فرزندان هر کدام از ما می‌توانند یک الیور باشند

حسین پارسایی به این انتقاد که اجرای نسخه موزیکال «الیور توئیست» اجرایی تجاری و بی‌مناسبت با شرایط روز جامعه است و به چگونگی تامین منابع مالی این اجرا پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی قرار است از چهارشنبه اول آذر در تالار وحدت روی صحنه برود.

از جمله بازیگرانی که پارسایی برای حضور در «الیور توئیست» از آن‌ها دعوت کرده می‌توان به، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان (بیل سایکس)، مهناز افشار (نانسی)، هوتن شکیبا (فاگین)، آتیلا پسیانی (بران لو)، امیرکاوه آهنین‌جان (بامبل)، داریوش موفق (در سه نقش؛ پارکر، قاضی شهر و دوربری) و... اشاره کرد. رهبری ارکستر این نمایش موزیکال بر عهده بردیا کیارس است و سرپرستی گروه آوازش  با هادی قضات، با همراهی ارکستر بادی کارا.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با حسین پارسایی پیش از شروع اجرای نسخه ایرانی موزیکال «الیور توئیست». گفت‌وگو با مهناز افشار بازیگر نقش نانسی را هم می‌توانید اینجا بخوانید.

تاکنون از «الیور توئیست»، رمان جاودان چارلز دیکنز نسخه‌های متعدد تصویری و نمایشی ساخته شده است و هر چند به نظر می‌رسد شما به سراغ نسخه موزیکال کارول رید (۱۹۶۸) رفته‌اید اما آن‌چه روی بنرهایتان در قالب تبلیغات محیطی و شهری دیده‌ایم، به عنوان مثال تصویر نوید محمدزاده در نقش بیل سایکس، یادآور گریم نسخه دیوید لین (۱۹۴۸) است. مرجع‌تان برای اقتباس کدام نسخه بوده است؟  

اقتباس از فیلم سینمایی موزیکال کارول رید (۱۹۶۸) است که خود براساس نمایشنامه‌ای موزیکال به آهنگسازی لیونل بارت ساخته شده، اساسا اولین باری که رمان «الیور توئیست»، شاهکار چارلز دیکنز، در قالب نمایشنامه‌ای موزیکال نوشته شد توسط بارت بود اما بنرهایی که در خیابان‌ها دیده‌اید، نقاشی هستند. در واقع طراحی چهره و لباس‌ در عین حال که اقتباسی است، استقلال خود را دارد.

مهمترین نکته‌ای که در نسخه موزیکال کارول رید توجه‌تان را جلب کرد چه بود؟

یک موزیکال منحصر به فرد و جذاب با شخصیت‌های خاکستری دوست‌داشتنی، انسان­های درمانده­ای که در فقر و نیستی دست و پا می‌زنند.

بچه‌هایی که علی‌رغم همه آموزه‌های زشتی که دریافت می‌کنند در فقدان سرپرست، مهر و محبت دریافت می‌کنند، سرپناه دارند و به خواب و استراحت و کار و زندگی دعوت می‌شوند.

ما در این اثر شاهد تقابل نیروی خیر و شر هستیم. همه آدم‌ها خوب یا بد، اهل ثواب یا اهل گناه در کنار هم زندگی می‌کنند و هر کدام با تلاش خود سرنوشتشان را عوض کنند. الیور تلاش می‌کند خود را از آن زیرزمین نمور به دنیایی تازه‌تر و جهانی دیگری برساند، از بدی‌ها مبرا باشد و شبیه هیچ‌کس در نوانخانه یا خانه فاگین نشود. الیور برای این که بتواند درست زندگی کند مبارزه می‌کند و این بخشی از طبیعت همه ما انسان‌هاست که تلاش می‌کنیم در جدال با نیروهای شر مصمون بمانیم.

حتما خودتان هم شنیده‌اید که اجرای نسخه موزیکال «الیور توئیست» از طرف برخی متهم شده است به اجرایی تجاری و بی‌مناسبت با شرایط روز جامعه. ضرورت اجرای این اثر در حال حاضر از نظر شما چیست؟

همان چیزی که در زندگی امروز خود می‌بینیم؛ کودکان بسیاری که در سرما، گرما، زیر باران، زیر آفتاب، سر چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمزها برای گذراندن زندگی‌شان، برای دیگران کار می‌کنند. از نظر من «الیور توئیست» سرشار از نکات اخلاقی و تربیتی است و می‌تواند هر بار خود را با هر جامعه‌ای که با آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارد و ناهنجاری‌های بسیاری بر زندگی کودکان سرزمینش سایه انداخته، تطبیق دهد.  

«الیور توئیست»، موزیکالی که قرار است برای اولین بار در تالار وحدت عرضه شود، هر زمان می‌تواند مفاهیم درخشان خود را با شرایط روز هر جامعه­ای هم‌خوان کند. من هم تلاش کرده‌ام «الیور توئیست»ام، الیور توئیست ۱۳۹۶ باشد نه کاری صرفا فانتزی، مفرح و تجاری بلکه نمایش عمیقی از دردهای امروز جامعه. فرزندان هر کدام از ما می‌توانند یک الیور توئیست باشند. هر کدام از ما می‌توانیم در دام جهل و نادانی بیفتیم و فریب دیگران را بخوریم. هر کدام از ما می‌توانیم بی‌توجه به دردهای جامعه و زخم‌های اطرافیان‌مان صرفا در فکر رفاه کامل برای خود باشیم.

بنابراین «الیور توئیست» را سرشار از نکات اخلاقی و آموزه‌های انسانی می‌بینم و معتقدم در وضعیت فعلی اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم و کمی دقت کنیم می‌بینیم که جامعه‌ ما هم پر از این آسیب‌هاست.

ما تجربه موسیقی- نمایش داشته‌ایم و از جمله موارد آن می‌توان به برخی کارهای محمد رحمانیان اشاره کرد اما تجربه‌مان در حوزه تئاتر موزیکال محدود است و برخی هم آن را با اپرا یکی می‌دانند. «الیور توئیست» شامل چه ویژگی‌هایی است که تئاتر موزیکال می‌نامیدش؟

الیورتوئیست یک روایت موسیقایی است در ترکیب با دیالوگ، کورئوگرافی و فرم، نمایشی که جذابیت‌های دیداری و شنیداری دارد. البته بعضی‌ها هم ممکن است تئاتر موزیکال و اپرا را یکی بدانند یعنی اهمیت یکسانی برای موسیقی و دیالوگ قائل شوند. در هر صورت تئاتر موزیکال می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کدام یک از بازیگرانتان در صحنه آواز خواهند خواند و در مورد بازیگران زن‌تان چه تمهیدی اندیشیده‌اید؟

یکی از بازیگران اصلی نمایش ، فاگین از ابتدا تا انتها بیشترِ دیالوگ‌هایش، آوازی است. بخش‌هایی هم مربوط به شخصیت زن نمایش، نانسی با بازی مهناز افشار است که با نسیم شجاعی، سولیست سوپرانو  و تعدادی دیگر هم‌آوایی خواهد داشت و البته صحنه عمومی دیگری داریم که همسرایی است.

و سوال آخر این که تهیه‌کنندگی «الیور توئیست» بر عهده چه شخص حقیقی یا حقوقی است؟

«الیور توئیست» در سه بخش حمایت می‌شود. نخست موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق که تهیه‌کننده اصلی است، دوم مشارکت خود هنرمندان و همکاران و سوم اسپانسرها.        

عکاس: حمیدرضا طاهر 

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =