نشست این هفته شهر کتاب به بررسی شعر ترکیه بعد از سال 2000 اختصاص دارد که با حضور شاعران ایرانی و ترک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه دوم آبان ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی و تحلیل «شعر ترکیه بعد از سال ۲۰۰۰»  اختصاص دارد که با حضور عثمان اوزباغچه و خاقان شرق‌دمیر (از شاعران امروز ترکیه) و ناصر فیض و اسماعیل امینی (از شاعران امروز ایران) در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

این نشست با همکاری موسسه‌ یونس امره تشکیل می‌شود و قرار است به طور پیوسته برنامه‌هایی برای معرفی ادبیات معاصر دو کشور در شهرهای ایران و ترکیه برگزار شود.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: «نوگرایی در شعر ترکیه با ناظم حکمت در سال ۱۹۲۹م. آغاز شد و انقلابی در شعر ترکیه ایجاد کرد. تاثیری که ناظم حکمت بر شعر ترکیه گذاشت مانند تاثیر نیما یوشیج بر شعر فارسی است که تاثیری بس بزرگ و به یادماندنی بود.

چنان‌که شاعران بعدی با شجاعت بیشتری توانستند نوگرایی را ادامه بدهند. خوانندگان‌ ایرانیِ ادبیات ترکیه با نام‌های شاعرانی چون ناظم حکمت، اورهان ولی، اکتای رفعت، ملیح جودت و ... آشنایی دارند و آثار این شاعران به فارسی ترجمه و منتشر شده است. اما متاسفانه با تحولات ادبی و شعر امروز ترکیه در دو دهه‌ گذشته آشنایی اندکی در ایران وجود دارد و ضروری است که مخاطبان و علاقه‌مندان ادبیات ایران و ترکیه با تحولات ادبی دو دهه‌ اخیر در دو کشور بیشتر آشنا شوند»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =