ایسنا نوشت: هزاران اردنی در جریان تشییع جنازه یکی از اردنی‌هایی که در حمله به سفارت اسرائیل در امان کشته شده بود، فریاد "مرگ بر اسرائیل" سر دادند.

به گزارش روزنامه مستقل رأی الیوم، حدود ۳۰۰۰ اردنی در مراسم عزاداری محمد الجواوده ۱۷ ساله که روز یکشنبه به همراه بشار حمارنه در اثر اختلاف با یک دیپلمات اسرائیلی در سفارت اسرائیل در امان کشته شدند، شرکت کردند.

حاضران در این مراسم جنازه الجواوده را از منطقه الوحدات به گورستان ام الحیران منتقل کرده و فریاد "مرگ بر اسرائیل" و "جان خود را فدای تو می‌کنیم" سر دادند.

دیگران نیز تصاویر الجواوده و پرچم‌های اردن و فلسطین را در دست داشتند. مراسم خاکسپاری این اردنی نیز روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

نیروهای ژاندارمری و ضد شورش صبح روز سه‌شنبه در اطراف سفارت اسرائیل در منطقه الرابیه در غرب امان برای ممانعت از اقدامات خرابکارانه در جریان تظاهرات خشم‌آمیز مردم مستقر شدند.

اردنی‌های خشمگین در مراسم تشییع جنازه خواهان تعطیلی سفارت و اخراج سفیر اسرائیل از این کشور شدند.

آن‌ها فریادهایی را در حمایت از قدس و مسجد الاقصی سر دادند.

اسرائیل صبح روز سه‌شنبه گیت‌های بازرسی را از اطراف حرم شریف قدس و مسجد الاقصی برداشت.

در همین راستا یک منبع دولتی اردنی اعلام کرد که امان به دیپلمات اسرائیلی که دو اردنی را کشت بعد از بازجویی و توافق با تل‌آویو درباره مسجد الاقصی اجازه داد به اسرائیل بازگردد.

اردن و اسرائیل در سال ۱۹۹۴ معاهده صلح را امضا کردند و به موجب آن اسرائیل قیمومت اردن بر مقدسات قدس را به رسمیت شناخت.

اوضاع در قدس بعد از تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی دچار تنش شده است.

همزمان با ورود کادر امنیتی سفارت اسرائیل در اردن به تل‌آویو، غالب الزعبی، وزیر کشور اردن برای آرام کردن خانواده الجواوده گفت که قانون اجرا خواهد شد.

خروج کادر امنیتی اسرائیل از امان بعد از سندی که وزارت کشور اردن درباره ممنوع السفر شدن آن‌ها صادر کرده بود اقدامی عجیب به نظر می‌رسد. براساس اطلاعات رسمی نگهبان اسرائیلی دو گزینه پیش رو داشته یا تسلیم و انجام بازجویی یا باقی ماندن در داخل مقر سفارت.

براساس گزارش منابع، فضای حاکم بر جزئیات این حادثه نشان می‌داد که قاتل اسرائیلی تحت کنترل است و می‌شد اینگونه فرض کرد که او همچنان در اردن است و مورد بازجویی و تحقیقات قرار می‌گیرد اما به سرعت این فضا تغییر کرد و تمامی اعضای کادر سفارت اسرائیل به تل‌آویو منتقل شدند. این مساله باعث شد تا خلیل عطیه، یکی از اعضای پارلمان اردن در صفحه خود در فیس‌بوک بنویسد که اعضای کادر به صورت قاچاقی خارج شدند.

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که شاهد اصلی این پرونده که راننده‌ای به نام ماهر الجنیدی است، ناپدید شده است. وی تنها شاهدی است که می‌داند چه اتفاقی در سفارت اسرائیل رخ داده است. برخی منابع نیز می‌گویند، مسئولان اردنی او را به خاطر حفظ جانش بازداشت کرده‌اند.

خبر انتقال کادر سفارت اسرائیل شوک بزرگی برای اردنی‌ها و تنشی است که به این سرعت از بین نخواهد رفت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =