ایرنا نوشت: «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه واشنگتن به وسیله برجام، همراهی کشورهای اروپایی و اهرم‌های فشار خود علیه تهران را از دست داده است، گفت که باید کاری کرد ایران طرف برهم‌زننده این توافق باشد.

وی که در نشستی به میزبانی نشریه واشنگتن پست حاضر شده بود، در این خصوص گفت: توافق با ایران متاسفانه محوریت سیاست دولت اوباما در خاورمیانه بود و مشکلاتی را که این راهبرد به وجود آورده است را شاهد بوده‌ایم.

کورکر ادامه داد: آنچه من به رئیس جمهوری می‌گویم و مشابه آن را تیلرسون (وزیر خارجه) و متیس (وزیر دفاع) مطرح می‌کنند، این است که فقط یکبار می‌توانید توافق را پاره کنید.

وی افزود: زمانی که هیچ رویداد بدی اتفاق نیفتاده، (زمان مناسبی برای پاره کردن برجام نیست). ما همین حالا هم، همه اهرم‌های فشار را (علیه تهران) از دست داده‌ایم.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا افزود: باید صبر کنید تا هم‌پیمان‌‌های آمریکا با تو در این زمینه متحد شوند. باید توافق را سفت و سخت اجرا کنید.
وی ادامه داد: ما الان درخواست ورود به تاسیسات مختلفی را در ایران داریم و می‌گوییم اگر نگذارید ما وارد شویم ... (آنگاه از توافق کناره می‌گیریم).

کورکر با انتقاد از این سیاست گفت: اما شما می‌خواهید که ایران طرف برهم‌زننده توافق باشد، نه آمریکا؛ چرا که می‌‌خواهیم متحدانمان در این زمینه با ما باشند.

وی با تاکید بر اینکه قائل شدن حق غنی‌سازی برای ایران، موجب می‌شود که کشورهای عرب‌زبان منطقه هم چنین حقی را برای خود محفوظ بدانند، گفت: هدف تیلرسون این است که مذاکراتی مجدد (با تهران) داشته باشد تا مطمئن شود آنها هیچ‌گاه غنی‌سازی نمی‌کنند.

کورکر با بیان اینکه به احتمال زیاد سنای آمریکا با افزودن تحریم‌های کره‌شمالی به طرح تحریم‌های ایران و روسیه مخالفت خواهد کرد، گفت که انتظار دارد این طرح «خیلی زود» تصویب شود.

وی ادامه داد: اگر امروز برجام را برهم بزنیم، آنگاه بحرانی خودساخته خواهیم داشت. دیگر توافقی وجود ندارد و اینگونه هم‌پیمان‌های اروپایی خود را از دست خواهیم داد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با اکثریت قریب به اتفاق آرا، طرح مشترک تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را تصویب کرده بود.
در این طرح، تحریم‌هایی برضد ایران تدارک دیده شده است که که اعضای کنگره آمریکا مدعی هستند برجام را نقض نمی‌کند.
مقام های کشورمان اما بارها تاکید کرده‌اند که به اینگونه اقدامات، واکنشی متقابل نشان خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز (چهارشنبه) در این خصوص گفت: ما اعمال تحمیل و فشار را نمی‌پذیریم و در برابر فشار و تحریم مقاومت کرده و عمل متقابل انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    3 0
    وی ادامه داد: ما الان درخواست ورود به تاسیسات مختلفی را در ایران داریم و می‌گوییم اگر نگذارید ما وارد شویم ... آنگاه از توافق کناره می‌گیریم.