نشست خبری شهردار تهران در پنجاهمین روز کاری او با حضور نزدیک به ۲۰۰ خبرنگار آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی نجفی در ابتدای این نشست خبری متن کوتاهی را به عنوان مقدمه نشست خود خواند و کیفیت محیط زیست شهری، منابع مالی پایدار شهر را در دوره شهردار قبلی زیر سئوال برد و پس از آن به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برنامه شهرداری برای ترافیک تهران و رفع مشکل خودرو محور بودن شهر تهران گفت: ترافیک یکی از اصلی ترین مشکلات تهران است و از سوی مردم عموما به عنوان مشکل اول یا دوم پایتخت از آن یاد می‌شود.

شهردار تهران توسعه شبکه حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای حل مشکل ترافیک عنوان کرد و افزود: همچنین کاستن از سفرهای کاری از طریق هوشمندسازی سیستم‌های شهرداری و دولت، راهکار بعدی برای حل این مشکل است.

او همچنین گرانتر کردن استفاده از خودروهای شخصی را راه حل دیگر رفع ترافیک در پایتخت دانست و گفت: در ساعات پیک ترافیک، بزرگراه‌ها شلوغتر از معابر معمولی است. امیدواریم شورای شهر و مجلس از این طرح حمایت کند تا کسی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کند، باید هزینه بیشتری بپردازد.

نجفی از بررسی تغییرات در میادین و محله‌های تهران با پلیس راهور خبر داد و گفت: نگاه علمی به معابر و اصلاحات هندسی و تغییرات در میادین و محله‌های پرترافیک، ترافیک را کاهش می‌دهد.

او از آغاز طرح جدید برای حل مشکل بافت فرسوده با کمک وزارت راه و شهرسازی خبر داد و افزود: آقای رئیس جمهور از شهرداری تهران خواسته بود برای بافت‌های فرسوده طرحی آماده کند. در راستای این خواسته تا آخر هفته، طرح آماده و به رئیس جمهور تقدیم می شود. اساس این طرح استفاده از توان بخش خصوصی برای بازسازی بافت فرسوده است.

او با اشاره به اینکه بافت فرسوده یکی از دارایی های فرهنگی تهران است، گفت: سیاست ما تخریب و نوسازی تمام بافت فرسوده نیست، بلکه در بخشی از بافت، با احیای مرمتی بافت، می توان آن را احیا کرد. اگر نمایشگاهی دائمی در درون بافت فرسوده برپا شود و دانشجویان و مردم از این بافت و از کتابخانه های آن استفاده کنند، ایده انسانی تر است.

شهردار تهران با بیان اینکه بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما درباره انتشار مجلات همشهری اعتراض داشتند، گفت: شرایط غیر رقابتی باعث لطمات به بخش خصوصی شده است. بررسی‌های مدیریت جدید همشهری نشان داده که تعدادی از مجلات بالای 80 درصد برگشتی داشته‌اند ولی یارانه فراوانی توسط شهرداری پرداخت می‌کردند. فکر نمی کنم شهروندان تهرانی با انتشار این نشریات موافق باشند.

او افزود: با این حال بخاطر نگاه انسانی، فقط 4 عنوان از مجلات را که زیر 20 درصد استفاده داشته است را تعطیل می کنیم. شخصا معتقدم تعداد دیگری هم باید تعطیل شود ولی مدیریت همشهری با من همنظر نیست. ما علاقه ای به بیکار شدن دوستان مطبوعاتی نداریم ولی انتشار مجلاتی که فقط ضرر روی دست شهرداری می گذارد قابل دفاع نیست.

نجفی در پاسخ به این سوال سیاست شهردار در خصوص انتصاب مدیران شهرداری چه بوده است، گفت: بخشنامه‌های اخیر مهمترین ریشه‌های فساد در شهرداری تهران را نشانه گرفته و آثار مثبتی داشته است. البته از برخی رسانه‌ها گلایه می‌کنم که حتی یک اشاره کوچک درباره مبارزه با ریشه فساد نکردند!

او درباره انتصابات اخیر در شهرداری تهران گفت: این که می‌گویند انتصابات از نزدیکان آقای قالیباف است، درست نیست. از 6 معاونی که من انتخاب کردم، 4 نفر معروفند به اصلاح طلبی و 2 نفر هم معتدل هستند. کدام یک از افراد قالیبافی را منصوب کرده ام؟ انتخابم سیاسی نیست. افرادی را انتخاب می‌کنم که برنامه ارائه شده به شورای شهر را قبول داشته باشند و کسانی این برنامه را قبول دارند، یا اصلاح طلبند یا معتدل.


شهردار تهران ادامه داد: طبیعتا برنامه من با اصولگرای 100 درصد فرق دارد. من انتخاب سیاسی نکردم و مدیران قالیبافی نیستند. هم اکنون در شهرداری 68 هزار و 400 نفر کارمند به صورت رسمی، قراردادی و پیمانی مشغول به کار هستند. حدود 800 مدیر در شهر داریم. آیا همه اینها طرفداران سیاسی آقای قالیباف یا احمدی نژاد بودند؟ با مدیران زیادی از شهرداری صحبت کردم که در انتخابات به آقای قالیباف رای ندادند. شاید فردی ارتباط مدیریتی با قالیباف داشته ولی نمی‌توان گفت او طرفدار سیاسی قالیباف بوده است.


او با بیان اینکه از 9 معاون شهرداری 7 نفر را تغییر داده است، گفت: کسانی را آوردم که از نظر سیاسی طرفدار قالیباف نباشند.


نجفی در ادامه گفت: یکی از سیاستهایم برای انتخاب مدیران این است که حتی الامکان از بدنه شهرداری انتخاب شوند اما در سطح معاونان ناگزیر از بیرون شهرداری دعوت به همکاری کردم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اصل انتقاد درباره انتخاب مدیران را قبول ندارد، گفت: باید با بینش وسیعتر و سعه صدر بیشتر به انتخاب مدیران نگریست.

او در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره بدهی دولت به شهرداری گفت: من هرگز نگفتم دولت به شهرداری بدهی ندارد. گفتم باید حساب و کتاب انجام شود. در قانون بودجه 96 ردیف‌هایی است که باید به شهرداری پرداخت شود که در 6 ماه اول هیچ پرداختی صورت نگرفته است. دولت قول داده ردیف‌های شهرداری در سال 96 را به طور کامل بپردازد. از جمله این درآمدها، 60 درصد از جرایم تخلفات رانندگی است که در 6 ماهه ابتدای امسال شهرداری 48 میلیارد تومان از طریق این جرایم طلبکار است.

نجفی درباره مطالبات شهرداری قبل از 96 گفت: دولت هم مدعی مطالباتی از شهرداری است. بحث حقوقی بین دولت و شهرداری بوده که نیمه تمام رها شده است. مثلا دولت در قانون مجاز بوده به شهرداری کمک کند. آقای قالیباف می‌گفت آن ردیف‌هایی که دولت مجاز بوده بدهد و نداده، بیاید پرداخت شود. دولت هم می‌گوید احکام بودجه یکساله است و قابل انتقال به سال بعد نیست. موارد اختلاف، ساده نیست. کمیته مشترکی با دولت تشکیل دادیم و ادعای خود را به طور کامل بیان کردیم که حدود 10 هزار میلیارد تومان است. قرار شد کمیته مشترک به یک جمع بندی برسند.


47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =