دیزنی بخش اعظم امپراتوری مرداک را به قیمت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌خرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمپانی دیزنی قصد دارد مالکیت بخش عمده خانواده «فاکس قرن بیست و یک» را به قیمت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از آن خود کند. به این ترتیب استودیوهای فیلمسازی و تلویزیونی همراه با تجارت بین‌المللی تلویزیون و شبکه‌های کابلی فاکس به کمک دیزنی می‌آیند تا این غول دنیای سرگرمی با قدرت بیشتری به نبرد با غول‌های فناوری اطلاعات برود.

در این معامله نام‌های بزرگی چون «فاکس قرن بیست‌ویک»، «فاکس سرچلایت» و «فاکس ۲۰۰۰» در اختیار دیزنی قرار خواهد گرفت. این استودیوهای بزرگ هالیوود خانه آثاری مشهوری از «آواتار» و «مردان ایکس» تا «دد پول»‌ و «چهار شگفت‌انگیز» هستند. در بخش تلویزیونی نیز دیزنی مالک خانواده «سیمسون» و «خانواده مدرن» خواهد شد.

بر اساس اخبار اعلام شده پس از صورت گرفتن معامله باب ایگر همچنان به عنوان مدیرعامل و رییس کمپانی دیزنی تا سال ۲۰۲۱ به فعالیت ادامه خواهد داد. البته با اینکه هیات مدیره هر دو کمپانی با معامله موافقت کرده است اما نهایی شدن آن در گرو رضایت سهامداران دیزنی و فاکس است.  

در دنیای امروز صنعت سرگرمی با تغییرات بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شده است. تلویزیون دیگر تک صدای سرگرمی‌های خانگی نیست. شرکت‌های آنلاینی مانند نتفلیکس که برای سال آینده ۸ میلیارد دلار بودجه صرف توسعه‌ برنامه‌هایش می‌کند، پا به عرصه گذاشته‌اند. آمازون هم که چندی پیش امتیاز اقتباس تلویزیونی از داستان «ارباب حلقه‌ها»‌ را خرید در حال محکم‌ کردن جای پای خود در این صنعت است. غول‌های بزرگ دنیای فناوری از گوگل تا فیسبوک و اپل نیز در حال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.

حال دیگر مشتریان سرگرمی بخش عمده زمانشان آنلاین هستند و سهم شبکه‌های تلویزیونی هر روز آب می‌رود. آگهی‌دهندگان هم از مشتریان پیروی می‌کنند و به سوی تبلیغات آنلاین در گوگل و فیسبوک رفته‌اند.

دیزنی برای رقابت با این غول‌های آنلاین در حال راه‌اندازی سرویس‌های استریم ویدیوی خود است و با به دست آوردن مالکیت فاکس می‌تواند از محصولات آن به صورت انحصاری در سرویس‌های آنلاین خود استفاده کند. باب ایگر مدیرعامل دیزنی بسیاری از دارایی‌های فاکس مانند نشنال جئوگرافیک را مناسب این سرویس‌ها می‌داند.

برخی هم بر این باورند که دیزنی تنها یک سیستم قدیمی تلویزیونی را می‌خرد که در انتها کمک چندانی به پیشرفت آن در رقابت‌های آینده نخواهد کرد.

در این میان موافقت رگلاتوری با این معامله هم شرط است که به باور بسیاری چندان روی خوشی به ادغام این دو غول دنیای سرگرمی نشان نخواهد داد.

روپرت مرداک از آنچه که از پدرش در استرالیا به ارث برده بود امپراتوری عظیمی بنا کرد که «فاکس قرن بیست‌ویک» و «نیوز کرپ» را شامل می‌شود. او در آغاز زنجیره‌ای از روزنامه‌ها را در استرالیا،‌ آمریکا و انگلستان خرید و پلتفرم تاثیرگذاری ایجاد کرد. مرداک پس از آن به تلویزیون و سینما روی آورد و شبکه فاکس و فاکس نیوز را بنا نهاد که چهره رسانه‌ها و صنعت سرگرمی آمریکا را دگرگون کرد.

منبع:‌ آسوشیتدپرس/ ۱۴ دسامبر

58241

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =