۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
نوبخت: افزایش قیمت بنزین قطعی نیست

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: «برای حذف یارانه ها نیازمند توافق با مجلس هستیم وحذف 31 میلیون نفر از یارانه بگیران قطعی نیست.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره این که در تبصره 19 لایحه بودجه قرار است یک‌سری مشوق‌هایی به بخش خصوصی داده شود. این مشوق‌ها چیست و آیا دولت می‌خواهد قیمت‌ها را آزاد کند؟ تصریح کرد: ما بخش خصوصی را می‌خواهیم در طرح ها بیاوریم؛ معقول و معمول این است که از این سرمایه‌گذاری سودی هم بخش خصوصی داشته باشد. پروژه ای که محصولی را ارائه می‌کند، اگر از سوی دولت باشد، ممکن است رایگان باشد، اما وقتی بخش خصوصی می‌آید، شرایط فرق می‌کند.

وی متذکر شد: دو پیش‌بینی داشتیم؛ یکی این‌که به بخش خصوصی بگوییم مابه‌تفاوت قیمت را ما می‌پردازیم. از سوی دیگر، دو نوع پروژه وجود دارد. یکی پروژه دولتی است. یک بخش خصوصی می‌گوید من می‌توانم سرمایه‌گذاری کنم، بنابراین ما اجازه می‌دهیم که قیمت را از مردم دریافت کند. مثلا آزادراه تهران به کرج وجود دارد و کسی بگوید راه زیرزمینی بزنم. ما خدمتی از دولت را کم نمی‌کنیم. در کاری بخش خصوصی می‌خواهد انجام دهد. مشوق‌ها معقول و معمول است.

معاون رییس‌جمهور بیان کرد: در تبصره 19 که عمدتا مشارکت‌ها به این شیوه است، با بخش خصوصی در متن هم فکری کردیم و هم با دستگاه‌های نظارتی دولتی و فرادولتی مشورت کردیم.

حذف ۳۱ میلیون نفر از یارانه قطعی نیست
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگر خبرآنلاین درباره حذف یارانه‌بگیران اظهار داشت: راجع به یارانه‌ها دو روش وجود دارد؛ یکی این‌که یارانه غیرنیازمندان را قطع کنیم و یا این‌که به کسانی که نیازمند هستند، یارانه بدهیم.

وی افزود: باید شناسایی صورت گیرد، برای این کار نیازمند توافق با مجلس هستیم. حذف 31 میلیون نفر از یارانه قطعی نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: ما پیش‌بینی‌هایی داریم، اما این که این پیش‌بینی‌ها چه خواهد بود و جامعه هدف چه تغییری می‌کند، باید منتظر باشد. باید با مجلس به یک سازوکار مشخص برسیم. همیشه این انتقاد وجود داشته که چرا به ثروتمندان یارانه می‌دهید. سازوکاری که در تبصره 14 مشخص کردیم، معطوف شدیم به این‌که به نیازمندان یارانه بدهیم. ضمن این‌که یارانه هیچ فرد نیازمندی در سال 97 حذف نمی‌شود.

تکذیب افزایش قیمت بنزین
نوبخت در پاسخ به پرسش خبرگزاری خبرآنلاین درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: در بودجه امسال در خصوص حامل‌های انرژی 32 هزار میلیارد تومان از محل افزایش حامل های های انرژی گفته بودیم، اما مجلس تا 48 هزار میلیارد تومان به ما مجوز داد که افزایش داشته باشیم، اما ما از این مجوز استفاده نکردیم.

وی با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، متذکر شد:خبرهای مجعول زیاد است. از این دست حرف‌ها زیاد است و قطعی نیست. گمانه‌زنی است. مطمئن باشید هر اتفاقی بخواهد بیفتد، اعلام می‌کنیم.

۳۰ هزار میلیارد تومان بابت
وی در پاسخ به یک پرسشی درباره مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی و عدم تحقق بودجه طرح‌های عمرانی، متذکر شد: در حال حاضر بیش از 30 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است. اما الان در انتشار اوراق یک زمان‌بندی قایل شده است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: پارسال به دلیل این‌که عمدتا از اسناد استفاده کردیم، به طور عمده پول در بهمن و اسفند داده شد.

نوبخت گفت: از آنجایی که موفقیت دولت با شاخص‌هایی که در رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد می‌شود، خود را نشان می‌دهد، بنابراین دولت تلاش می‌کند که برنامه‌های خود را به خوبی اجرا کند و وعده‌هایی را که داده، پاسخ‌گو باشد.

چرا صداوسیما جزو موارد مصرف صندوق توسعه ملی قرار گرفت؟
وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به این‌که چرا صداوسیما جزو موارد مصرف صندوق توسعه ملی قرار گرفته است؟ افزود: در ارتباط با این‌که بعضی از ارقامی که به دستگاهی داده شده، در بودجه امسال هم هست و مجلس این را اضافه کرده و گذاشته است. کل این اعداد و ارقام را مجلس حسب مصلحت و ضرورت گذاشته است. توسعه مکران، پسماندها، شبکه حمل ونقل ریلی و آبیاری را دولت گذاشته است.

چرا کف معافیت مالیاتی حقوق افزایش نیافت؟
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان و عدم تغییر کف معافیت مالیاتی، عنوان کرد: سال گذشته میزان معافیت که یک میلیون و 500 هزار تومان بود که اعلام کردیم، اما مجلس در یک اقدامی که به طور حتم حکیمانه و مصلحت‌گرایانه بوده، 500 هزار تومان به آن اضافه کرد. به همین جهت چون پارسال رشد کافی دیده شده بود، امسال این رشد را ندیدیم.

نوبخت تصریح کرد: ما اعلام کردیم که 10 درصد اضافه حقوق کارکنان را خواهیم داشت.

وی همچنین درباره حذف 31 میلیون یارانه‌بگیر، متذکر شد: اعداد و ارقام در تبصره 14 لایحه بودجه می‌تواند تغییر کند. از آنجایی که مجلس همیشه با حکمت و مصلحت و کرامت برخورد می‌کند، این اعداد و ارقام همیشه افزوده می‌شود. 

سرنوشت بیمه سلامت
معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این‌که آیا دولت به تعهدی که در خصوص بیمه سلامت گفته بود، عمل می‌کند؟ بیان کرد: حتما، کمااین‌که در بودجه سال‌جاری 10 هزار میلیارد تومان بود.

چرا عوارض خروج از کشور ۳ برابر شد؟
نوبخت درباره افزایش اخذ عوارض خروج از کشور، اظهار داشت: در خصوص عوارض خروج از کشور کاملا قابل بررسی است که همه کشورها رقمی را برای عوارض در نظر می‌گیرند. این یک مساله معمول است. در ایران نیز عمده کسانی که (9 میلیون و 200 هزار نفر) سفرهای سیاحتی و زیارتی می‌کنند، باید این رقم را بدهند.

وی افزود: ما کشوری گردشگر و گردش‌پذیر هستیم. آثار باستانی کشور نیاز به مرمت و بازسازی دارند و به همین جهت در بودجه امسال افزایش عوارض خروج از کشور را داشتیم. همه تلاش این است که بتوانیم از هر ظرفیتی برای توسعه گردشگری استفاده کنیم. اگر بودجه را نیز نگاه کنید، بودجه گردشگری نیز افزایش داشته و 4 برابر شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: این‌که عوارض برای کسانی که چند بار سفر می‌کنند، افزایش یافته، برای این است که این افراد به توسعه گردشگری بیشتر کمک کنند. 

قیمت ارز چگونه کنترل می‌شود؟
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره نرخ ارز در بودجه و سیاست یکسان سازی ارز، تصریح کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز سیاست دولت است و زمانی اجرا خواهد شد که زمینه‌هایش وجود داشته باشد. به همین جهت این‌که سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز که سیاست تقریبا سال‌های گذشته دولت است، حتما بستگی به شرایطی دارد که باید فراهم شود.

 وی متذکر شد: این‌که چرا دلار 3500 تومان انتخاب کردیم و قیمت‌ها در بازار بالاست، ما که خود را با بازار و صرافی‌ها تطبیق نمی‌دهیم. فکر می‌کنیم ما نباید به بازار علامت دهیم که می‌خواهیم برابری ریال و دلار را به نفع دلار تغییر بدهیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است، مصالح کشور است. مصلحت کشور در تضعیف پول ملی نیست. ما دلار را به قیمت مبادله‌ای ارائه می‌کنیم؛ پول صرافی که به جیب ما نمی‌رود. ما که به دنبال ثبات اقتصادی و مهار تورم هستیم، از تضعیف ریال ضرر می‌کنیم. 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    47 1
    "رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: این‌که عوارض برای کسانی که چند بار سفر می‌کنند، افزایش یافته، برای این است که این افراد به توسعه گردشگری بیشتر کمک کنند" چند سال بعد: نوبختک در جواب اینکه چرا عوارض تنفس را ده برابر کردید عنوان کرد: این‌که عوارض برای کسانی که نفس می کشند افزایش یافته، برای این است که این افراد به طرحهای مقابله با الود گی هوا بیشتر کمک کنند
    • بدون نام ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
      4 0
      احسن
  • اهل منطق US ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    41 1
    برای قطع یارانه سی میلیون نفر نگران نباشید مجلس همکاری خواهد کرد چون برای ضرر ملت کسی نگران نخواهد شد بنزین را هم گران کنید ما ملت حقمونه
  • سهراب A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    1 9
    بنزین و دلار ارزان هیچ اقتصادی وملتی را عاقیبت به خیر نکرده است.