شهر هوشمند شهردار هوشمند می‌خواهد

به حکم سوزنی از پی جوالدوزی بد نیست یک نفر هم به آقای شهردار بگوید شهر هوشمند شهردار هوشمند می‌خواهد.

چنان که در خبرها خواندم فاجعه‌ی ساختمان پلاسکو ساعت ۷:۵۸ روز پنج‌شنبه آغاز شده است. باز چنان که در خبرها آمده است شهردار تهران آقای دکتر قالیباف حوالی ساعت ۱۱:۰۰ با دو تن از مراجع عظام تقلید دیدار کرده و گزارش کار شهرداری تهران را به آنان ارائه داده است. نمی‌توان به قطع و یقین چیزی گفت اما با توجه به تصویری که در اذهان از سرعت عمل آقای شهردار موجود است، عجیب نیست که گمان کنیم او پس از ساعت ۸:۰۰ از تهران خارج شده است. حوالی ظهر خبر دادند که وی سفر به قم را نیمه‌کاره رها کرده و به تهران بازگشته است. نیمه‌کاره؟ در زمانی که شهر تهران گرفتار بحران است آقای شهردار سفر به قم را که در هر زمان می‌توانست انجام شود هنوز کار می‌بیند؟

اسنادی منتشر کرده‌اند دال بر این که شهرداری به واحدهای صنفی این ساختمان «اخطار» داده است. شهرداری‌ای که بدون اخطار و با سلاح سرد به جان وانتی و طواف و دست‌فروش می‌افتد و نه تنها مغازه‌های کاسبان خرد که پاساژ علاءالدین را پلمب می‌کند، در برابر ساختمان پلاسکو با کمال مهربانی تنها به اعلام چند اخطار اکتفا می‌کند.

این تبعیض در رفتار است؛ تبعیض بین خاطیان خرد و کلان و به وضوح بر اساس میزان دارایی و گردش مالی آنان. چندی پیش آقای شهردار که راهی برای گفت‌وگو با حریف سابق انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ یافته بود، ماجرای گورخواب‌ها را بهانه کرده بود تا بگوید این «اشرافی‌گرایی» است که پدیده‌ی گورخوابی را به وجود آورده. خوب است که آقای شهردار بی‌اعتنا به پرسش‌ها و نقدهای روزنامه‌نگاران یک بار هم که شده به خود زحمت بدهند و بگویند این تبعیض آشکار منتهی به فاجعه اگر مصداق زشتی از اشرافی‌گرایی نیست، چیست.

همان زمان که مردم ترسیده از عاقبت کار تلاش می‌کردند سوابق مالیشان را از ساختمان در حال سوختن پلاسکو نجات بدهند و آتش‌نشانان جان بر کف - به تمام معنا جان بر کف - می‌کوشیدند ساختمان را تخلیه کنند و مردم را نجات بدهند هواداران آقای شهردار در جامعه‌ی مجازی دست به کار شدند. محورهایی که آنان دنبال می‌کردند این‌ها بود:

-     به احترام قربانیان سکوت کنید.

-     ماجرا را سیاسی نکنید.

-     دولت پول شهرداری را نمی‌دهد تا تجهیزات آتش‌نشانی بخرد.

-     دولت با پول مردم به جای تجهیزات آتش‌نشانی ایرباس خریده است.

-     هر کس به شهرداری اعتراض می‌کند لاشخور یا مرده‌خور سیاسی است.

پاسخ‌های گروه‌های دیگر نیز قابل پیش‌بینی بود:

-     سکوت در برابر فاجعه نه احترام به جان‌باختگان که کمک به پامال کردن حقوق آنان است.

-     ماجرای آتش‌سوزی خیابان جمهوری هنوز به رد دیه نینجامیده است.

-     ماجرا را شهردار و شهرداری سیاسی کرده‌اند که از تمام وسایلشان بر ضد دولت و برای تبلیغات پیش‌رس ریاست جمهوری سود می‌برند.

-     بودجه‌ی فرهنگی شهرداری ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که صرف مبارزه با دولت و ترساندن مردم از اینترنت می‌شود. بودجه‌ی مصوب آتش‌نشانی ۱۴۰ میلیارد تومان است که تنها ۲۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

-     خرید ایرباس بدون پرداخت پول و به صورت اجاره به شرط تملیک بوده است.

در برابر «لاشخور» و «مرده‌خور سیاسی» نیز مخالفان این تعبیرها کوشیدند مصداق‌هایی نشان بدهند که بگوید اتفاقا لاشخور سیاسی کسان دیگری هستند.

رحمت الله حافظی و محسن سرخو اعضای شورای شهر تهران نیز در رسانه‌های در دسترس به تندترین شکل شهرداری را در قبال این فاجعه مسئول دانستند و خواستار پی‌گیری جدی ماجرا شدند. از سوی دیگر قناعتی، اقبال شاکری، و چمران موضعی دیگر برگزیدند و به تلویح یا تصریح به حمایت خود از شهردار ادامه دادند.

از گزارش وضعیت عمومی که بگذرم، من به عنوان یک شهروند البته پرداختن به فرهنگ عمومی را از نان شب هم واجب‌تر می‌دانم، اما شخصا نمی‌پذیرم این کار را کسانی بکنند که سطح ادراکیشان از فرهنگ عمومی این باشد که یک زمینه‌ی تصویری (لم دادن با لپتاپ در کناره‌ی کاناپه) را یک بار به عنوان خطر استفاده می‌کنند تا مردم را از اینترنت بترسانند و یک بار به عنوان نماد آسایش تا مردم را ترغیب کنند از فروشگاه آنلاینشان خرید کنند. یا کسانی که شعار می‌سازند «گوشی هوشمند والدین هوشمند می‌خواهد» و تنها نماد هوشمندی والدین در طرح ضمیمه، کشیدن یک دایره‌ی قرمز کاملا بسته به دور فرزند است. یا در اوج مذاکرات هسته‌ای و در عین حمایت رهبری نظام، شهر را پر از بیلبوردهای ضد مذاکره کنند.

در ادامه حتی اگر عقلای مسلح به عقل جمعی حضور شهرداری در عرصه‌ی فرهنگ را بپذیرند خوب است خود توضیح بدهند که چرا گمان می‌کنند نیاز ریالی تهران به نصیحت‌های بیلبوردی و چیزهایی از این جنس  یازده و نیم برابر نیاز ما به آتش‌نشانی است. مگر نه این که کار فرهنگی کار نرم است و در بسیاری از موارد خرج اصلیش فکر است نه امکانات سخت‌افزاری؟

در نهایت، اگر شهرداری تهران روا می‌بیند که تلویحا از احتمال ناهوشمندی مردم شهر بیلبورد بسازد و نصیحتشان کند به حکم سوزنی از پی جوالدوزی بد نیست یک نفر هم به آقای شهردار بگوید شهر هوشمند شهردار هوشمند می‌خواهد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    درود به شرف شما با این متن سپاس
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      3 13
      چی نوشته بود که متنش خوب بود؟؟؟؟ اصلا بگو ببینم چطور شده که شهرتون رو هوشمند تشحیص دادی؟؟؟؟؟؟ راستی ایا یک کشور هوشمند رییس جمهور هوشمند نمیخاد؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      3 0
      اقاى امير تبريز اوغلى؛ شما احيانأ نسبتى با كاپيتان، سردار، دكتر، خلبان، استاد، جهادگر، انقلابى، شهردار...بسيار كارآمدِ جناب قالى باف ندارين؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    11 18
    کلا فرقی به راست و چپ نداره . همه ی شما ها نون به نرخ روز خورید و دنبال یه بهانه برای بالابردن جناح خودتون و زدن جناح رقیب . و بدبختی اینکه درد خودتون و خواسته های خودتون به اسم مردم تبدیل به خوراک سیاسی می کنید .قطعا کامنت من تایید نخواهد شد و اگر هم بشه با این جمله سعی در القای بی طرفی به دیگر مخاطب های سایت می کنید ولی خب حداقل یه نفر که تایید می کنه هم بخونه کافیه . فقط بدونید . روزی که به معنای واقعی مردم به شعور سیاسی برسن و افراد راست و چپی و شما خبرساز ها نه خبرنگار از چرخه اطلاعاتی و مدیریتی کشور حذف کنند اون زمان میشه گفت از جهان سومی خارج شدیم . آقای تایید کننده این چیزی که الان تو مملکت وجود داره به معنی کامل عقب افتادگی فرهنگی که من و شما داریم ازش رنج می بریم .موفق باشی
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    از هوشمندی شهرداری بوده که با اختصاص بودجه سنگین به فرهنگ، تعداد زیادی از موج سوارهای مخرب و بی سوادی مانند شما را دنبال نخود سیاه فرستاده و از اختلال در نظم عمومی شهر و تهدید امنیت کسب و کارها بازداشته. این یعنی عمل به ضرب المثل ایتالیایی که میگه دوست رو نزدیک نگه دار و دشمن رو نزدیکتر. در پایان امیدوارم ورزش مفیدتری برای حفظ سلامتی انتخاب کنید چون موج سوارهای بی احتیاط طعمه کوسه میشوند.
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      17 0
      تهدید میکنید
    • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      17 0
      تهدید کنندگان امنیت شهر و کسب و کار ؟ من فقط یک خواننده هستم و نه جناب علیانی اما اگر منظورتان از تهدید امنیت و کسب و کار تهدید امنیت عده ای محدود و بساز بفروش و رانتهای فامیلی شأن است که‌ بععلهه جانا کوروشا سخن از زبان ما میگوید اما موج سواری ورزشی دو لبه است همه خوب و هم خطرناک وقتی حالت خطرناک و گرفتار شدن در دام کوسه پیش می آید یعنی منافع فامیلی رانتی قدرتمند قدرتمندانی مورد تهدید قرار گرفته و آنگاه ورزشی می سود مه برای سلامت جامعه بسیار مفید میشود حتی اگر برای سلامت موج سوار خطرناک باشد و این رسالت خبرنگار است
  • بی نام US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    76 7
    مقاله خوب و صریحی بود. ممنون.
  • بی نام RO ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    17 0
    من کاملا با ایشون موافقم و این که آقای شهردار معمولا کارهایی رو انجام می دن که توی دید مردم باشه و بتونه به دستیابی ایشون به مسند ریاست جمهوری و یا حداقل ابقای ایشون در همین پست کمک کنه من محدوده کارم انقلاب و فردوسیه و مدت هاست که دارم می بینم شهرداری نسبت به زیباسازی نماهای شهری مشرف به خیابان انقلاب و میدون فردوسی کار می کنه. در حالی که بسیاری از این ساختمان ها بسیار قدیمی بوده و نیاز به پی سازی دارن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    99 4
    گزارش شهرداری تهران به مرجع تقلید در قم چه فایده ای دارد؟ تو رو خدا یکی بهم بگه
    • بی نام RO ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      31 0
      فایدش برای سه دوره شهردار شدنه در حالی که قانونیش دو دوره است
  • رضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    62 7
    درود به شرفت عالی بود عالی.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    71 7
    شهردار تهران تراكم فروش، برج ساز ، تخريب گر باغ، پارك ، آثار تاريخي ،محل هاي هنري و ... هست ولي هوشمند نه
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    41 8
    مثل همیشه عالی.
  • مهدی A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    9 75
    یاد جمله معروفی افتادم اگر دین ندارید ،جوانمردی کنید این حادثه غمبار را خوراک مسائل کثیف سیاسی نکنید به شعور مردم توهین نکنید کاش برا قطار هم اینقدر قلمت می چرخید بازی با کشته های مردم جهت منافع سیاسی تاوان دارد پس اماده مجازات خدا باشید
    • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      22 0
      بازی با کشته ها و زنده های مردم توسط همان جریانهایی می شود که شما سنگشان را بر سینه می زنید کدام قسمت از این نوشته نادرست بود ؟ الحق که نویسنده به زیبایی حق مطلب را به رشته تحریر در آورده دستش مریزاد.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    50 6
    اونقدر گند زده که دلم می خواد خفه ش کنم.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    19 7
    بالاخره دیده شدن اخلاق و منطق در انتقاد از شهردار برخلاف توده مردم.تشکر اقای وبلاگ نویس
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    1 19
    قلم زدن کاری است ساده امروز هم کودکانی زودتر از سن خود هم قلم به دست می گیرند اما با مداد رنگی اما امروز مدعیان فکر و تفکر برا سیاه نمایی دست به قلم می شوند نویسنده عزیز البته نمی گوید که با حضور این شهردار حرکت رشد و نمو در تهران به چه شگل است تعداد مراکز اتش نشانی در تهران به چه تعداد رسیده است؟ شهردار فعلی اگر هوشمندی نداشت اخطار های مکرر در فواصل خود را نمی زد اما متاسفانه چرا بازرسی وزارت کار پیگیر موضوع نبود دوست عزیز شما که عینک داری می توانی مدارک را ببینی این خود هوشمندی است که قبل از فاجعه ار کارشناسی می شود اما انها که وعده سر خرمن به مردم دادند و امروز ددین وعده ها را با عینک به مردم وعده می دهند ایا بریا اداره کشور ریس جمهور هوشمند نمی خواهیم؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    41 6
    مرسی . خیلی مطلب خوبی بود
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    44 6
    نفست حق
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    9 0
    وقتی شهرداری ها به جای مدیرانی از آن جنس که شما برشمرده اید به محل انباشت ورشکستگان سیاسی تبدیل می شوند که اتفاقا داعیه فرهنگ به آن سیاق که باز شما برشمرده اید، دارند نتیجه وضعیت فاجعه باری می شود که اکنون شاهدیم. مشابه همین مسأله در شهرداری مشهد و هزینه های عجیب و غریب در حوزه هایی که هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد، وجود دارد. دو ماه پیش در سفری به مشهد در کمال تعجب اوج فرهنگسازی در زمینه سد معبر را در بنرهای سوال برانگیزی دیدم که از در و دیوار شهر آویزان کرده و در آن نوشته بودند سد معبر به فتوای مراجع حرام است از کسی پرسیدم این ابتکار زاییده کدام ذهن خلاقی است و ایشان گفت شهردار مشهد دانش آموخته معارف اسلامی است و تصور می کند از راه انتشار پرهزینه چنین پیامهایی میشود اوضاع را سامان داد
  • بی نام RO ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    16 0
    كاپيتان قاليباف چهل و هشت ساعته كه منتظر استعفاء شماييم
  • بی‌نشان A1 ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 1
    مشکل در واژه‌ٔ ناتمام است؟ واقعا؟ در موارد دیگر نیز، شهردار یک‌روزه آن ساختمان‌ها را پلمب نکرد آن‌ها را هم سال‌ها طول کشید تا پلمب کند. خیلی واضح نیست شما دیگر چرا اینقدر تبعیض قائلید؟
  • بی نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    4 2
    از روزی که شنیدم احتمال گماردن شهردار فعلی به سمت معاونت آستان قدس رضوی و رجعت ایشان به شهر پدری خود بگوش میرسد بسیار خوشحال و برای این انتقال لحظه شماری کردم اما گویا انقدر این کار به تاخیر افتاد که حالا پس از نابودی باغات و فضای سبز شهرم نوبت به یکی از نوستالژیک ترین ساختمانهای تمام ادوار آن رسید خداوند به بازماندگان دلاوران آتش نشان صبر و به شهیدان این فاجعه پاداش عنایت فرماید،انشاالله بامید روزی که کلید ساختمان بهشت در دست متولدین تهران قرار گیرد
  • سميرا IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    2 13
    آقاي علياني از شما بعيده كه اين وسط به فكر سياسي كاري باشيد. يادتون باشه كه من و شما هم با اين بي‌انصافي‌هامون كم در روند مشكلات شهر و كشورمون دخيل نيستيم. مجموعه عواملي باعث اين فاجعه شدكه يكيش برمي‌گرده به شهرداري. قاليباف هم اگرچه بسيار اشكالاتي بهش وارده هميشه، ولي بعد از اين رخ‌داد، هوشمنديش از بقيه مسئولين كه فقط عكس يادگاري گرفتن و دستور دادن، بيشتر بود.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 13
    هر چند این نوشته چندان قابل اعتنا نیست و از همان پاراگراف اول دم خروس بیرون زده است اما در فضای تاسف بار سیاسی و جنگ قدرت، انگار بازار قلم بمزد نویسی برخلاف سایر بازارها را رونق خوبی دارد و طرفین مسابقه ای پر هزینه براه انداخته اند...
  • سید محمد حسینی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 15
    شما که منتشر نمیکنید ، اما عجب لاشخور و کفتار سیاسی هستید شما
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      1 0
      ديدى كه منتشر شد، والبته تنها چيزى كه نشون داد سطح ادب، فرهنگ و تربيت شماست
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    0 13
    حرف زدني كه نه بدرد اين دنيا ميخورد و نه بدرد آن دنيا و اين را به آن و آن را به اين مي اندازد اما بدرد خبر انلاين ميخورد شايسته بي توجه اي به امثال اين گونه سايت هاست
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
      0 0
      مگه دعوتنامه فرستادن بياى خبر آنلاين، شما اخبار برو از رجا نيوز، فارس، روزنامه معتبر كيهان و صد البته صدا و سيماى ميلى پيگيرى بفرماييد موثق در حد لا ليگا
  • هوشتگ IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    14 0
    بلایی که جناب رئیس جمهور سابق بر سر کل ایران آورد جناب شهردار بر سر تهران آورده است
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    10 2
    متن خیلی خوبی بود اما چند نکته: خرید ایرباس نو خودش قدمی ست در جهت جلوگیری از اتفاقهای اینچنینی... شهردار تهران و گزارش به مراجع قم؟ چرا؟....بودجه فرهنگی شهرداری 1600 میلیارد تومان آخر صرف چه میکنندش که اینهمه معضل فرهنگی دارد این شهر؟ و بودجه آتش نشانی 120 که 25 از آن پرداخت شده با نیمی از بودجه فرهنگی بعلاوه یک چهرم بودجه عمرانی که به شهرداری می دهند می توان تهران را کوبید و در حد دوبی و سیدنی از نو ساختش
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 2
    انتقاد از پلمپ شدن محل كسب كاسبان خرد به محل كسب بهائيان هم اشاره دارد آيا پسرم؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    0 7
    مثل همیشه نقد مغرضانه