ایسنا نوشت: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بازگشت امور در مسجدالاقصی و قدس شرقی به حالت قبل را شرط ازسرگیری روابط دوجانبه با اسرائیل اعلام کرد. از سوی دیگر سفیر فلسطین در سازمان ملل نسبت به تبدیل درگیری‌ها با اسرائیل به درگیری‌های مذهبی هشدار داد.

 به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آغاز نشست رهبران فلسطینی در مقر ریاست تشکیلات خودگردان در شهر رام الله در کرانه باختری گفت: تا زمانی که شرایط به آنچه که پیش از ۱۴ ژوئیه بود، بازنگردد، هرگز تغییری ایجاد نخواهد شد.

عباس افزود، اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی از تاریخ ۱۴ ژوئیه به بعد باید پایان یابد و امور در قدس به حالت عادی خود بازگردد سپس می‌تواند به روابط دوجانبه با اسرائیل ادامه داد.

عباس عصر روز جمعه اعلام کرده بود که تمامی ارتباطات با اسرائیل تا زمان لغو تدابیر این رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی به حالت تعلیق در می‌آیند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما تصمیم گرفتیم هماهنگی‌های امنیتی خود با اسرائیل را در راستای حمایت از مقدساتمان به حالت تعلیق درآوریم. ما می‌خواهیم بررسی کنیم از روز اول تا به امروز چه اتفاقاتی رخ داده تا تصمیم بگیریم در آینده چه کاری انجام دهیم.

قرار بود رهبری فلسطین امروز (چهارشنبه) نشستی داشته باشند اما این نشست جهت بررسی اوضاع زودتر برگزار شد.

از سوی دیگر ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل نسبت به تبدیل درگیری با اسرائیل به کشمکش و درگیری مذهبی در پی ادامه اقدامات غیرقانونی اسرائیل در حرم قدس شریف هشدار داد و در نشستی در شورای امنیت گفت: رفتارها و اقدامات خصمانه اسرائیل و اهانت به شرایط تاریخی حرم قدس شریف با هدف تحریک مسلمانان منجر به افزایش حساسیت‌های مذهبی و انفجار آنها می‌شود.

منصور افزود: روشن است که ما در نقطه تحولی ایستاده‌ایم و باید یک بار دیگر نسبت به خطرات این اقدامات تحریک آمیز و تنش‌زا هشدار دهیم، این اقدامات پیامدهای بلندمدتی در این فضای متلاطم خواهد داشت.

سفیر فلسطین در سازمان ملل افزود: مردم فلسطین در قدس با زور، تبعیض، خشونت و تخریب خانه‌هایشان مواجه هستند و این اقدامات با هدف کوچاندن آنها از شهرشان انجام می‌شود، اسرائیل آشکارا و بدون هیچ شرم و خجالتی طرح‌ها و سیاست‌های تبعیض آمیز خود که مبتنی بر گرایش‌های مذهبی هستند، اجرا می‌کند. اما فلسطینی‌ها در برابر این اقدامات تحریک آمیز از جمله بسته شدن درب‌های مسجدالاقصی و ممنوعیت برگزاری نماز جمعه  و نیز اجرای محدودیت‌ها برای ورود به اماکن مقدسه ایستادگی کرده و نماز را در خیابان‌های اطراف مسجدالاقصی برگزار کردند. آنها به شکلی مسالمت آمیز مخالفت خود را با این اقدامات غیرقانونی و علیه حقوق‌شان ابراز داشتند.

وی درباره آینده روند صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی تاکید کرد: رهبری فلسطین به برخورد مثبت خود با هرگونه تلاش برای تحقق صلح با اسرائیل ادامه خواهد داد، راه حل تشکیل دو کشور براساس مرزهای ۱۹۶۷، سندی اساسی برای راه حلی عادلانه، جامع و مسالمت آمیز مبتنی بر اصول مادرید، طرح صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی است.

وی در ادامه از اعضای شورای امنیت خواست در راستای لغو محاصره اسرائیل علیه غزه اقدامی انجام دهند.

ریاض منصور تاکید کرد: غزه اکنون به محلی غیرقابل سکونت و نامناسب برای زندگی تبدیل شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =