درآستانه جوانی بودیم و سر پر از شور انقلابی که یکی از اهل نظر نوشت: انقلاب اسلامی جهشی بود به سوی سکولاریزم. خیلی نفهمیدیم چه می گوید اما احساس خوبی نسبت به این جمله نداشتیم. بدون شک استاد اگر دمِ دست بود کار دستش می دادیم. انقلاب از نظر ما جهشی بود برای تحقق عدالت و رفع تبعیض در سراسرِ عالم.

آن وقت این آقایِ به زعم ما فکل کراواتی داشت ما و آرمان هایمان را دست می انداخت. در خواب هم نمی توانستیم ببینیم کسانی به اسم تحقق عدالت و گسترش مهرورزی بعدها خواهند آمد و کم ترین هنرشان دزدیدنِ دکل نفت است و سند زدنِ کویر لوت و به یغما بردنِ میلیاردها دلار. اما دیدیم. دیدیم ولی این همه فاجعه نبود، آن چه سخن استاد را به حقیقت نزدیک می کرد نه دکل دزدی بود و نه بیابان خدارا به اسم این و آن سند زدن. آن چه آرمان های مارا به بازی می گرفت و سکولاریزم را در همه شئون فردی و جمعی ما گسترش می داد استفاده ابزاری از مفاهیمی بود که قرن ها از پس قرن محفوظ مانده بود و با لشگرکشی مغول هم از پای درنیامد. این روزها که همه مملکت درگیر توافق هسته ایست مصادف شده با تولد امام حسن مجتبی علیه السلام. ظاهرا طی توافقی نانوشته قرار شده از تریبون های رسمی هر حرفی زده شود الا  صلح امام حسن.چرا؟ مبادا سخنانی از این دست به نفع دولتیان تمام شود. کار خیلی بدی هم نیست اما به شرط آن که فردا روزی اگر خواستیم احساسات دینی مردم را برانگیزیم از محرم و دهه عاشورا مایه نگذاریم. ما مدعی حکومتی دینی هستیم و می گوییم دین برای لحظه لحظه زندگی ما برنامه دارد. خب، اگر حقیقتا این گونه هست با دین و تاریخ اسلام گزینشی برخورد نکنیم. اگر استفاده ابزاری از دین بد است همیشه و همه جا بد است. اگر هم سیاست ما عین دیانت ماست بگذاریم دیگران هم با استناد به همین دین و تاریخ اسلام کار خود را پیش ببرند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 28
    ای سید موسوی درود بر شما. نوشته اید «ظاهرا طی توافقی نانوشته قرار شده از تریبون های رسمی هر حرفی زده شود الا صلح امام حسن.چرا؟ ». عرض می کنم ای عزیز دل شما هیچوقت در نیمه ماه مبارک از صلح امام حسن سخن نمی گفتید. چه شده که در رمضان 1436 یاد صلح امام حسن افتادید؟ به دل نگیری عزیز دل. اما هر وقت نام امام حسن را می شنوم بیشتر یاد زهر دادن ایشان توسط جعده می افتم تا صلح با معاویه. طاعات شما مقبول حق و خدانگهدارتان.
  • منتقداین سیدبی ادب EU ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    5 39
    فقط به شمامیگویم این شبهای قدربرای گناهان فراوان خودت که برای خوشحالی دیگران مرتکب شدی،طلب غفران کن.منهم ازخداآرزوی ادب کردنت راطلب مینمایم.
  • سعید خان IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    14 0
    شاید آن استاد محترم با دیدن اینکه برخی از مسئولین وقت اقتصادی و فرهنگی تکنوکرات کشورمان از اسم عدالت و مبارزه با فساد دچار چندش و اخم و تخم میشوند درک کرده بود که نتیجه خلا و سستی ایجاد شده در شعارهایی که باید معطوف به عمل گرایی میشد موجب خواهد شد که عده ای سوار بر موج عدالت خواهی و مهرورزی مردم شده و کار را به اینجاها بکشانند . اگر کاملا بفهمیم و بپذیریم که مقصر فقط دولت هزاره سوم نبود خیلی از پارادوکس هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم حل خواهد شد .
  • غلامعلی IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    4 29
    به هرحال نوشته ی یک طرفدار دو آتشه ی دولت است. انتظاری بیش از این نمی رود.
  • حسن IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    14 0
    با درود همه چیز را نمیشود از دریچه دین سنجید دین تقدس دارد و سیاست بازی با دقل همراه است پس دین با سیاست بازی روزگار اگر همراه شود دین سیاست زده می شود کاری که امام حسن مجتبی ع کرد درست بود صلح صلح صلح
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    13 0
    منم همینو می گم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 20
    آره جاهایی که به نفع شما نیست بد است
  • رضا A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    17 2
    آقای موسوی عزیز ، تقصیر ما اکثریته که با کمک راههای قانونی مانند راه اندازی کمپینهای حمایتی از تیم مذاکره کننده یا برگزاری همایش و اجتماعات و نظرسنجی و ..... اعلام حمایت خودمون رو از تیم مذاکره کننده اعلام نمیکنیم. این همه هنرمند و افراد مشهور داریم که توانایی راه اندازی چنین حرکتهای مردمی رو دارن ولی سکوت کردن و نهایتا تو اینستاگرامشون یه اعتراضکی میکنن.
  • آقای برادر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    7 27
    سلام. آقای برادر، چه ربطی داره صلح امام حسنع به این ماجرا. سرداران امام حسن خائن بودند، مردم بی مایه و ذلیل، دشمنشون هم قوی و قدرقدرت. الان و در شرایط کنونی، سرداران دیپلماسی خائنند؟ مردم بی مایه و ذلیلند؟ یا دشمن همچین قدرقدرت؟ شما رو قسم به آزادی بیان این نظر رو بزارید. قبلا نظر گذاشتم با اسمای دیگه نزاشتید. آخه چرا؟ حق با گفتگو روشن میشه
    • آرش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
      3 1
      آقای برادر گرامی سلام. برداشت من یکی از متن این نبود که آقای موسوی معتقدن توافق هسته ای شباهتی به صلح امام داره. بلکه ایشون گفتن از صلح امام حسن عمدا حرفی زده نمیشه که مبادا مفهوم صلح و توافق در اذهان عمومی ربطی به توافق هسته ای پیدا کنه و در نهایت به نفع دولت تموم بشه. همین. یعنی موضوع نه توافقه نه صلح امام حسن. موضوع نگاه گزینشی جریانهای مشخص، به دینه.
  • سید مصطفی A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    1 13
    به نظر من هم حرف زدن از صلح امام حسن در این شرایط صحیح نیست.. شرایط ما بیشتر شبیه صلح حدیبیه است.. اگر بخواهیم الگوسازی هم بکنیم باید از اون شرایط حرف بزنیم
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      1 1
      و برعکس نظر شما به نظر من این شرایط دقیقا شبیه به صلح امام حسن است. نکته جالب ترس صداوسیما و واکنش وحشت زده اونها در ممنوعیت صحبت از این موضوع است که خود گویای بسیاری مطالب است. به امید اینکه حقیقت روزی بر مردم آشکار شود
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    2 0
    کاملا موافقم. اگر حق با مخالفان این بحث بود، صداوسیما وحشت زده صحبت در این مورد رو ممنوع نمیکرد. ...
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 0
    بازیه بازیه