۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۴
دردسرهای ساکنان صندلی «۸۵» و «۱۶۹» مجلس

هرچند حواشی در مجلس به ویژه در روزهای شلوغ آن کم نیست اما معمولا چند صندلی بیشتر در کانون توجهات قرار می‌گیرد، مثلا در مجلس نهم صندلی محمدرضا باهنر و ابوترابی فرد بیشتر مورد توجه بود و در مجلس دهم این توجهات به سمت صندلی مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس معطوف شده است.

فائزه عباسی: 290 کرسی مجلس و هفته ای  12 ساعت جلسه در خانه ملت آن هم زیر ذره بین خبرنگاران و لنز دوربین عکاسان نمی تواند بدون حاشیه پیش برود. گاهی عکس های یادگاری، گاهی خواب‌آلودگی ها و چرت‌زدن‌ها و گاهی هم گلابی خوردن‌ها تبدیل به سوژه‌ای می شود که برای چندین روز عکس آن در فضای مجازی دست به دست می شود و باب طنازی‌ها را برای پرداختن به این موضوعات باز می کند؛ مسئله ای که برخی مواقع آنچنان موجب نارضایتی نمایندگان می شود که نه تنها صدای اعتراضشان از تریبون مجلس بلند می شود بلکه تا محدود کردن حضور خبرنگاران و عکاسان به پیش می رود. (اینجا)

هرچند حواشی در مجلس به ویژه در روزهای شلوغ آن کم نیست اما معمولا چند صندلی بیشتر در کانون توجهات قرار می‌گیرد، مثلا در مجلس نهم صندلی محمدرضا باهنر و ابوترابی فرد بیشتر مورد توجه بود، در مجلس دهم اما این توجهات به سمت صندلی مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس معطوف شده است و هربار که از جایگاه خبرنگاران به صحن نگاه می کنیم  قطعا یکی از این دو صندلی محور تجمع است.

دردسرهای صندلی 85

دو ردیف جلو از ستون وسط، صندلی «شماره ۸۵» قرار دارد، صندلی که علی مطهری بر آن تکیه می زند. مطهری که بیش از نماینده مجلس و  نائب رئیس بودنش به فرزند شهید مطهری شهرت دارد معمولا  صحبت هایش، رفتارهایش و حتی گعده هایی که به دور صندلی او شکل می گیرد یکی از سوژه های خبری است، از همین رو اینکه در جلسات علنی حول این صندلی چه می گذرد برای خیلی ها خالی از جذابیت نیست.

شهباز حسن پور نماینده سیرجان تنها یک صندلی با مطهری فاصله دارد، او درباره حال و هوای همسایه نایب رئیس مجلس بودن به خبرانلاین می گوید«برخلاف نظرها کنار بزرگان نشستن نه تنها دردسری ندارد بلک یک فرصت طلایی است، برای اینکه می توان از آن سعه صدر و حلم و بردباری و نحوه برخورد تعاملشان با دیگران به عنوان فردی که سال ها با شهید مطهری زندگی کرده و امروز نائب رئیس مجلس است درس گرفت.»

نماینده سیرجام می گوید «از علی مطهری در بسیاری موارد مشورت می گیرد. در اتخاذ تصمیمات کلان  مشورت با آقای مطهری برای من سودمند بوده است البته در بسیاری موارد هم نظرات مخالف داشتیم و هرکدام رای خود را دادیم و بعد از مشخص شدن نتیجه درباره آن صحبت کردیم.»

او می گوید: «بیشترین افرادی که به سراغ آقای مطهری می آیند تندروهای دو جناح هستند یعنی در برخی موارد موضوعی به مزاق اصولگراها خوش نمی آید و برای همین برای اعتراض به سمت مطهری می آیند و حتی گاهی با پرخاشگری با او صحبت می کنند اما او با سعه صدر برخورد می کند یا وقتی سوال از رئیس جمهور مطرح شده بود یادم می آید یکی از نمایندگان با تندی به من گفت چرا سوال از رئیس جمهور را امضا کردی که من گفتم مطهری هم امضا کرده است چرا به او نمی گویید که مطهری در پاسخ به این نماینده گفت تشخیص من این بوده است و  دولت باید مشکل را روشن کند.»

او درباره عکاسی هایی که متوجه صندلی مطهری می شود و خواه ناخواه صندلی او نیز در کادر انها قرار می گیرد گفت: «اول بگویم عکاس ها فقط بر مطهری و قاضی‌پور زوم نمی شوند بلکه آنها به دنبال شکار لحظه‌ها هستند یادم می آید یک روز در صحن داشتم راه می رفتم که هفته بعد متوجه شدم تلویزیون این تصویر را نشان داده و یک ضرب زورخانه ای هم پخش کرده است. این مسائل وجود دارد و با وجود همه این ها من به خبرنگاران خسته نباشید می گویم و باید آزادی انها را حفظ کرد که بتوانند هر صحنه ای را ثبت کنند لذا از این بابت هم نگرانی ندارم و اتفاقا این زرنگی و تیزبینی خبرنگاران را دوست دارم. آقای مطهری نیز از این بابت نا خرسندی ندارند.»

ساکن صندلی 169

اما آن سوی پارلمان صندلی مسعود پزشکیان است، نائب رئیس اول مجلس. او که زمانی در ردای وزیر بهداشت انجام وظیفه کرده، حالا سه دوره است که کار قانون گذاری را بر کار اجرایی ترجیج داده است. وقتی خانه ملت جلسات علنی خود را آغاز می کند ساکن صندلی ۱۶۹ معمولا روزهای شلوغی را پشت سر می گذارد چرا که در صورت نبود علی لاریجانی باید مجلس را اداره کند و زمانی هم که ریاست به عهده اش نباشد باید پاسخگوی نمایندگانی باشد که به دور صندلی او حلقه می زنند  و گعده‌هایی شکل می گیرد. در این میان دوربین و چشمان خبرنگاران نیز دائما در حال برانداز کردن واکنش ها و رفتارهای انهاست، همه چیز ثبت می شود و گاهی از دلش حاشیه ای بیرون می آید.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی است که با شماره صندلی ۱۷۰ درست در کنار پزشکیان می نشیند. او به خبرآنلاین می گوید: «صندلی من در قسمتی قرار دارد که آقای حاجی بابایی در سمت راست من قرار دارد و آقای پزشکیان هم سمت چپ من است، آقای دکتر عارف هم دقیقا در پشت سر من قرار دارد، البته همجواری با این دوستان مایه افتخار من است.»

او گفت: نمایندگان معمولا بر اساس شخصیت حقوقی و حقیقی که دارند به عنوان مرجع قرار می گیرند و دیگر نمایندگان برای مشورت و دیگر امور به آنها رجوع می کنند، از این جهت همواره تجمعی از نمایندگان در اطراف این صندلی صورت می گیرد.

ملکشاهی می گوید«مسعود پزشکیان فارغ از جایگاه نائب رئیسی به لحاظ شخصیتی که دارد معمولا محل مشورت و گفت و گو با نمایندگان قرار می گیرد که عمدتا بحث های اجتماعی را در بر می گیرد برای مثال بحث حوزه سلامت و ...»

نماینده مردم کوهدشت درمورد حواشی که متوجه این صندلی می شود گفت: حاشیه جزو لاینفک ارگان سیاسی مانند مجلس است که گاهی حتی به صورت بزرگ شده یا وارونه به جامعه انعکاس داده می شود مانند مسئله ای که درمورد عکس تعدادی از نمایندگان با موگرینی مطرح شد یا مصوبه ای که ما در مورد شناسایی معتادان و تامین تریاک جهت درمان آنها مطرح کرده بودیم لذا این حواشی همواره وجود دارد البته درمورد صندلی اقای پزشکیان ما تا کنون حواشی نداشتیم و تنها حضور نمایندگان است که مورد توجه قرار می گیرد.

او درباره موضوعاتی که بیشتر با پزشکیان درمیان می گذارد گفت: دایره صحبت های من با آقای پزشکیان بیشتر حول محور هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است چراکه من نائب رئیس و آقای پزشکیان ریاست این هیات را به عهده دارند.

نیم نگاه به هیات رئیسه

هر دو چهره علاوه بر کرسی های خود در میان نمایندگان گاهی صدر نشین مجلس می شوند و بر کرسی ریاست تکیه می زنند تا اداره مجلس را به عهده بگیرند اما به جز آنها چند نفر دیگر نیز در کنار آنها حضور دارند از جمله امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمد حسین فرهنگی، امیرآبادی،کاتب و اکبر رنجبرزاده.

هرچند هرکدام از این افراد به گونه ای از پاسخ دادن به سوالات طفره رفتند، با این حال رنجبرزاده درباره اداره جلساتی که مطهری و پزشکیان بر کرسی ریاست آن نشسته اند به خبرآنلاین گفت: هر دو در اداره جلسات شیوه خاص خود را دارند و هر کدام نقاط قوتی دارند، اتفاقا افراد صریح الهجه ای هستند.

رنجبرزاده گفت: آقای پزشکیان بر اینکه رضایت نمایندگان را براورده کند تا جایی که آئین نامه به او اجازه می دهد خواسته هایشان را مرتفع می کند و بسیار تلاش می کند تا نمایندگان سوالات و تذکرات خود را عملیاتی کنند.

او ادامه داد: آقای مطهری نیز بیشتر بر مسائل سیاسی تمرکز دارد و تلاش می کند تا نمایندگان مسائل سیاسی روز خود را مطرح کنند و در همین راستا پاسخی به نمایندگان ارائه کند.

این عضو هیات رئیسه درمورد همنشینی و منش این دو نواب رئیس گفت: در هیات رئیسه آنقدر کارها فشرده است که کم پیش می آید با یکدیگر صحبت کنیم و معمولا تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه حضور دارند که باید به آنها پاسخ داده شود اما به طور کلی هر دو افرادی محترم هستند که با سعه صدر برخورد می کنند.

وقت پزشکیان تمام شد

وقتی پای خاطرات به میان آمد اکبر رنجبرزاده گفت: یادم می آید یک روز آقای پزشکیان ریاست مجلس را به عهده داشت و زمان مجلس به وقت تذکرات رسیده بود؛در این لحظه آقای پزشکیان داشت در مورد موضوعی صحبت می کرد که من حواسم نبود و گفتم تشکر می کنم آقای پزشکیان وقت شما تمام شد موضوعی که موجبات خنده نمایندگان و هیات رئیسه را فراهم کرد.

 29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =