۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶

مهر نوشت: ارتش آمریکا از آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیما موسوم به «مینت­ من-۳» خبر داد.

به گزارش راشاتودی، ارتش آمریکا اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیما و غیرمسلح خود- موسوم به «مینت ­من- ۳»- را از پایگاهی هوایی در ایالت کالیفرنیا بطور آزمایشی پرتاب کرده است.

ارتش آمریکا هدف از انجام این آزمایش موشکی را اطمینان یابی از «میزان کارآیی، آمادگی و درجه دقت» این موشک و همچنین نمایش «قدرت و توان ملی آمریکا در حوزه هسته ای» عنوان کرد.

پرتاب آزمایشی این موشک بالستیک قاره پیما در حالی صورت گرفت که با نزدیک شدن ناو گروه آمریکایی «یو اِس اِس کارل وینسون» به آبهای کره شمالی، تنشها در شبه جزیره کره رو به تزاید است.

با این حال، سخنگوی مرکز «فرماندهی حمله جهانی نیروی هوایی آمریکا» می گوید که این آزمایشها از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود و ارتباطی به وضعیت جاری در کره شمالی ندارد.

پرتاب آزمایشی این موشک قاره پیما برای روز چهارشنبه و بین ساعات ۱۲ بامداد تا ۶ صبح به وقت محلی از محل پایگاه هوایی «واندنبرگ شمالی» برنامه ریزی شده بود.

سرهنگ «جان ماس» فرماندار این یگان هوایی در بیانیه ای اعلام کرد که «پرتاب [آزمایشی] موشکهای مینت­ من برای بررسی وضعیت نیروی هسته ای آمریکا و نمایش توان و قدرت ملی این کشور در حوزه هسته ای ضروری هستند».

به رغم آنکه ارتش آمریکا هرگونه ارتباط میان این آزمایش موشکی و افزایش تنشها میان واشنگتن و پیونگ یانگ را رد می نماید، این گونه رزمایش های نظامی سبب افزایش نگرانیها و انتقادات فراوان به ویژه از جانب «بنیاد صلح در عصر هسته ای» شده است.

«دیوید کریگر» رئیس این بنیاد در گفتگو با روزنامه «لس آنجلس تایمز» گفت که این سازمان آمریکا را به اتخاذ آشکار «استاندارد دوگانه» متهم می نماید و از «رویکرد دیپلماتیک در برابر اقدامات تحریک آمیز نظامی» حمایت می کند.

کریگر با هشدار در خصوص خطرات فزاینده چنین اقداماتی گفت: «آمریکا آزمایشهای موشکی خود را موجه و مفید می خواند، در حالیکه آزمایش های موشکی کره شمالی را تهدید کننده و برهم زننده ثبات ارزیابی می کند».

وی همچنین در یک پیام توئیتری اذعان کرد که «آزمایش موشکهایی با توان حمل کلاهک هسته ای در واقع اتلاف منابع مالی هستند».

شایان ذکر است موشکهای بالستیک مینت­ من- ۳ که نخستین بار در سال ۱۹۷۰ گسترش یافتند، هم اکنون در حال نزدیک شدن به پایان عمر مفید ۶۰ ساله خود هستند. از این رو، واشنگتن اخیراً یک برنامه عظیم چند میلیارد دلاری را برای نوین سازی، پشتیبانی و تقویت تسلیحات استراتژیک سه گانه (تریاد) هسته ای خود- مشتمل بر زیردریایی های مجهز به موشک بالستیک، بمب افکن ها و موشکهای زمین پایه (آب، هوا، زمین)- آغاز کرده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =