۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
ما و همه پیش‌فرض‌های غلط همه‌پرسی!

در رابطه با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم‌کردستان عراق و همچنین بررسی مواضع بازیگران این تحول پیچیده مرور چند نکته زیر حائز اهمیت است. این یاداشت نه تجویز و ارائه راه‌حل بلکه یک فضای گفتگو و مشارکت است تا مسئولین کشور از نقطه‌نظرات آزاد شهروندان، کارشناسان و نخبگان علاقه‌مند به این مبحث استفاده نمایند و تصمیمی منطقی و براساس منافع و مصالح ملی اتخاذ نموده و از اظهارات شتابزده و غیرهمگن و هماهنگ و خدای ناکرده اقدام ناصحیح بپرهیزند. من برای ساماندهی و نوشتن این یاداشت ۵ساعت وقت صرف کردم و انتظارم از خوانندگان عزیز این است که ۵دقیقه وقت صرف نموده و همه بندها را که به‌هم‌پیوسته‌اند مطالعه‌کنند و سپس نظر دهند، نتیجه بگیرند یا وا اسلاما سردهند! ارائه‌نظرات باز است و اگر نظری حاوی توهین نباشد برای اطلاع عموم منتشرمی‌شود و لذا جمع‌بندی و اخذ نتیجه را به شما واگذارمی‌کنم که ببینید علم بهتر است یا ثروت؟!

۱. پیچیدگی مسئله: مسئله آن‌قدر پیچیده است که نمی‌شود صفر و یکی با آن برخورد کرد و برایش انشاء نوشت! سه حالت کلی وجود دارد که به ترتیب اهمیت و احتمال وقوع می‌نویسم:

۱- همه‌پرسی در هر شرایطی با توجه به جو هیجانی ایجاد شده، انجام شود و دولت مرکزی عراق نیز دست به کاربرد زور نزد. حداقل لازمه این امر خارج کردن کرکوک از همه‌پرسی بوده و در آن صورت روندی از مذاکره و تنش بین اقلیم و دولت مرکزی عراق آغاز خواهد شد. انتهای این روند به دخالت خارجی منجر شده که از طریق جنگ بین دو طرف و با کمک نیروهای خارجی از طریق سازمان ملل و فشارهای سیاسی به استقلال کردستان عراق بیانجامد. این روند طولانی و پرمخاطره‌ای بوده و ممکن است به درگیری منطقه‌ای نیز بیانجامد. 
۲- اقلیم پنجاه تا شصت درصد اهداف مورد نظر از این همه‌پرسی را به واسطه تضمین‌های دولت‌های بزرگ در قبال عدم انجام همه‌پرسی و با قول‌هایی در مورد کرکوک به‌دست آورد. در این صورت احتمال دارد که در دقایق پایاتی آنها از برگزاری همه‌پرسی عقب‌نشینی کنند. بعید به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‏‌ای از جمله ایران و ترکیه و خود عراق در این امر دخالتی کنند و یا تضمینی بدهند.
۳- خطرناک‌ترین سناریو اصرار اقلیم کردستان بر همه‌پرسی در کرکوک است که منجر به بروز درگیری و خشونت شده که دور تازه‌ای از آتش‌افروزی‌ها در این منطقه را باید شاهد بود!

۲.
هدف اصلی دولت اقلیم: نظیر این همه‌پرسی در سال ۲۰۰۵ هم برگزار شده است و با اکثریت استقلال تصویب شده است. در این دوره بارزانی و دولت اقلیم در صدد هستند افکار عمومی را با خود همراه کند و وزنه فعالیت‌های بین‌المللی و جذب سایر بازیگران بین‌المللی را به سمت خودش سنگین‌تر کند تا بتواند مرحله بعدی را تصویب کند و از دولت عراق و همسایگانی نظیر ایران و عراق در آن مرحله امتیاز بیشتری بگیرد.

۳.
پیش‌فرض‌های غلط : ۱-همه‌پرسی مساوی است با استقلال و ۲- ترس از اثرات دومینویی که به دلیل یکدست نبودن کردها کمی اغراق می‌شود. این دو پیش‌فرض در چهار مقوله زیر بررسی می‌شود:

۴.
بیانیه استقلال: با توجه به مشکلاتی که اقلیم برای همه‌پرسی روبه‌روی خود دارد و مخالفتی که حتی به صورت ظاهری از سوی همه اطراف شده است و از رویی دیگر روند استقلال نیز مصائب خاص خود را در پی دارد، لذا بعید به نظر می‌رسد حتی با توفیق برگزاری همه‌پرسی و کسب رأی آری اکثریت برای استقلال، فردای روز همه‌پرسی بیانیه استقلال صادر و روند حقوقی آن طی شود. زیرا کسب استقلال نیز ابعاد و آثار حقوقی، سیاسی، امنیتی و تشدید تضادها و به‌هم‌ریختگی منطقه‌ای و در نهایت ژئوپلیتیکی جداگانه‌ای دارد. تعداد زیاد و متنوع بازیگران و یا آثار تبعی باعث می‌شود هر یک از آن‌ها با اتخاذ موضع منفی به این مسئله نگاه کند و به پیچیدگی شرایط کمک نماید. بنایراین به نظر می‌رسد این روند در طولانی مدت دنبال شود.

۵.
یکدست نبودن کردهای چهار کشور: مخالفت کشورهای دارای اقلیت کرد مانند ایران، ترکیه و سوریه با همه‌پرسی و استقلال اقلیم کرد ناشی از تصور اصل هم‌پیوستگی قومی است که در این مورد درست نیست و خوب است متخصصین کرد تمایزات سیاسی اجتماعی کردهای چهار کشور را تبیین و به رشته تحریر درآورند. در این خصوص باید گفت اگرچه کردهای منطقه اعم از کردهای ترکیه، ایران، سوریه و عراق یک‌سری مشترکات با هم دارند اما دارای تفاوت‌هایی نیز با هم هستند و به این صورت نیست که اگر دولت اقلیم به سمت استقلال رود، کردهای سه کشور دیگر و از جمله ایران نیز به همان سمت حرکت کنند.

۶.
کردهای ایرانی: دغدغه کردهای ایرانی نه جدایی بلکه توجه به حقوق شهروندی در چهارچوب قانون اساسی است. عدم پشتیبانی عمومی حرکات جدایی‌طلبانه گروه‌های تجزیه‌گر در ابتدای انقلاب که با نارسایی‌های داخلی و تحریک خارجی شروع شد، بیانگر صحت این دیدگاه است. علاقه‌مندی آن‌ها به ماندن در چهارچوب ایرانی واحد، لزوم حل مشکلات توسعه‌ایی از طریق مشارکت سیاسی اجتماعی مردم کرد و نحوه برخورد ما با خواسته آنها در مدیریت این قضیه در مرحله بعدی تأثیرگذار است.

۷.
بهای زیاد به اثرات دومینویی: همه کردها آرزوی استقلال دارند و با آماده شدن شرایط عینی و ذهنی و دخالت‌های خارجی و مخصوصاً اقدامات رژیم صهیونیستی که از قبل آغاز کرده است در میان همه کردها یک شور و هیجان بعد از تشکیل دولت اقلیم کردی به وجود آمده بقیه نیز به این سمت حرکت خواهند داشت، ضمن این که اهداف برخی نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ادامه این بحران‌ها و درگیری‌ها در منطقه و به نوعی کمک به تسریع و انجام این اقدامات تنش‌زا خواهد بود. بعضی متخصصین مسائل قومی معتقدند که «دلایل بسیار زیاد اجتماعی، سیاسی، روان‌شناسی و اقتصادی وجود دارد که نشان می‌دهد به وجود آمدن یک دولت از اقلیت قومی و زبانی و دینی در یک گوشه از جهان، تب جدایی‌طلبی هم‌گونه‌هایشان در سایر مناطق را کاهش می‌دهد».

۸.
کرکوک و درگیریهای عراقی-کردی: یک نقیصه بزرگ طرح دولت اقلیم در این است که متأسفانه فقط به سرزمین‌‏های کردی مطابق با آن‌چه براساس توافق، اقلیم کردی شناخته می‎شود بسنده نکرده و قصد دارد کرکوک و بعضی مناطق حاشیه‌‏ای آن را که خارج از حوزه اقلیم کردی است نیز در همه‌پرسی شراکت دهد. کرکوک یک بافت قومیتی پیچیده متشکل از شیعیان، ترکمن‌ها و تعدادی کرد دارد که اگر دولت کردی بخواهد به این سمت برود با مخالفت مردم آن‌جا و حتی حامیانش مواجه خواهد شد. این اقدام دولت کردی از طرف هیچ بازیگری قابل پذیرش نیست و روز به روز مسائل منطقه‎ای را پیچیده‌تر می‌کند. حتی ممکن است به درگیری‏‌های داخلی در کرکوک بین اقوام گوناگون و یا عرب-کرد نیز بیانجامد که در این صورت مانع از تحقق ایده کردها برای داشتن کشور مستقل می‌شود، زیرا داشتن یک کشور مستقل وجود مرزهای امن و مواردی چون حاکمیت صلح، امنیت و آرامش است. از آن‌جایی‌که مخالفت‌های داخلی با برگزاری همه‌پرسی خصوصا از جانب دولت مرکزی وجود دارد این همه‌پرسی می‌تواند به سمت درگیری‌های داخلی کشانده شود. لذا در صورت پیشروی اقلیم در این مسیر، قدم اول مخالفت مردم خواهد بود، قدم بعدی مخالفت‏‌های سیاسی و در نهایت ممکن است به خشونت، درگیری و حتی جنگ داخلی بیانجامد.

۹.
درگیریهای ترکی-کردی: حتی اثرات دومینویی در ابتدا بر سوریه و ترکیه تأثیر دارد تا ایران. ما نباید در دام بازي تركيه بيفتيم. زیرا به راحتی ساخت و پاخت می‌کند. بگذاريم اين دفعه بازي كردي‌تركي باشد نه کردي‌ايراني. توجه داشته باشیم اگر این روند به هر نحوی به سمت جنگ و درگیری رود، ما خودمان را در نوک تیز حمله قرار ندهیم. ترك‌ها نشان داده‌اند که ید طولانی در راه انداختن غائله و دنباله‌رو كردن بقیه در شرايط سخت هستند و بارها در موارد حساس منطقه‌اي و قوميتي با اتخاذ مواضع غیراصولي و چرخش‌هاي كاملاً متضاد به دنبال منافع مقطعی خود بوده‌اند!

۱۰.
به‌هم خوردن توازن ژئوپلیتیکی عراق: با وضعیت پیچیده‌ای که در عراق وجود دارد، از طرفی داعش به نوعی در منطقه حضور دارد، از طرف دیگر موصل به تازگی آزاد شده و وضعیت ژئوپلیتیک منطقه به‌هم ریخته است و حالت سیال و دگرگون شده‌ای دارد؛ پیچیده کردن مسائل منطقی نیست، مگر این‌که دولت اقلیم بخواهد به دلیل اهداف دیگری به سمت همه‌پرسی برود. زیرا همان‌گونه که مشخص است دولت اقلیم در بحث سرزمینی به‌نوعی استقلال عملی را دارد و به نظر می‎رسد در مسئله همه‌پرسی به‌دنبال امتیازگیری مرحله‌ای و نهایتا دست‌یافتن به استقلال در آینده است. اما اصرار اقلیم به همه‌پرسی می‌تواند به ۱- وحدت و بسیج شیعیان علیه خودش و ۲- تشدید جنگ‌های طائفی دامن بزند.

۱۱.
ترس ایران از تضعیف سیاسی عراق: اکثر مخالفین همه پرسی در ابتدا توجهشان به نتیجه این فرایند و مهم‌تر از آن اثراتش بر سایر کشورهاست و از آن‌جایی‌که با نتیجه مخالفند با اصل قضیه و یا فرایند همه‌پرسی و یا استقلال هم مخالفت می‌کنند. در مورد ایران به نظر می‌رسد از طرف مخالفین به سه مقوله بیش از حد بها داده می‌شود: ۱- همه‌پرسی مساوی است با استقلال، ۲- ترس از اثرات دومینویی و ۳- تضعیف ژئوپلیتیکی و سیاسی دولت مرکزی عراق. اگر چه هر سه مورد دغدغه‌های درستی هستند اما حساب باز کردن بیش از وزن واقعی ان‌ها ممکن است ما را به نتیجه نادرست برساند.

۱۲.
نیروهای فرامنطقه‎ای (آمریکا): آنها نقشی دوگانه بازی می‎کنند و در واقع همه‌پرسی در جهت اهداف‌ بلندمدتشان قرار دارد. زیرا همان طور که پیش از این بیان کرده‌‏ام دولت آمریکا در سال‌های گذشته سلسله اقداماتی در منطقه کردی انجام ‎داده است که می‎تواند در آینده به تجزیه این سرزمین منجر شود. شرایط منطقه‌ای، اهداف آمریکا در منطقه و اختلاف بین قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در همه‌پرسی کردهای عراقی یا اقلیم خودگردان کردی منعکس می‎شود و شرایط پیچیده‌‏تری را بازتولید می‌‏کند که حتی ممکن است مقوله حقوقی حق تعیین سرنوشت توسط مردم نیز را تحت‌الشعاع قرار دهد و آن را از مسیر منحرف سازد و یا حتی به خشونت نیز بیانجامد. البته آمریکا و کلاً غرب کردها را قبلاً بازی داده‌اند اما الان شرایط دیگری است و شاید این بار کردها آمریکایی‌ها را بازی دهند!

۱۳.
راه حل سیاسی: مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی تهدیدآمیز بود و نیازی به بیان از سوی چنین سطحی نیست که یک موضوع خارجی را نبدیل به موضوع امنیتی برای خودمان بکنیم. وظیفه هر دولت تأمین امنیت مرزهاست صرف‌نظر از این‌که چه کسی پشت مرزهاست. اما گفتن تأمین امنیت در مکانی عمیق‌تر از مرزها در این شرایط معقول نیست. این از همان مقولاتی است که سریع ایده‌های نظامی را به جای ایده‌های سیاسی می‌نشاند. در یکی از کانال‌های تلگرامی فردی نوشت «با توجه به این‌که غرب و در رأس آن آمریکا دودوزه بازی می‌کنند! یعنی رفیق دزد و رئیس قافله! و قرائن و دلایل بسیاری از علاقه و منافع آمریکا در تجزیه وجود دارد، و با توجه به اوضاع داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، اوضاع و بازی اعراب و ترکیه و آینده روابط ایران با کردستان، چنان‌چه از چند پیش‌فرض غلط مذکور و مخصوصاً اثرات فرضی دومینویی استقلال کردهای عراق و تأثیرش بر ایران بگذریم یعنی در درستی آن شک نموده و یا مسکوت بگذاریم در این صورت آیا می‌توانیم داستان را جور دیگری نوشت و یا قضیه را جور دیگر دید؟» 
شما لطفاً بفرمايید چگونه؟! حتماً به نحسی سیزده معتقد نیستید که زیراب راه‌حل سیاسی را بزنید و می‌نویسید مبرهن و واضح است که ..........آدم مار گزیده با طناب پاره تو چاه نره بهتره!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    11 41
    به نظر من به اصلی ترین مطلب اشاره نکردید در این بین حق کردهای عراق چه می شود ؟ بزرگترین ظلم ها را از دولت مرکزی دیده اند یادتان باشد عراق کشورجهان سومی است همیشه این احتمال وجود دارد در جهان سوم با کودتا فردی چون صدام برگردد و فجایع انفال و شیمیایی حلبچه را رقم زند . موضوع دیگر اینکه آیا منطقی است برای خوشایند ترکیه سوریه و ایران تا ابد کردهای عراق توسری خور باشند . اگر وجود کشور کردستان در جوار ایران خطرنتک است پس همین امروز ایران باید به کشور آذربایجان حمله کند چه تفاوتی بین این دو وجود دارد . فرض کنید ایران توان نظامی دارد و مداخله نظامی کند چه اتفاقی می افتد ؟ قطعا کشتار هراران نفر کرد در عراق رقم خواهد خورد و این یعنی کاشتن تخم نفرت و کینه در بین کردهای هموطن . و تازه ...
    • شمس تبریزی A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      دوست عزیز، ایران به کردستان حمله نظامی نمیکنه. از اون مطلبی که در صحبتهای شمخانی بود این طور برداشت کردم که افرادی که فعالیت های براندازانه نظام را دنبال میکنند و بعضا وارد خاک کردستان عراق میشوند را، در صورت برگزاری همه پرسی، احتمالا بدون اغماض در خاک کردستان دنبال میکنند و مثل گذشته ملاحظه مرزی را نمی کنند. من برداشتم از صحبت شمخانی این بود. البته این صحبت معنی لشکر کشی و بمب ریختن روی سر مردم را نمیده. شخصا فکر نمیکنم کشور کردی در جوار ما خطری داشته باشه اما مقایسه آن با آذربایجان هم به نظرم درست نیست. شما فاکتور مهم مذهبی را در این قیاس نادیده گرفتید. خودتان تفاوت مذهبی آذربایجان و کشور احتمالی کردستان را میدانید.
    • شمس تبریزی A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      البته من شخصا نگرانی درباره مذاهب کردها به خصوص شافعی ها ندارم. تا جایی که میدانم افراد روشنی هستن و ندیدم این قضیه خلافت را جدی بگیرند. همین خوبه. تا جایی که دیدم به جدایی دین از سیاست گرایش دارند و مثل خلیفه رجب دنبال گرفتاری درست کردن نیستن. فقط امیدوارم اشتباه نکرده باشم چون اطلاعاتم در این زمینه محدوده. امیدوارم درست گرفته باشم.
  • شمس تبریزی 14 A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    11 51
    راستی یادم رفت یه چیزی رو بگم. در بروکینگز مقاله ای منتشر شد که این قضیه همه پرسی را بهش گفته بود مسابقه رو کم کنی یا به عبارت انگلیسی آن چیکن گیم. این مشابه همان به مرگ بگیر تا به تب راضی بشود هست. میگفت قضیه مثل اینه که دو طرف رو در رو شروع به راندن اتومبیل میکنن و هر کی در لحظه آخر برای اجتناب از برخورد سر ماشین را کج کرد، اون یکی بهش میگه بزدل. نویسندگان مقاله میگفتن اصرار بارزانی بر همه پرسی تا دم آخر برای اینه که امتیاز و ضمانت قابل قبولی از طرفهای مقابل بگیره. البته این احتمال را هم داده بودن که یهو ممکنه این دو تا اتومبیل در لحظه آخر به هم برخورد کنن و فاجعه درست بشه که البته من بعید میدانم. ضمانت آمریکا و سازمان ملل به کردستان برای حل و فصل مناقشه با بغداد مهمه.
  • شمس تبریزی 15 A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    5 58
    در یکی از رسانه های کردی گفته شده بود که محتوای نامه چند روز پیش دبیرکل سازمان ملل به بارزانی هنوز مشخص نیست و اگر ضمانت جدی در آن نامه باشه، همه پرسی به تعویق میفته. خداحافظ
  • حسین 2 A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    4 10
    اگر شما سیر تلاشهای این مناطق برای استقلال رو از زمان قاجار و اویل انقلاب تا به امروز.... را دنبال کنید متوجه این ارزوی دیرینه و تاربخی مردم این مناطق خواهید شد که با تغییر هر نظام سیاسی تا به حال خللی در ان رخ نداده نمی خواهم به چرایی و راهای مقابله یا براورده کردن حقوق مردم کرد ورود کنم مطمئنن حرفای زیادی برای گفتن دارن. . ولی باید به این اتش زیر خاکستر توجه کرد نباید با تحلیل های سطحی و کوتاه مدت نظرات و تئوری های خوش بینانه و به دور از واقعیت داد باید به عواقب ان در دراز مدت نظر داشت که کردستان به اصطلاح بزرگ چه تاثیراتی باحمایت های مالی و معنوی خود از این احساس مشترک قومی بر امنیت کشور و منطقه خواهد داشت
    • شمس تبریزی به حسین 1 A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      10 45
      حسین آقا، اینهایی را که شما میفرمایید من در تمام این کامنتهایی که نوشتم بهش اشاره کردم. شما ظاهرا مطالب مرا نخوانده اید و دارید همان حرفهایی را که نوشتم به من تحویل میدهید. میدانم آرزویشان چی هست. قبلا هم میدانم در خود ایران حرکتهایی انجام شده. اما اگر کشور کردستانی درست بشه، تب برخی از این هموطنان ما عرق میکنه. هر کی دوست داشت همین ایران میمونه. دوست نداشت میتونه بره تابعیت کشور کردستان را بگیره. اصلا ویزای بین ایران و کردستان را بر میداریم که هرکه دوست داشت بره اونطرف قوم و خویش هایش را راحت ببینه و برگرده. خط قطار سریع السیر هم میکشیم که تردد راحت باشه. باز هم میگم منظورم از کردستان بزرگ مجموعه کردستان ترکیه و عراقه. من از ایران حرفی نزدم که شما هی بحث ایران را مطرح میکنید.
    • شمس تبریزی به حسین 2 A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      10 48
      ببین آقا، من میدانم که امکان تشکیل همین کردستان واحدی که شامل کردستان ترکیه و عراق باشه الان اصلا ممکن نیست به خاطر همین گفتم ترجیح میدهم که کردستان بزرگ همسایه ما باشه نه ترکیه. از یک فرض صحبت کردم. ضمنا دوست دارم واقعا کاری برای این کردهای تحت ستم ترکیه هم انجام بشه. اینها قلبا پ ک ک را دوست دارند اما جرات ابراز آن را ندارند. اگر کردستان بزرگ تشکیل بشه، تب چند دهه ای دوستان ما برای داشتن کشور کردستان عرق میکنه و به آرزوشان میرسند. ضمنا مشکلی برای کردستان ایران هم پیش نمیاد. مگر کشور آذربایجان مشکلی برای تمامیت ارضی ایران درست کرده؟ ضمنا رقم کردها در ترکیه بالاست و سرشماری تورک استات در سال 2012 نشان میده بالای 22 میلیون هستن. بعدا وقت بود بیشتر می نویسم. خدانگهدار
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    35 2
    نامرد تر از این بارزانی ندیدم بخدا .یکی نمیگه مرتیکه یادت رفته وقتی داعش حمله کرد میخواستی با خانوادت فرار کنی؟ اگه دولت عراق و ایران نبودن الان داشتی از این کشور به اون کشور در به در دنبال جا میگشتی ......
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      10 45
      ولی ایبن دلیل نمیشه که حق آدمها برای تعیین سرنوشتشون رو نادیده بگیریم.
  • بهمن A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    5 427
    جناب اقای نصرت الله تاجیک مثل همیشه نتونستن دشمنی خودشون رو با ترکها پنهان کنن.سعی کردن مبارزه ترکیه با تروریستهای پ.ک.ک رو جنگ بین ترک کرد نشون بدن.همچنین طوری وانمود کردن که انگار استقلال و تجزیه طلبی کردها فقط به زیان ترکها ست و ایران هیچ ضرری نخواد کرد. که از ریشه غلط و اشتباهه چون استقلال کردها یعنی سرازیر شدن تجزیه طلبی به داخل ایران که دارای تنوع قومی خیلی زیادتری نسبت به ترکیه هست و در ایران فقط به کردها ختم نخواهد شد.اقای تاجیک باید بدونن که استقلال کردستان مشکل هر دو کشور ترکیه و ایران هست و اینکه یکی کنار بکشه و دیگری نگاه کنه درست نیست.اگه تجزیه طلبی و تروریسم بد هست پس چرا از همکاری ترکیه و ایران ناراحت هستن و میگن نباید در دام ترکیه بفتیم.غائله ترکی کردی یا ایرانی نداریم.
    • شمس تبریزی A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      16 46
      شما نگران ایران نباش آقا. امثال شما، دلتان برای ایران نسوخته. نوشته ات نشان میده جزو مزدورهای ترکیه هستی و آمده ای کردهراسی راه بندازی تا برای سلطان گنجشک روزی ات گدایی کنی. همان کردها، کسانی بودن که در جنگ ایران و عراق خدمات بزرگی به ایران کردن. ترکیه چه کرد؟ جز این بود که ایران را در مدت جنگ توسط مزدورهایی مثل شما دوشید؟ کردها چه آنهایی که در ایران بودن و چه آنهایی که در عراق بسیار خدمت کردند. جنایت صدام در حلبچه بهترین شاهد این مدعاست. شما چه کرده اید؟ شما که همیشه ایران را چاپیده اید.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    اقای تاجیک کمی اون عینک نژادپرستانه و ضد ترکی رو بردارن و صادقانه تحلیل کنن.این بخش از حرفشون خیلی خنده داره گفتن"ما نباید در دام بازي تركيه بيفتيم. زیرا به راحتی ساخت و پاخت می‌کند. بگذاريم اين دفعه بازي كردي‌تركي باشد نه کردي‌ايراني."یعنی ایران دست رو دست بزاره و همه بار این مشکل منطقه ای در دوش ترکیه بیفته و طوری نشون دادن که انگار ترکها دشمن کردها هستن.اگه مشکل تجزیه طلبی در منطقه هست هر دو کشور ترکیه و ایران باید با هم بارش رو بر دوش بکشنن .یعنی چی غائله ترکی کردی و ایرانیایشون بحث رو نژادی و ققبیله ای کردن و میخوان ترکها رو دشمن کردها نشون بدن.ضمنا خودمون رو با این حرفهای پوپولیستی گول نزنیم که کردهای ایران فقط به دنبال مشکلات معیشتی هستن.کردهای عراق که از همه حقوق برخوردار بودن پس
    • شمس تبریزی AU ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      5 57
      تاجیک ایرانی است و دارد برای منافع ایران می نویسد. آخه تو که مثل اردوغان مخرج خ را نمیتونی ادا کنی نیا حرف مفت بنویس. اول برو مخارج حروف زبان رسمی که در قانون اساسی است را یاد بگیر بعد بیا در یک سایت ایرانی کامنت بذار. یه عده آدم پاپتی که زبان فارسی را بهشان در استانبول یاد دادن و به عنوان جاسوس و حرف مفت زن استخدام کردن و فرستادن توی ایران که برای ترکیه پول جمع کنند. مردک بحث درباره استقلال کردستان از نگاه منافع ایران است نه منافع ترکیه. آخه حیف نون تو خیال کردی داری در وبسایت روزنامه جمهوریت کامنت میذاری که اینطور درباره منافع ترکیه مینویسی؟ واقعا درست گفتن که یه سیم همه تون کمه. الان دارم در این کامنتها به وضوح میبینم.
    • شمس تبریزی AU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      3 74
      تاجیک ایرانی است و داره درباره استقلال کردستان از زاویه منافع ایران مینویسه. تاجیک مثل شما و اردوغان نیست که نتواند مخرج خ کلمات را تلفظ کنه. فارسی را با ادای مخارج تمام حروف صحبت میکنه. شما که فارسی را در استانبول یادگرفتی و به عنوان جاسوس و حرف مفت زن استخدام شدی تا در سایتهای ایرانی بنویسی بدان که اینجا بحث منافع ایران مطرحه نه منافع ترکیه. ضمنا اینجا خبرآنلاینه نه روزنامه جمهوریت. خیلی مایلی که درباره ضرر استقلال کردستان برای ترکیه صحبت کنی پاشو برو در سایتهای ترکی بنویس، نه در سایتهای ایرانی. شما و همفکرانت دارید اینجا صحبتهایی را مطرح میکنید که من دارم یواش یواش شایعاتی را که درباره فهم و شعور شما مطرحه را باور کنم.
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      0 193
      بارها به شما و بقیه گفتم که نام خانوادگی من به شما و بقیه ارتباطی نداره. جنابعالی هم ظاهرا جزو این بی سوادها تشریف دارید و خبرندارید شمس تبریزی نام خانوادگی در ایران است و ارتباطی با عارف ایرانی نداره. همه دیدند که من داشتم در چهارچوب بحث میکردم تا سرو کله این اجامر و اراذل که چاقوکشان فضاهای مجازی هستن پیدا شد. اینها اگر بخوان لات بازی در بیارن، من هم مثل خودشان پاچه ورمالیده هستم و جرشان میدم. اصلا بحث من هم نیست. هفته های قبل هم اومدن به تاجیک و صادق ملکی و متین مسلم هم فحاشی کردن. حالا این آقایان بزرگوار هستن و با این اجامر دهن به دهن نمیشن اما من تنم میخاره برای اینکه لنگ امثال اینها را بگیرم و جر بدم. کسی که بحث منطقی بلد نیست را باید پاره کرد.
  • بی نام DE ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    4 45
    کردهای عراق غلط یا درست می خواهند مستقل بشوند .یکباره صدتا قیم و وکیل و عمو خاله از ایران پیداکرده اند . اصلا بما چه مربوط ؟؟؟ همه شده اند کارشناس سیاسی برای کردها .. البته یک عده ای از استقلال خواهی کردهای عراق وحشت کرده اند که دلیلش معلوم است
    • حسین A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      هموطن گرامی چرا نگران نباشیم این حرفتون نشان میده نمی خواهید خطرات را ببینید یا نمی توانید درک کنید ... درضمن تشخیص یک سری از مسائل که نتایج ان مثل روز روشنه نیاز به کارشناس بودن نیست شما یه نگاهی به سایتها و روزنامه ها و حتی صداوسیما بندازی متوجه می شوید که کسانی حضور دارند با عنواینی چون کارشناس فلان حوزه که تحلیلها نظراتشان بدور از واقعیات و خیالبافیست ...
    • ایرانی A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      1 0
      بله اگه بقیه کشورها با کردهاشون درست و لاافل یکسان با بقیه مردم برخورد میکردن انقدر نگران نبودن حالا.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    1 147
    این نظر شخصی منه کشور های خاورمیانه چاره ای بجز تجزیه و تشکیل کشور های کوچکتر با قوم و مذاهب یکدست تر ندارند این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد و هر چقدر دیر تر خرابی و جنگ بیشتر با وضع فعلی امکان زندگی مسالمت امیز در این منطقه به طور کامل در حال از بین رفتنه
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک AU ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    6 69
    سلام عرض میکنم. جنابعالی 5 ساعت وقت صرف نوشتن این یادداشت کردین. من هم برای مطالعه و اطلاعات جمع کردن وقت گذاشتم. اونوقت این بهائم آمدن تمام کامنتهای مرا با اراجیفشان شلوغ کردن به طوری که کسی بخواهد اینها را بخواند حوصله اش را نخواهد داشت. ای کاش سواد داشتن و دو تا رفرنس میتونستن بدن. ابو اصیلع آناتولی که فرق چهارشنبه را با جمعه نمیداند چیست. آمده است اراجیف کوچه و خیابان را برای من بلغور میکند. حضرت تاجیک، من با مغز ایشان وصلت کردم. کارشان این است که یک پایشان را این ور مطلب بگذارند و دیگری را آن طرف و نجاست را بریزند به مطلب. خدانگهدارتان
  • بی نام BE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    323 8
    شدت شیفتگی ارادت و سر سپردگی شما به نوشته های بسیار طولانی و سریالی کاربر موسوم به شمس تبریزی که با اعداد از 1 تا بینهایت هم می تواند شماره گذاری شود به اندازه ای است که به نظر می رسد مدیر یا سردبیر رسانه خود جناب مولوی هستند. توصیه می شود، خبرآنلاین که اسمی التقاطی هست را به شمس تبریزی آنلاین تغییر نام دهید،مناسب تر و بهتر است...
  • ناشناس DE ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    84 2
    با یک نگاه به نظرات بالا که بیشتر به رد و بدل شدن اره و تیشه بین کاربران شبیه بود تا یک بحث عادی میتوان نتیجه گرفت که اگر کابوس استقلال کردستان عراق تعبیر شود تبعات بسیار منفی آن دامن کشور ما را خواهد گرفت و هم اکنون سه ضلع مثلث درگیر این ماجرا کاملا مشخص است که عبارتند از کردها و آذربایجانیها که در اینجا غالبا ترک عنوان شده اند و سایر هموطنان .حال تشریح وضعیت آینده آذربایجان غربی بماند برای بعد.
    • ناشناس DE ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      80 0
      جناب شمس برای روشن تر شدن این مدعا شما و سایر موطنان را به مشاهده ویدیو شماره 645 تابناک مورخ 28 شهریور جاری سایت تابناک که در اخبار آب و هوایی تلویزیون اقلیم کردستان که از ارومیه و مهاباد گرفته تا کرمانشاه و ایلام را تحت عنوان خبری خود قرار داده جلب مینمایم قضاوت با شما و سایر هم میهنان
    • حسین A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      شمس تبریزی هرکس مخالف نظرات و عقاید جناب عالی باشد می شود وطن فروش و جاسوس و جیره خوار البته تغصیر تو هم نیست فعلا فضای سیاسی کشور الوده به این رویه است تصور نکنم انسانی که ادعای علم و تحلیل گری مسائل سیاسی دارد این ادبیات و فحاشی ها شایسته اش باشد اتفاقا ترکها یا همان اذربایجانی ها بیسترین نگرانی را از تحزیه طلبی اقلیمک کردستان و اثرات زیان بار ان بر منطقه شمالغرب دارند چون تجربیات. تلخی از گذسته های دور و نزدیک دارند با حلوا حلوا گفتن شمس هم دهان شیربن نمیشه که مثلا تجزیه کردستان عراق هیچ تا ثیری بر روی کردستان ایران ندارد اینده نشان خواهد.....
    • شمس تبریزی AU ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 157
      سلام. پاسخ حسین و ناشناس را بعد از ظهر مینویسم. الان با عرض معذرت وقتش را ندارم. ضمنا سوالی که دارم اینه که آیا هیچ کردی این صفحه را نمیخونه؟ نزدیک 100 کامنت منتشر شده و من فقط دیدم اون بالا یکی دشنام به آقای تاجیک داد و ظاهرا هم کرد بود و حدود 7 مثبت هم گرفته. به نظرم باید از دوستان کرد بهش مثبت داده باشند. پس حداقل حدود 7 کرد در اینجا آمدن. آیا ایشان هیچ صحبتی ندارند؟ شما باید جریانات کردستان را خوب بشناسید. پس چرا اطلاعات تان را به اشتراک نمی گذارید؟ آیا وظیفه منی که کرد نیستم اینه که بیام صحبت راجع به کردستان کنم؟ یعنی دوستان ما عرق قومیتی ندارند؟ خب ظاهرا این یکی از تفاوتهای اساسی هست که این دوستان کرد با برخی از ترک های ما دارن. ببخشید من یک مقدار رک هستم. تا بعد خدانگهدار
    • شمس تبریزی به حسین A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 55
      سلام. نه عزیز جان، بحث مخالفت با نظر من نیست. اما کسی که میخواهد یک کشور خارجی را به آدم حقنه کنه و مخالفت من با آن کشور خارجی را به مخالفت با آذربایجان تحریف کنه حتما یک مزدوره. اون احمقی که میخواهد به مخاطب اینطور القا کنه که نفرت من شمس از فلان کشور خارجی یا فلان رییس جمهور خارجی به معنی نفرت من از هموطنان آذربایجانی است حتما یک مزدوره. او میخواهد به این ترتیب از مخالف فرضا اردوغان، مخالف آذربایجان درست کنه و من را رو در روی هموطنان آذربایجان و زنجان و اردبیل و غیره قرار دهد. من کف دست اینها را خواندم و حتما میزنم تو دهنشون. کسانی که تفکرات ایدئولوژیک مرا می شناسند میدانند آذربایجانی ها را مثل برادر و خواهر خودم دوستشان دارم و دلیلش هم روشنه. خدانگهدارتان
    • شمس تبریزی به ناشناس 1 A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 0
      سلام. دوست عزیز آن کلیپی که تابناک نشان میده مربوط به تلویزیون روداو متعلق به حزب دموکرات کردستان عراقه. اولا تا جایی که میدانم آن تلویزیون در کردستان سوریه ممنوع شده و دلیلش اعتقاد کردهای سوریه است که میگویند شبکه ماشین تبلیغاتی حزب دموکرات است. البته من سایت خبری روداو را چندین بار دیدم و مطالبی که در آن سایت هست با این تفسیری که تابناک داره از آن تصویر ارایه میکنه متفاوته. خب در کی گزارش هواشناسی داره آب و هوای مناطق کردنشین را گزارش میده. حالا مهاباد و کرمانشاه را هم گفته آفتابی است و روی نقشه یک سایه زردرنگ وسیع هم کشیده که بزرگتر از مناطق کردنشین است. این را به نظر من تابناک داره خیلی پیاز داغش را زیاد میکنه. ضمنا احزاب و گرایش های کردی در حزب بارزانی خلاصه نمیشوند.
    • شمس تبریزی به ناشناس 2 A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 0
      اصلا تحلیلی که تابناک در این رابطه ارایه داد هم برایم نامفهوم و بی ربط بود و هم خنده دار. آن مساحت هایلایت شده روی نقشه، به تعبیر تابناک مناطقی است که بارزانی دنبال سیطره برآنهاست؟ به نظرم حرف تابناک به یک جوک شبیهه. خب، بذارید چیزی را عرض کنم دوست من. مواضع نظام درباره استقلال کردستان با قاطعیت اتخاذ شده و تا جایی که سایتهای ایرانی را دیدم، همگی در پی توجیه آن مواضع هستند. اشکالی ندارد. اما من متوجه اصل قشیه هستم. بالاخره یک زمان است که آدم خودش با مطالعه موضع گیری میکند و یک زمان دستور دارد که موضع گیری کند. این دو زمین تا آسمان تفاوت دارند. ضمنا این را هم بگویم که امروز بارزانی به عنوان یک نماد استقلال خواهی شناخته شده و شاید خیلی از کردها پشت سر او دربیان. اما فردای استقلال میدانم
    • شمس تبریزی به ناشناس 3 A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 0
      با او اختلافات شدیدی پیدا میکنند. درست مثل انقلاب خودمان که پیش از انقلاب، هدف ساقط کردن رژیم پهلوی بود و بعد انقلاب اختلافات خونینی شروع شد که شاید کسی پیش از انقلاب در خواب هم نمیدید. شاید هموطنان کرد هم که الان در اینجا ساکت هستند به این دلیل باشد که خیلی بارزانی را قبول نداشته باشند. نمیدانم. می گویم شاید. من که شخصا مام جلال را دوستش دارم. باز هم میگم که کرد و کردستان را در کاک مسعود و حزب دموکرات خلاصه نکنید. تا جایی که من فهمیدم قضیه خیلی فراتر از این حرفهاست. تلویزیون روداو هم بالاخره شوهای تبلیغاتی داره. حساب کنید از هر طرف دارن به طرف مقابل هجمه میکنند و او هم رو میاره به یه سری کارهای سبک تبلیغاتی. من که ویدیوی تابناک را جدی نگرفتم. البته نسبت به اسراییل حساسم و
    • شمس تبریزی به ناشناس 4 A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 0
      تابناک مثلا در یکی از ویدیوها میگفت افراد حزب دموکرات از چندین دهه پیش با موساد ارتباط داشتن. شاید درست بگه و شاید هم غلط. من تحقیقی در این رابطه نداشتم. اما خب این برایم مسلم است که اسراییل داره حمایت سنگینی از استقلال میکنه و تا زمانی که خیالم از این بابت صددرصد راحت نباشه با استقلال موافق نیستم. اما با تعبیر تابناک هم که میگه بارزانی میخواهد یک اسراییل دیگر را در جوار ما درست کنه اصلا موافق نیستم. قضیه اسراییل خیلی فراتر از اینهاست. اسراییل از کتاب مقدس و تلمود میاد بیرون. کردستان از کجای کتاب مقدس میاد بیرون؟ چطوری میخوام آن پیوندی را که بین آمریکا و اسراییل از راه بایبل برقرار شده به پیوند کردستان و آمریکا ارتباط بدم؟ اینها را باید تابناک جواب بده. خدانگهدار
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    366 2
    شمس تبریزی تو مگه کار و زندگی نداری من با اینکه نصف روز ازاد هستم که فرصت نمیکنم حتی کامنتهای تو را بخونم تو کی فرصت میکنی این همه اطلاعات را جمع اوری کنی و بنویسی
  • حسین 2 A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    8 3
    بارزانی غیر از مناطق کردی اقلیم کردستان دست روی مناطق غیر کردی چون کرکوک و سایر مناطق گذاشته که ناشی از خوی توسعه طلبی و زیاده خواهی اوست در نقشه های خیالی شان مناطقی غیر از کردستان ایران را هم به کردستان بزرگ خیالی شان ضمیمه کردند تا انجا که حتی به تبریز هم طمع دارند لطفا خوش خیالان چشمشان را باز کنند چون از نگاه بارزانی و دوستانشان هر جایی که یک کرد زندگی می کندمساویست با کردستان...
    • ایرانی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      1 0
      نه خیر. هر جایی که یک کرد زندگی میکنه مساوی با کل کردستان نیست و این حرفها هم شعاری بیش نیست و حتی منبع درست و حسابی ندارن. اما در مورد کرکوک قضیه کاملا روشنه. طبق قانون اساسی عراق کردهایی که زمان صدام از کرکوک اخراج شدن باید به این شهر و سایر شهرها برگردن، و در نهایت همه پرسی در مورد تعیین تکلیف این مناطق برگزار میشد که دولت قبلی عراق به این قانون عمل نکرد و دولت فعلی عراق هم عمل نمیکنه. البته خودشون هم میدونن حتی همین حالا نتیجه چیه. کافیه به تعداد نماینده های کرکوک نگاهی بکنیم که از 12 نماینده، 8 نفر کرد، 2 نفر عرب و 2 نفر ترکمان هستن.