اولین مطالعه روشمند با هدف تحلیل انسان‌شناسی و نظام سیاسی در ایران

کتاب ابعاد سیاسی فرهنگ که ترجمه کتاب انگلیسی Politics of Culture in Iran است، اولین مطالعه نظام مند و روشمند با هدف شناسایی و تحلیل دانش انسان شناسی در ایران می باشد که بصورت مطالعه ای مستقل منتشر شده است. دکتر فاضلی در این کتاب به این پرسش پاسخ می دهد که رابطه انسان شناسی و نظام سیاسی- اجتماعی ایران چیست؟

مهر نوشت: کتاب نوشته نعمت الله فاضلی که در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات راتلج در انگلستان به زبان انگلیسی چاپ و منتشر شده بود، به همت وحید شوکتی آمقانی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات سبزان منتشر شد.

از نظر نویسنده، علوم اجتماعی ما از منطق سیاسی ای پیروی می کند که آمیخته با تحولات کشور در سیستم مشروطه، خاندان پهلوی و انقلاب اسلامی است و در هر دوره، این علوم به دلیل عدم استقلال با دگرگونی های سیاسی دچار تغییر شده اند.

در معرفی این کتاب آمده است: انسان‌شناسی یا مردم‌شناسی دانشی مدرن است که در سال‌های اخیر در ایران روند رو به توسعه‌ای داشته است. این دانش، به ویژه در شکل‌گیری و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران معاصر نقش مهمی ایفا کرده، اما تاکنون چگونگی، نقش تاریخ و جایگاه آن در کلیت این تحولات مطالعه نشده است. کتاب حاضر اولین مطالعه نظام‌مند و روشمند با هدف شناسایی و تحلیل دانش انسان‌شناسی در ایران می‌باشد که به صورت مطالعه مستقل منتشر می‌گردد.

در این کتاب ما با تحقیقات و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با انسان‌شناسی و ارتباطات آنها با تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر آشنا می‌شویم. «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران» می‌تواند به عنوان متنی آموزشی برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی که نیاز به آشنایی با تحولات این حوزه‌ها دارند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای خوانندگان عمومی نیز می‌تواند جهت مطالعه آثار نویسندگان و روشنفکران بزرگی مانند جلال آل احمد، صادق هدایت، علی شریعتی، غلامحسین ساعدی و ... مفید و آموزنده باشد.

در این کتاب، تحقیقات و فعالیت های فرهنگی مرتبط با انسان شناسی و ارتباط آن ها با تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر به خوبی بیان شده است. انتشار نسخه انگلیسی کتاب حاضر مورد استقبال انسان‌شناسان بزرگی مانند مایکل فیشر استاد دانشگاه MIT قرار گرفت و محققانی که در زمینه تحولات سیاسی و فرهنگی ایران معاصر کار می‌کنند، از آن استقبال کردند.

این کتاب بخشی از تلاش‌های دانشگاهی و فرهنگی مردم ایران در یک سده اخیر در مسیر برساختن فرهنگ معاصر ایران را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا یکی از حوزه‌های گسترده خلاقیت‌ها و فعالیت‌های فکری ایرانیان در دوره معاصر که تاکنون کمتر به آن توجه شده است، یعنی حوزه مطالعات مردم‌شناسی، به جامعه و مردم ایران شناسانده شود.

کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران؛ انسان شناسی، سیاست و جامعه در قرن بیستم»نوشته نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امسال توسط انتشارت سبزان در قطع رقعی و به قیمت ۳۴ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عاطفه مسعودی RO ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    2 0
    من متن انگلیسی کتاب رو قبلا خوندم وتقعا ارزشمند است