برج پیرعلمدار دامغان تنها بنای تاریخی خط نوشته با رنگ  آبی تیره در کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: برج پیرعلمدار، تنها بنای تاریخی کشور است که بر روی بخش‌های داخلی آن با رنگ آبی تیره و به خط کوفی آیات قرآنی نوشته شده است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «معصومه داودیان» امروز و در گفت و گويي افزود: تحقیقات اخیر نشانگر منحصر به فرد بودن این اثر تاریخی از نظر خط نوشته‌های داخلی بنا است.
وی گفت: در سایر بناهای تاریخی، خط نوشته‌های رنگی در بخش بیرونی دیده می‌شود، اما برج پیرعلمدار دامغان تنها اثر تاریخی است که در بخش داخلی آن، خط نوشته به رنگ آبی تیره مشاهده می‌شود.
داودیان افزود: در این بنای مدور، سه نمونه خط نوشته کوفی وجود دارد که با تحقیقات انجام شده مشخص شد این نوع نگارش، تا کنون در هیچ بنای تاریخی مشاهده نشده است.
وی گفت: بدنه داخلی برج گچ اندود است و تنها تزیین آن یک نوار کتیبه به خط کوفی تزیینی گره دار به رنگ آبی تیره بر زمینه سفید به پهنای 80 سانتی متر است که بر گرداگرد بدنه برج می‌چرخد و حاوی آیه 53 سوره زمر است.
وی با اشاره به اینکه دربالای کتیبه، دو نورگیر تعبیه شده است، افزود: در مرکز گنبد داخلی یک کاشی مدور لاجوردی با نقش‌های هندسی نصب شده، گنبد بنا دو پوسته است و صدا به طرز زیبایی در داخل آن منعکس می‌شود به طوری که علاقمندان به خوانندگی را برای امتحان صدا در این معماری منحصر به فرد به خود جذب می‌کند.
داودیان با بیان اینکه محوطه پیرامون بنای آرامگاه پیر علمدار با دیوارهای آجری محصور شده است، گفت: بقایایی از بناهای خشتی وآجری از سده های پیش در اطراف برج باقی است .
بنای پیر علمدار به شماره 79 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و این برج، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری قرن چهارم ه-ق است که در شهر دامغان در محله خوریا نزدیک مسجد جامع واقع شده است.
برج پیر علمدار ساخته شده از آجر به شکل دایره ای با بدنه استوانه ای، دارای گنبد است و ارتفاع این برج تا راس گنبد 13متر و قطر داخلی آن4.5 و قطرخارجی آن5.5 متر است

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =