مهر نوشت: خطر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با آغاز سرما و مهاجرت پرندگان بیخ گوش اصفهان که ۵۰ درصد از مراکز پرورش طیور آن ساختار کاملا بهداشتی ندارد، احساس می شود.

مسئولان امر نظر بر این دارند که مهمترین عامل بروز آنفلوآنزای فوق حادپرندگان پس از پرندگان مهاجر، عدم رعایت بهداشت کامل از سوی مرغداری ها و همچنین خودروهای حمل طیور زنده بین استانی است و در مرتبه سوم پرورش مرغ‌های بومی در منازل است که خطر و هشدار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را همیشه برای اصفهان داشته است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در ارتباط با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به خطر بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرد اشاره کرد و گفت:‌ عدم رعایت الزامات بهداشتی و بیوسکوریتی می تواند سبب بروز بیماری آنفلوانزا شود، لذا اطلاع رسانی صحیح و به موقع می‌تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم باشد.

شهرام موحدی بیان داشت: یکی از راه های انتقال عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مناطق آلوده به پاک، خودروهای حمل طیور زنده، نهاده ها، تجهیزات و غیره است، که در صورت کنترل این رفت و آمدها می‌توان از گسترش آلودگی پیشگیری کرد که در این مسیر نیروی انتظامی بسیار یاری دهنده است.

بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مراکز پرورش طیور در اصفهان ساختار کاملا بهداشتی و رضایت بخشی ندارند که این مراکز حداقل شرایط بهداشتی را دارند و مجوز دار هستند

وی اعلام کرد: ویروس آنفلوانزا بسیار تغییرپذیر است و در مدت زمان کوتاه با تغییر ژنتیکی بسیار کوچکی که در خود به وجود می‌آورد سبب می‌شود که بیماری‌زایی متفاوتی را ایجاد کند، بنابراین شناخت آخرین وضعیت و یافته‌های علمی می‌تواند در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و کنترلی موثر واقع شود.

۵۰ درصد مراکز پروش طیور اصفهان بهداشتی نیست

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: تشکل‌های بخش خصوصی از مهمترین مجموعه‌هایی است که در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار کارآمد عمل می‌کند و عدم توجه به ظرفیت‌های این تشکل‌ها می‌تواند سبب افزایش هزینه‌ها شود.

وی بیان داشت: تجربه سال قبل به ما نشان داد که هماهنگی و همکاری بین بخش ها یک اثر سینرژیستی و مثبت دارد که در پیشگیری از این بیماری می تواند بسیار مفید باشد.

موحدی با اظهار اینکه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مراکز پرورش طیور در اصفهان ساختار کاملا بهداشتی و رضایت بخشی ندارند، اضافه کرد: این مراکز حداقل شرایط بهداشتی را دارند و مجوز دار هستند و شرایط آنها در حدی نیست که پلمپ شود بلکه باید آموزش بیشتری در حوزه بهداشت و همچنین تسهیلاتی از طریق وام بانکی برای بالابردن سطح بهداشت به آنها اختصاص یابد.

وی یکی دیگر از زمینه‌های خطرساز در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را پرنده فروشی‌ها دانست و افزود: چه بسا سال گذشته، در شهرستان خوروبیابانک که فاصله بسیاری با کانون‌های آلوده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشت به علت خرید چند پرنده‌ آلوده از میدان امام علی در اصفهان، سبب ورود آنفلوانزای فوق حادپرندگان در این شهرستان شد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه شناسایی کانون‌های آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اولویت برنامه‌های ما است، اضافه کرد: یکی از کانون‌های آلوده مرغ‌های بومی است که سال گذشته وجود طیور بومی بیمار سبب شیوع و گسترش این بیماری شد و مجبور به معدوم سازی تعداد گسترده‌ای از این پرندگان شدیم.

آموزش مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حادپرندگان است

مسئول آموزش اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز در گفت و گو با مهر، در این ارتباط با اشاره به موضوع رعایت الزامات بهداشتی توسط مدیران و کارگران واحدهای پرورش در خصوص مطالب ارائه شده توسط وی تصریح کرد: آموزش مهمترین رکن در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و آموزش کارگران مراکز پرورش که بیشترین زمان خود را در این واحدها می گذرانند جزو اولویت‌های آموزش کارشناسان شبکه های دامپزشکی شهرستان ها است.

اردلان مظاهری با تاکید بر ادامه دوره‌های آموزشی مرتبط با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ادامه داد: گروه‌های کارشناسان مدرس دوره‌های آموزشی- ترویجی، کلینیسین‌های طیور و مسئولان فنی بهداشتی مراکز پرورش طیور در اولویت شرکت در این دوره‌ها هستند و به شرکت کنندگان تاکید می‌شود که مطالب ارائه شده را باید به همکاران خود، مدیران و کارگران واحدهای پرورش در جلساتی که تشکیل می دهند انتقال دهند تا با تشکیل این زنجیره آموزشی سبب ارتقاء آگاهی تمام افراد مرتبط با پرورش طیور، شوند.

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه مرغدار اولین فردی است که از بیماری فوق حاد پرندگان در مرغداری خود مطلع می‌شود و باید دیگر مراجع دولتی همچون اتحادیه، دامپزشکی و غیره را مطلع کند، به مهر گفت: تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌های پیشگیری و قرنطینه‌ای در سطح استان اصفهان به اجرا درآمده است، افزود: هم اکنون به تمام مرغداری ها اعلام کردند مسائل بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند.

بهرام پاکزاد گفت: در این زمان که مسئله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به خاطر مهاجرت پرندگان و عوامل دیگر مطرح است باید دانست که یکی از راه‌های ابتلا و انتقال که هیچ نظارتی روی آن نیست، مرغ‌های بومی است که در مزارع یا درخانه‌های شخصی مردم در حال پرورش است و باید به جد از پرورش مرغ بومی و خانگی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: لازم است که تمام مرغ‌های تولیدی در مرغداری های صنعتی که تمام شرایط و امکانات بهداشتی و کنترلی برای آنها مهیا است، تولید و به مصرف خانوار در بیاید.

با وجودی که در حال حاضر هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان مشاهده نشده است، اما از مدت‌ها پیش مسئله پیشگیری از این بیماری آغاز شده است چراکه اصفهان به دلیل موقعیت ترانزیتی و گذر خودروهای حمل طیور زنده از آن همواره بیش از سایر استان‌ها در معرض خطر بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =