تسنیم نوشت: یک کارشناس مسائل سیاسی می گوید: «موسسه گلوبال ریسرچ در سال ۲۰۱۵ تحقیقی منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم تا ۲۰۱۵، ۲۰ میلیون نفر را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در دنیا کشته است!» حالا اینها ژست مبارزه با تروریسم می گیرند؟ چه کسی باور می‌کند؟

حمیدرضا مقدم‌فر مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اظهارات سخیف و بی‌ادبانه ترامپ علیرغم تلخ و نفرت‌انگیز بودن، می‌تواند ظرفیت خوبی برای قضاوت افکار عمومی دنیا درباره حاکمان آمریکا داشته باشد، اظهار داشت: نطق بی‌منطق و بی‌ادبانه ترامپ موجب شکل‌گیری واکنش منفی در خود جامعه آمریکا و بویژه جامعه بین‌الملل شده است.

اهم اظهارات این کارشناس مسائل سیاسی را در ادامه بخوانید.

* شاید اینگونه ادبیات قلدرمآبانه و دیکتاتورمنشانه روزگاری در دنیا اثر داشت؛ اما امروز این نوع گفتارها در دنیا هیچ تاثیر مثبتی برای این کشور ندارد بلکه تاثیرش کاملا در جهت منفی است. 

* گویی یک نفر یا یک گروه متن سخنرانی ترامپ و نتانیاهو را تدوین و تنظیم کرده بودند.

* آقای روحانی منطقی و با احترام سخنرانی کرد و درعین حال به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد. امروز افکار عمومی دنیا بین این دو ادبیات و دو منطق می‌تواند به خوبی قضاوت کند.

* وی با اشاره به هدف ترامپ برای «ایران هراسی» گفت که او قطعاً در این هدف ناکام بوده و اتفاقاً با رفتارها و مواضع و نابخردی‌های خود اجماعی علیه خودش ساخته است.

* اظهارات ترامپ از یک سو متناقض و از سوی دیگر توهم است. ترامپ در ابتدای سخنان خودش می‌گوید به تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذارد و در ادامه برخی کشورها از جمله ایران و کره‌شمالی را تهدید نظامی می‌کند! او در شرایطی از دموکراسی سخن می‌گوید که خودش در این زمینه کاملاً زیر سوال است. او در شرایطی رئیس جمهور شده که رای اکثریت مردم آمریکا را ندارد و امروز هم محبوبیت او به زیر 36 درصد رسیده که در تاریخ روسای جمهور آمریکا تقریباً بی‌سابقه است.

* نباید تصور شود ترامپ تافته جدافته‌ای نسبت به سیستم حاکمان آمریکاست و بقیه با او در «راهبرد» متفاوتند. ترامپ همان کلینتون و همان جورج بوش و همان اوباماست منتها با این تفاوت که ترامپ آمریکای بدون‌روتوش و دست چدنی زیر دستکش مخملین دولت آمریکاست.

* ترامپ مخالف متن برجام نیست بلکه به دنبال چیزهایی فراتر از آن و در واقع همراه‌سازی ایران با سیاست‌های ظالمانه آمریکاست.

* باور ندارم ترامپ برجام را به هم بزند، اما او کمتر از یک ماه دیگر در 25 اکتبر باید به کنگره گزارشی درباره برجام بدهد و می‌تواند در آنجا نظر منفی خود را اعلام کند. علی‌رغم اینکه تمامی مولفه‌ها حتی خود ترامپ به پایبندی ایران به برجام اذعان دارند، اما احتمالا بخواهد توپ را به زمین کنگره بیندازد و به نوعی یک جنگ زرگری راه بیاندازد یا همان کار پلیس خوب و پلیس بد را انجام دهد.

* آمریکایی‌ها در راستای یک اقدام اخلاقی یا انسان‌دوستانه به مذاکره و برجام روی نیاوردند بلکه از سر «اجبار» و «الزام» مجبور شدند سایر گزینه‌ها را حذف و مذاکره را دنبال کنند؛ لذا امروز هم گزینه دیگری غیر از برجام ندارند اما هدف آنها این است که هرچه می‌توانند امتیازاتشان در برجام و محدودیت‌های ایران را حداکثری کنند. لذا ادبیات برهم زدن برجام که توسط ترامپ دنبال می‌شود، به عقیده من بیشتر برای امتیازگیری بیشتر است.

* بهترین چیزی که می‌تواند به کمک ترامپ بیاید این است که احساس کند ما در برابر این ادبیات و این فشارها عقب نشینی می‌کنیم و کوتاه می‌آییم؛ لذا اگر او چنین احساسی از ایران ببیند، قطعا به فشارها خواهد افزود. اما اگر دولت ایران می‌خواهد آمریکا را به اجرای تعهداتش در برجام وادار کند،

* بهترین شیوه برای ایران آن است که ترامپ و آمریکا احساس نکند که هرچه فشار بیاورد ایران اقدامی نخواهد کرد. هرچقدر که آمریکا از تعهداتش عدول کرد ما هم باید به همان میزان از تعهداتمان کم کنیم.

* آمریکا در هر نقطه از منطقه قدم گذاشته، از سوریه و افغانستان و عراق تا سایر نقاط، تروریسم را کاشته و رفته است.

* اظهارات ترامپ ناشی از «استیصال» و «درماندگی» دولتمردان آمریکاست. دولت آمریکا که خود را کدخدای دنیا می‌داند امروز در بسیاری نقاط دنیا بخصوص در منطقه دچار شکست شده. خودشان اعتراف کردند ما عراق را اشغال کردیم هزاران دلارخرج کردیم و خسارت دیدم و این همه کشته دادیم اما دو دستی عراق را به یک کشور پیوند خورده با ایران تبدیل کردیم و به عقب برگشتیم؛ بنابراین آمریکا در بسیاری از نقاط جهان دچار شکست و هزیمت شده و این قلدرمابی مانند همان دعوای خیابانی است که فردی کتک خورده و چاره‌ای هم جز این ندارد که در حال فرار، فحش هم بدهد!

* امروز برجام تعهد بین‌المللی برای کشور است اما نکته‌ای هم از باب تذکر می‌خواهم به برخی از دستان داخلی بگویم؛ که ای کاش اقدامات و خطوط قرمز نظام و رهبر معظم انقلاب درباره برجام کاملاً رعایت می‌شد تا امروز شاهد چنین سوءاستفاده‌هایی از ناحیه دشمن هم نباشیم.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =