سخنگوی قوه قضاییه که امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شریف حضور داشت، با بیان خاطره‌ای از حضور در میان تشکل‌های دانشجویی، برای ثانیه‌هایی سوت بلبلی زد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در دانشگاه صنعتی شریف با حواشی خاص خود همراه بود. 


در ابتدای این نشست اژه با بیان خاطره‌ای از حضور در یکی از دانشگاه‌ها در ایام دوره دوم خرداد گفت:« گروهی از دانشجویان در آن زمان از همان ابتدایی که من صحبت‌های خود را شروع کردم، سوت زدند، من به آنها گفتم من مهمان شما هستم، اگر قرار به سوت زدن است من بهتر از شما هم بلدم و بدون دست هم سوت می‌زنم.»

در این لحظه سخنگوی قوه قضاییه برای ثانیه‌هایی سوت بلبلی زد و با تشویق دانشجویان همراه شد.

اگر مصوبه شورای امنیت ملی نبود قوه قضاییه به موضوع سران فتنه رسیدگی می‌کرد

ایسنا همچنین درباره این نشست نوشت: معاون اول قوه قضاییه گفت: می‌گویند چرا سران فتنه را محاکمه نمی‌کنید، شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که این محاکمه به مصلحت نیست و فعلا آن‌ها را محصور کردند، قوه قضاییه در آنچه در ٨٨ پیش آمد وارد شد، برخورد کرد و در برخوردها اشکالی به وجود آمد که به آن مشکلات هم رسیدگی کرد، اگر مصوبه نبود قوه رسیدگی می کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف ضمن تبریک 16 آذرماه روز دانشجو گفت: از این حضور پرشور و پراحساس شما از خداوند تشکر می‌کنم، در عین حالی که سر و صورتم سفید است ولی دلم جوان است.

وی افزود: وقتی کلمه دانشجو بکار برده می شود و مخاطب لفظ دانشجو را می شنود چند چیز به ذهنش خطور می کند؛ یک معنا جوان دنبال تحصیل و دانشجو و دیگری اینکه این دانشجو برای آینده خودش و کشورش و جهان اهدافی دارد و برای رسیدن به آن هدف تلاش می کند.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: وقتی اسم دانشجوی اسلامی ایرانی را می شنویم یعنی کسی است که مبارزه سنگینی را در دهه های مختلف با استبداد و استکبار و افساد همراه خود داشته است.

محسنی اژه‌ای در معرفی خود گفت: بنده مثل شما از یک طبقه کشاورز بودم و بزرگ شدم و طی سالیانی هم در کارهای قضایی و کمتر اجرایی بودم. از آنچه را که در طول بعد از انقلاب بودم از هیچ قسمت‌اش پشیمان نیستم و بسیار افتخار می‌کنم که در قوه قضاییه و دادگاه‌های مختلف و وزارت اطلاعات بودم و کوچکترین پشیمانی ندارم.

وی درباره شعار عدالت - عدالت گفت: مبنای کار ما عدالت - عدالت است و همه باید تلاش کنیم که این عدالت تحقق یابد.

وی با واکنش به پاسخ دانشجویان به این سوال که آیا اینکه گفته می شود در جمهوری اسلامی خفقان است، بی عدالتی نیست؟ اظهار کرد: اگر عدالت را اینگونه معنا می کنید که هر کسی هر چیزی را بیان کند و بگوییم که عدالت نیست، خب باید برداشتش از عدالت را بیان کنیم.

وی در واکنش به سوت و دست زدن‌های دانشجویان با ذکر خاطره ای گفت: در مجلسی رفتم صحبت کنم مدام سوت می زدند که من گفتم اگر بنا باشد سوت بزنید منم بلدم، بلبلی هم بلدم و در ادامه واکنش مشابهی نشان داد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: گفتند قوه قضاییه ملاحظه می‌کند و نسبت به متهمین تبعیض قائل می شود، آنچه ما می گوییم باید مبنا داشته باشد، مبنای‌مان قانون و عدالت یا انصاف باشد. تمام تلاش ما این بوده که مطابق قانون عمل کنیم، اگر قوه قضاییه سلیقه‌ای عمل کند به ضرر جامعه و کشور است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره رحیمی گفت: من می‌پرسم آیا شما در جریان پرونده رحیمی هستید؟ رحیمی به جهت اینکه پول را گرفته و به کاندیدایی داده محکوم نشده، زمانی که قانون جلوی مارا نگرفته بود دادگاه علنی بود. قانون جلوی ما را گرفته است. دادگاه‌های علنی موثر است و بازدارندگی‌اش از بسیاری مجازات‌ها بالاتر است. بارها به مجلس رفتم که اجازه دهید دادگاه‌ها علنی باشد، چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت که تا حکم قطعی نشد اجازه انتشار ندارید. اگر بتوانیم باید کمک کنیم که موضوع به شکل سابق بازگردد و به صورت علنی باشد.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: پرونده رحیمی هم تا قطعی شد مسائل را شفاف گفتیم. می گویند چرا دادگاه بقایی علنی نیست؟ مبنای ما قانون است، دادگاه های علنی هم اجازه پخش نمی‌دهند، این چه علنی است؟ اما فعلا قانون این را می گوید. تشخیص علنی بودن یا علنی نبودن با قاضی است. هر وقت قانون عوض شد می شود کاری کرد. در قانون جرایم سیاسی که لازم الاجرا شد نگاه کنید چه اختیاراتی را به دادگاه داده است. ماده ٥ می گوید تشخیص اینکه جرم سیاسی است یا نیست با دادگاه است، تشخیص این ها با قاضی است، این‌ها را قانون می‌گوید.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: می‌گفتند افرادی که فساد را افشا کردند تحت تعقیب هستند. کسی به عنوان انتقاد تحت تعقیب قرار نمی گیرد. البته باید توجه داشت اگر کسی حرفی زد و ذی نفع شاکی شد و شکایت کرد باید به شکایتش توجه کرد، البته ممکن است شکایتش هم اثبات نشود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: فردی گفته ٥٠ میلیون می‌دهم به یک طرف که در نشست‌ها سوال کند، اگر ثابت شد فردی که صاحب رسانه است شانتاز می کند و مطرح می‌شود که اگر ٢ میلیارد ندهی علیه تو خبر می‌زنم، این برخورد با رسانه است؟ قبول دارم که اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است، این یا ضعف ما است یا معضورات قانونی است. ما با کسانی که روبه رو می شویم دو دسته هستند، بعضی‌ها پیچیده هستند و بلدند چگونه جرم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته ما باید ترتیبی بدهیم از ضعفا دفاع شود، وکیل گرفته شود برای آنها، خیلی از مردم با حقوق آشنا نیستند، همین موجب می‌شود مشکلاتی در طرح دعوی ایجاد شود، این‌ها نیاز به بودجه دارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: برای شفافیتی که مورد اشاره قرار گرفت در چند قسمت وظیفه داریم؛ یک سایت داریم که حکم های قطعی را در آن جا می گذاریم یا رسانه ها منتشر می کنند، اما مواردی بدون بودجه امکان اطلاع رسانی نیست. می‌گویند چرا سران فتنه را محاکمه نمی‌کنید، شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که این محاکمه به مصلحت نیست و فعلا آن‌ها را محصور کردند، قوه قضاییه در آنچه در ٨٨ پیش آمد وارد شد، برخورد کرد و در برخوردها اشکالی به وجود آمد که به آن مشکلات هم رسیدگی کرد، اگر مصوبه نبود قوه رسیدگی می کرد.

وی اضافه کرد: گفتند نشست خبری کافی نیست، قبول دارم اطلاع رسانی ما ناکافی است. گفتند چرا اسم فلان متهم را می برید، اسم فلان متهم را نمی برید. اینکه فردی شناخته شده دستگیر می شود، حال ما بگوییم م.ر دستگیر شده و همه مردم مطلع شدند. طبق تفسیری که از قانون است می گویند نباید اسم برد، معمولا خبرنگار سوال می پرسد، من می گویم بله آقایی که شما می گویید بازداشت است، می گویند مهدی هاشمی بازداشت است؟ ما چه بگوییم.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =