرا آن را چندان جدی نگرفت تا آنجا که این اقدام جلیلی را یک حرکت شخصی تلقی می کنند که تنها همراهانش نزدیکان او هستند.

محمدعلی پورمختار از دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس دهم در این رابطه به خبرآنلاین گفت: به نظرم حرکت های آقای جلیلی یک حرکت شخصی است، به همراه تعدادی از افرادی که با هم همکاری می کنند اما بعید می دانم این موضوع بتواند به یک کار مشترک برسد.

او گفت: اگر قرار باشد دولت سایه ای تشکیل شود، ترجیح بر این است که فراکسیون ولایی چنین دولتی را تشکیل دهد یا نهایتا جریان اصولگرایی در جهت یک مشورت جمعی به این سمت برود.

پورمختار با اعتقاد بر اینکه در شرایط امروز باید این دولت سایه در جهت تعامل با دولت مستقر شکل بگیرد، تاکید کرد: این حرکت آقای جلیلی در مجموعه اصولگرایی و با هماهنگی این جریان صورت نگرفته است.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    116 8
    آخه یکی نیست بهش بگه یک نگاهی به رزومه ات بنداز بعد در سطح اون توهم بزن. البته با این شیر تو شیری که کسی مثل احمدی نژاد رئیس جمهور می شه بعید نیست توهم این آقا به واقعیت بپیونده
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      26 1
      بیشتر شبیه بچه بازی می ماند یعنی چی دولت سایه، حالا بیان بشینند و نظر بدند و مخالفت کنند و غیره که چی مثلا، چه ارزشی دارد و چه نتیجه ای، متاسفانه حتی تصمیمات در این کشور گاها احساس می شود کودکانه گرفته می شود دیگر وای به حال این اقایان که نه رای مردم را دارند نه جایگاه خاصی.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      2 0
      این از مصادیق واضح غربزدگی نیست آقای دکتر جلیلی؟
  • بی نام DE ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    86 3
    من هم دولت تشکیل دادم بازی قشنگیه هر کی دوست داره دولت تشکیل بده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    77 4
    معلوم نیست چه آش تازه ای برای ملت بدبخت پخته اند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    دم جلیلی گرم که داره تک تک وزارتخونه ها رو با نگاه تخصصی بررسی می کنه و حتی از برخی وزرا تعریف هم کرده. این کارش یک الگو در عرصه سیاسیه ایرانه که تا الان هیچ کسی نکرده
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    130 8
    خوب احساس قدرت دوست دارن چرا اذیتشون میکنید
  • رضا ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    26 1
    مردم با كور تليت نميخورن كه هم با چوب بزنند توي سرشون هم از بقدرت رسيدن بعضيها زجر بكشند و هم اموال ملت رو ببرند . لااقل اينها ديگه كمتر تو سري ميزنند ...
  • محسن A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    9 122
    دوستان خبرنگار خبرآنلاین اگر از زحمات دکتر جلیلی برای تصحیح و تکمیل برنامه های دولت حمایت نمی کنید، حداقل این طور به ایشان حمله نکنید... دیدید که نظرات کارشناسی ایشون در مورد برجام صحیح بود و اگر نقایصی که آن زمان این دلسوزان دیدند اصلاح می شد اینجور خبرگزاری هایی مثل شما شرمنده نمی شدند
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    69 2
    همین ها اگر اصلاح طلب بودن خدا میدونه الان چه بلایی سرشون اومده بود
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    43 3
    خیلی جوک هستن واقعا
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    43 0
    این که همون دانشگاه امام صادق ع هستش.
  • بی نام GB ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    38 0
    وقتی درروشنایی منتخب قرار نگرفته اند چه لزومی دارد درسایه ....
  • حات IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    37 1
    مرغ گرسنه در خواب دانه بیند بگذارید کمی خوش باشند و برای خود یک دولت خیالی درست کنند . این آقای جلیلی عاشق حکمرانی است
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 42
    بازم دمش گرم که رو بازی میکنه
  • رضا A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    30 2
    زهی خیال باطل. آزرو عیب نیست .....
  • بی نام DE ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    16 0
    گزارش خوب و نکته سنجی بود
  • بی نام DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    11 2
    فارغ از انتقادات سیاسی که به این کار میشه، ایشون داره یه کار عملی سیاسی رو درست انجام میده. این یه عرفه تو کشورهای پیشرفته که دولت در سایه تشکیل بدنو منتها مشکل اینه که این کار باید از سوی حزب رقیب انجام بشه. آقای جلیلی اصلا حزب نداره که
  • بی نام DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    27 1
    جایگاه آیت الله مصباح تو تشکیلات دولت سایه کجاست؟
  • بی نام DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    22 0
    رییس دولت سایه خودشه یا رییسی؟
  • بی نام DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    2 30
    تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست
  • بی نام DE ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    33 2
    رستم قاسمی هم وزیر نفت سایه است؟ میرکاظمی هم وزیر بازرگانی؟ بابک زنجانی ور هم از زندان بیارین بیرون که جمعتون جمع بشه
  • بی نام DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    23 1
    از دوستان انحرافیتون چه خبر؟ اونا رو نیاوردین تو کابینه سایه یا هنوز تو راهن؟
  • بی نام DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    25 1
    وزیر کشور در سایتون کیه؟ مرحوم کردان؟
  • بی نام DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 20
    کاش بجای این همه نقد جلیلی، میرفتین باش مصاحبه میکردین
  • بی نام DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    4 60
    جلیلی مرد با خداییه. به چهره اش نگاه کنینو شرم کنین از این همه حمله به این مرد خدا
    • بی نام A1 ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      16 1
      چهرشو خوب اومدی. برد پینه
  • بی نام DE ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    25 1
    دود دولت سایه تو چشم کی میره؟ ملت بیچاره؟
  • بی نام DE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    21 1
    تعبیر دولت در انزوا هم برای اینا خوبه
  • بی نام DE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    26 4
    چی کارشون دارین، یه گوشه نشستن دور هم دارن با هم بازی میکنن. سرشون گرم باشه بهتره
  • بی نام DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    14 2
    خدا بخیر کنه با این رقابت هایی که تممی نداره و هیچ وقت به رفاقت تبدیل نمیشه
  • بی نام GB ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    11 2
    کابینه خیالی نه سایه
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    هزینه این جلسات و نشست ها و کابینه بازی از کجا در میاد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    آبکی تحلیل نکنید به دولتهای قبلی دقیق توجه کنید؟