۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۱

پیروز حناچی

ساختمان های ساخته شده در شهر، محل تلاقی سه مولفه است. سرمایه گذاران و حتی سرمایه داران، منافع سیاست گذاران و سیاست مداران و حوزه اجتماعی منافع شهروندان. تصور کنید سه دایره با مساحت مساوی به شکل متناسب همدیگر را قطع کرده باشند، یک مثلث وسط ایجاد می شود. آن مثلث فضای ساخته شده در شهر است. هر فضای ساخته شده ای اعم از پروژه عمرانی به این سه حوزه مرتبط است. هر عارضه ای در شهر رخ دهد به این سه حوزه مرتبط است و باید به  سه سوال متعادل و معقول جواب دهد.اگرچنین باشد جای نگرانی برای وجود آن ساختمان وجود نخواهد داشت.

اگر متعادل برخورد کنیم، معمولا جایی که ساختمان ها بدست سرمایه داران ساخته شوند،آنجا سیاست گذاران با سرمایه گذاران همراه هستند و به دایره سوم جواب نمی دهند. پروژه های ناهنجار در شهر ناشی از عدم رعایت تعادل در این سه حوزه است. هر فضایی ساخته می شود، یا هر طرحی که اجرا می شود اگر به این سه حوزه به طور متعادل پاسخ دهد،جای نگرانی نیست.

نقش سیاستگذاران در این میان مانند تعمیرکارانی است که باید ماشین روشنی را در حین حرکت تعمیر کنند. اجرای طرح های عمرانی چنین وضعیتی دارد. این طرح ها باید درست تعریف شوند، فرآیند طراحی شان را درست طی کنند،از حداکثر خرد جمعی  و خرد تخصصی استفاده کنند، به شکل حرفه مدیریت و اجرا شوند و به شکل مناسبی بهره برداری شود. اگر این فرآیند به درستی طی شود،خروجی آن قابل قبول خواهد بود.

باید از خرد جمعی برای تعریف پروژه ها استفاده کنیم. با این منابع محدود ناچار هستیم به نحوی درست و با بهره برداری بالا از منابع استفاده کنیم. پس اجازه نداریم پروژه ای را غلط تعریف کنیم و پروژه هایd که تعریف می کنیم باید با حداکثر بهره وری به نتیجه برسانیم.

حتما باید تلاش شود، باتوجه به اینکه عمده پروژه ها در شهرها اجرا می شود، دو لایه خلاقیت و جذابیت را داشته باشد. اینکه چیزی که می سازیم زیبا نیز باشد، ارزش دیگری است که خلق می شود. به طور مثال پلی مانند پل طبیعت چگونه به روحیه شهر تاثیر می‌گذارد. پل طبیعت ناشی از تعریف درست پروژه، استفاده حداکثر از خلاقیت و جذابیت است. نتیجه یک مسابقه معماری است. روند اجرا درست طی شده و خروجی قابل قبولی ایجاد شده است.

بنا به گفته شهردار سابق تهران بازدید کننده پل طبیعت ده برابر برج میلاد است؛این یک طرح موفق هنری-شهری است. یک دهم هزینه شد، ۱۰ برابر بهره بدست آمد. تمام پروژه ها که در شهر اجرا می شوند می توانند از این جنس باشند. فقط لازم است این لایه هم به لایه تصمیم ها اضافه شود.بنابراین تلاش می کنیم با بالا بردن کیفیت حوزه مشاورمان این مشکلات را هم حل کنیم.

*معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =