مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان؛کتاب، محصول تجربه ها و خلاقیت  های ذهنی بشر است

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان با اشاره به این مطلب که کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است گفت: سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، ایرج کارخایی در گفتگویی در کتابخانه مرکزی استان سمنان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی بیان داشت:کتاب منبع و گنجینه ارزشمند آگاهی و اطلاعات، علم و دانش و زندگی است که هرفرد و هرجامعه که توانسته آن را در عموم مردم ترویج و گسترش دهد قطعا به افق های بلند توسعه و پیشرفت دست پیدا کرده است.
وی با اشاره به این مطلب که کتاب و کتابخوانی فضای مناسب برای رشد اندیشه ها و گسترش رویکردها و طرح ها و برنامه های مختلف در عرصه های اجرایی و اداری است افزود: بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست،چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است، کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان با بیان اینکه یکی از عرصه های راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی بحث توجه به مقوله دفاع و امنیت کشور با اجرای اصول و سیاستهای بخش پدافند غیرعامل در سطوح مختلف جامعه است گفت: در این رویکرد نیازمند ادبیات خاص برای فرهنگ سازی و ترویج گفتمان آن هستیم که کتاب و کتابخوانی بهترین ابزار آموزشی برای رسیدن به اهداف عالیه پدافند غیرعامل هست که می توان با برنامه ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف در این امر گامهای اساسی و مهمی برداشت.
کارخایی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی، عالمی همیشه بهاری است ؛ چرا که دانش همواره طراوت و رشد و شکوفایی به همراه می آورد گفت: کتاب آینه ای است تمام نما از تجربه ها، آموخته ها، دانستنی ها و علوم مختلفی است که دیگران به رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به جا گذاشته و چون هدیه ای گرانبها به دست ما رسانیده اند. این برگ های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه به تلاشی به گستره عمر یک دانشمند در پی هم آمده اند و امروز به آسانی در دست من و توست. پس به جاست که آن تلاش های گذشته را ارج نهیم و قدر کتاب را بدانیم.
وی با اشاره به این مطلب که ما برای رشد و تکامل به دو عامل مهم انرژی و انگیزه نیازمندیم که این هر دو، در کنار هم موجب تکامل روح می شوند. عنوان کرد:کتاب و کتاب خواندن می تواند هم غذایی برای روح انسان باشد و نیروی تازه ای بدان ببخشد و هم انگیزه سالم و قوی را در او ایجاد کند. اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که تنها کتاب خوب و مفید و سالم چنین نقشی را ایفا می کند و گاه نیز کتابی مایه افسردگی روح و کسالت درون و بیماری های روحی می شود. پس کتاب نیازی ضروری است و سلامت و مفید بودنِ کتاب نیازی ضروری تر از آن است.
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان افزود:روز کتاب و کتابخوانی فرصتی مناسب است تا ما ساعتی بیندیشیم. چقدر از لحظات طلایی عمرمان را صرف خواندن کتاب می کنیم؟ چگونه و با چه ملاکی کتابی را برای خواندن بر می گزینیم؟ با چه روش هایی به مطالعه می پردازیم؟ و سرانجام آن که چقدر از خواندن هر کتابی بهره می گیریم یا هرکتاب تا چه اندازه در رشد و تعالی ما مؤثر می افتد؟ روز کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا کتاب های تازه ای بشناسیم و قدری از حقایق هستی بچشیم. این فرصت را از دست ندهید.
کارخایی با بیان اینکه میزان پیشرفت فرهنگ در هر جامعه بستگی تنگاتنگی به میزان مطالعه فردی و برخورد مناسب افراد آن جامعه با کتاب و کتابخوانی دارد. گفت:توجه به کتاب و توسعه و تعدد کتابخانه ها، سهل الوصول کردن کتاب ها در کتابخانه ها، ایجاد جاذبه در افراد جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان، متعادل کردن هزینه کتاب و مهم تر از همه توجه به کیفیت کتاب ها و نظارت بر سلامت و عدم فساد آنها از راه های کمک به پیشرفت جامعه است. به امید آن که کتاب و کتابخوانی در کانون توجه جامعه ما قرار گیرد.
وی تصریح کرد:خواندن کتاب تنها مرور حروفی در پی هم نیست. کتاب خواندن آن گاه ارزشمند و مفید است که اندیشه و تفکر به دنبال داشته باشد. این همان عاملی است که به مطالعه ارزش می بخشد و آن را مفید می سازد. اندیشیدن محک زدن مطالب کتاب در ذهن آدمی است و ماندگار کردن مطالب کتاب در اندیشه و ذهن و این قطره قطره دانستنی های ماندگار است که جمع می شود و از روح دریایی پرگوهر و سرشار از علم می سازد.
کارخایی با اشاره به این مطلب که کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. افزود:سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است، کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود.
وی افزود:پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان درخاتمه با تاکید بر اینکه در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است، خاطرنشان کرد:گرفتاران در چنبره پرسش ها و محاصره شدگان در میان انبوه شبهه ها، می توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی های دیگران بیابند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =