کتاب ارزشمند و کاربردی «مفاتیح الحیات» به عنوان راهنمایی برای سبک زندگی ایرانی - اسلامی به چاپ یکصد و هشتادم رسید.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز بین‌المللی نشر «اسراء» کتاب «مفاتیح‌ الحیات»، اثر گرانسنگ آیت‌الله جوادی آملی را برای یکصد و هشتادمین بار در 20 هزار نسخه منتشر کرده که در مجموع به شمارگان یک میلیون نسخه نزدیک شده است.

آیت‌الله جوادی آملی این اثر را در 5 بخش گردآوری و تدوین کرده است که بخش اول به «تعاملات انسان با خود» که درباره تکبر، تدبر، یادگیری و دانش اندوزی است، همچنین بخش دوم این کتاب به «یادگیری و دانش اندوزی» اختصاص دارد که این مرجع عالیقدر در این بخش به اهمیت دانش اندوزی، یادگیری علوم مورد نیاز، آداب تعلیم و تعلم و برخی از علوم مورد نیاز پرداخته است.

فصل سوم کتاب «مفاتیح‌الحیات» به «کار و تلاش» مربوط می‌شود که در این بخش اهمیت کار و تلاش، کارگری انبیاء و امامان، سحرخیزی و کار و مدیریت در کار بیان شده است. فصل چهارم به «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس» اختصاص دارد که اهمیت حفظ جان و سلامت، عوامل سلامت، پرهیز از آسیب رساندن به بدن، پیشگیری از بیماری‌ها، برخی از شیوه‌های درمان و پرهیز از درمان با حرام از بخش‌های این فصل به شمار می‌رود.

بخش دوم کتاب «مفاتیح الحیات» به «تعامل انسان با همنوعان» بخش سوم به «تعامل مردم و نظام اسلامی»، بخش چهارم به «تعامل انسان با حیوان» و بخش پایانی به «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی» اختصاص داشته که در بخش پایانی نکاتی درباره آب و هوا و خاک حاصلخیز، درختکاری و جنگل‌ها، فضای سبز و مراتع و باد و باران نیز بیان شده است.

محتوای کتاب ارزشمند مفاتيح الحيات از آثار حضرت آيت الله جوادی آملی برگرفته از آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) است که در آن بيش از شش هزار روايت نقل شده است. در بخشی از فصل ششم کتاب «خوردن و آشامیدن» می خوانیم:

حلال‌خواري: در حديث معراج آمده است: اي احمد! اگر خوردن و آشاميدنت پاك باشد در حفظ و حمايت من هستي.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) مي‌فرمايد: هركس غذاي حلال بخورد فرشته‌اي بالاي سرش بايستد و برايش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.

شست‌وشوي دست: رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) مي‌فرمايد: شست.وشوي دست پيش از غذا فقر را دور مي‌كند و پس از غذا غم را بزدايد و ديده را بهبود بخشد.

اميرمؤمنان (سلام الله علیه) نیز در این باره مي‌فرمايد: شستن دستان پيش از غذا و پس از آن، روزي را زياد مي‌كند.
نايستادن: انس گويد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) از ايستاده آشاميدن نهي فرمود. پرسيدم: ايستاده غذا خوردن چه حكمي دارد؟ فرمود: خوردن بدتر است.

در بخش دیگری از این فصل به عنوان "وعده های غذایی" پرداخته شده که توجه شما را به حدیثی از امام هشتم(سلام الله علیه) در این خصوص جلب می کنیم:

امام رضا (سلام الله علیه) مي‌فرمايد: در جسم انسان رگي به نام رگ «عشاء» وجود دارد كه چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وي را نفرين كند و گويد: خدا تو را گرسنه و تشنه كند، چنان‌كه مرا گرسنه و تشنه كردي، پس هيچ يك از شما شام خوردن را ترك نكند، هرچند به لقمه‌اي از نان يا جرعه‌اي از آب باشد.

"آداب نوشیدن" نیزاز دیگر مواردی است که در این فصل جلوه نمایی می کند.
امام كاظم (سلام الله علیه) در مورد "شكسته نبودن محل نوشيدن" مي‌فرمايد: از جاي شكسته ظرف آب ننوشيد، چرا كه قرارگاه شيطان (آلودگي) است؛ آشاميدن آب را با بِسمِ الله بياغازيد و با الحَمْدُ لله پايان دهيد.

دربارۀ اهمیت "گردآوری خرده های غذا" نیزکه یکی دیگر از موضوعات این فصل می باشد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:

هركس ريزه‌هاي سفره را بخورد خدا او را بيامرزد.همچنین آن حضرت به اميرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: غذايي را كه در سفره‌ات مي‌ريزد بخور، چرا كه فقر را از تو دور كند و آن مهريهٴ حورالعين است و هركس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ايمان و نور شود.

در انتهای این فصل به "سیرۀ پیامبر در خوردن و آشامیدن" اشاره شده:
اميرمؤمنان (سلام الله علیه) مي‌فرمايد: براي پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) غذايي آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون ديد داغ است فرمود: بگذاريد سرد شود كه بركتش بيشتر است؛ خدا غذاي داغ به ما نداده است. همچنین آن حضرت هنگام آب نوشيدن در ظرف آب تنفس نمي‌كرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور مي‌كرد.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    20 3
    صلی الله علیک یا رسول الله. چقدر ما مسلمانان به وجودت مبارک و نورانیت بدهکاریم. جانها به قربانت ای فخر عالم. تا زنده ایم نام زیبایت بر تارک گیتی می درخشد.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    6 1
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست