روزنامه شهروند با عزت‌الله رجب‌لو، سرمربی تیم‌ملی و رئیس کمیته مچ‌اندازی گفت وگو کرده است.

*شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند از چه زمانی مچ‌اندازی تبدیل به یک رشته ورزشی در ایران شده است؟
از‌سال ١٣٨٥ رشته مچ‌اندازی وارد ایران شد و کمیته این رشته در زیرمجموعه فدراسیون پرورش اندام قرار گرفت. در ابتدا به دلیل هماهنگ‌نبودن این رشته با وزارت ورزش و جوانان فعالیت‌های آن بسیار محدود بود و تیم‌هایی که به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شدند، تحت نظارت وزارتخانه یا شورای برون‌مرزی نبودند. همین موضوع باعث شد مردم شناخت زیادی از این رشته نداشته باشند و تبلیغاتی هم درباره آن نشود. برای به رسمیت شناخته‌شدن این رشته، ‌سال گذشته رایزنی‌هایی با وزارت ورزش و جوانان داشتیم تا مچ‌اندازی به‌طور رسمی در زیرمجموعه وزارت ورزش قرار بگیرد. حالا فدراسیون جهانی تیم‌ها و افرادی را که وزارت ورزش معرفی کند، به‌عنوان نماینده ایران می‌شناسد.

*مچ‌اندازی در ایران همیشه به‌عنوان یک تفریح مطرح بوده و برای خیلی‌ها عجیب است که تبدیل به یک رشته ورزشی شده!
مچ‌اندازی به‌عنوان رشته ورزشی در ایران ناشناخته مانده اما در سراسر دنیا رشته‌ای پرطرفدار و قدیمی است. کشورهای توسعه‌یافته مثل روسیه، آمریکا، اوکراین، بلاروس، بلغارستان و بسیاری کشورهای دیگر این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. مچ‌اندازی در دنیا به نام کشتی بازو مطرح شده و فنون و تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد.

*و اینکه تیم‌ملی مچ‌اندازی ایران سوم آسیا شود، هم کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسد!
ایران در این رقابت‌ها که با حضور ٨٥٠ ورزشکار و ١٤ کشور و در تمام رده‌های سنی برگزار شد، با تیم بزرگسالان و چند نفر از پیشکسوتانش شرکت کرد. ما شرایط شرکت در تمام رده‌ها را نداشتیم اما بقیه تیم‌ها کامل بودند. با این وجود، مدال‌های باارزشی کسب کردیم که منجر به کسب عنوان سومی شد.

*ظاهرا مچ‌اندازی مسابقات جهانی نیز دارد  درست است؟
مچ‌اندازی از‌ سال ١٩٧٤ به‌عنوان یک ورزش در دنیا مطرح و مسابقات جهانی آن برگزار شد. اتفاقا کشورهای زیادی از آن استقبال کردند و این رشته زیرمجموعه ورزش‌های رزمی قرار گرفت. در مچ‌اندازی اوزان و رده‌های مشخصی درنظر گرفته شده و قوانین منحصربه‌فردی دارد. این رشته به‌ زودی وارد المپیک و پارالمپیک هم خواهد شد و این نشانه به رسمیت‌شناختن آن در دنیاست. اقدامات لازم برای ورود این رشته به پارالمپیک ٢٠٢٠ انجام شده و فقط به حضور ٢ کشور دیگر در جمع تیم‌های حاضر در مرحله مقدماتی نیاز است تا ظرفیت برای حضور در پارالمپیک تکمیل شود. مچ‌اندازی برای ورود به المپیک هم باید فدراسیون مستقل داشته باشد.

*درمدتی که این رشته در ایران مطرح شده، از طرف وزارت ورزش مورد حمایت قرار گرفته؟
قبلا چون هنوز مچ‌اندازی زیر نظر وزارت ورزش نبود، حمایتی از طرف این ارگان نداشتیم اما از وقتی وارد سیستم وزارتخانه شده‌ایم، شرایط خیلی خوب شده است. درحال حاضر، مسابقات استانی به‌طور منظم برگزار می‌شود و حتی در بخش بانوان هم به دنبال گسترش مچ‌اندازی هستیم. ما حتی پوشش مخصوص بانوان را به فدراسیون جهانی ارایه کرده‌ایم و مورد تأیید قرار گرفته است. هیچ مشکل شرعی و قانونی هم برای حضور بانوان در این رشته وجود ندارد. در تمام این اقدامات وزارت ورزش از ما حمایت کرده است. درحال حاضر هم به دنبال جذب اسپانسر هستیم.


45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =