۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵

ایسنا نوشت: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه عملیات غرور‌آمیز مرصاد را پایانی بر تجاوز هشت ساله عراق به ایران دانست.

مرادعلی محمدی در آستانه پنجم مرداد سالروز عملیات مرصاد به تشریح این عملیات مهم پرداخت و اظهار کرد: با پذیرش قطعنامه 598 از طرف ایران به منظور ترک مخاصمات با کشور عراق، رژیم بعث عراق در ادامه روند کارشکنی‌های خود زمینه‌سازی برای هجوم مجدد به ایران را فراهم نمود و در صبح روز 31 تیر ماه سال 1367 تهاجم مجدد خود را از سه‌ منطقه جنوب، غرب و شمالغرب به ایران آغاز کرد

او با بیان اینکه این تهاجم تنها سه روز پس از آن آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران رسمأ قطعنامه را پذیرفته بود، گفت: در منطقه جنوب نیروهای دشمن از دو محور شلمچه و کوشک به داخل خاک ایران پیشروی کردند و هدف آنها محاصره و تصرف مجدد شهر خرمشهر و اشغال جاده اهواز-خرمشهر بود .

او اضافه کرد: در منطقه غرب نیز دشمن به منظور تصرف شهرهای قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، نفت‌شهر و سومار و مناطق میمک، صالح‌آباد،گلان، امیرآباد و شهر مهران اقدام به تهاجم کرد و در استان کرمانشاه در محور قصرشیرین-سرپل‌ذهاب تا نزدیک به گردنه پاطاق پیشروی کرد.

محمدی گفت: در منطقه شمالغرب نیز ارتش عراق اقدام به حمله نمود که بدون کسب موفقیت در ارتفاعات منطقه متوقف شد.

این مسئول اظهار کرد: در حالی که ارتش عراق برای تسهیل ورود نیروهای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به خاک ایران حضور خود را در مناطق قصرشیرین و سرپل‌ذهاب حفظ کرده بود، ارتش به اصطلاح آزادی‌ بخش ملی ایران (منافقین) که از پشتیبانی نیروی هوایی و نیروی زمینی ارتش عراق برخوردار بودند، وارد خاک ایران شدند.

محمدی افزود: در چنین اوضاع و احوالی ستون سازمان منافقین در ساعت 16 روز دوشنبه، سوم مرداد سال 1367 در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده از مرز خسروی عبور و طبق پیش‌بینی‌های قبلی در ساعت 17 در قصرشیرین و در ساعت 18 با گذشتن از شهر سرپل‌ذهاب به سمت اسلام آبادغرب در حال پیشروی بودند .

محمدی اظهار کرد: با اطلاع فرماندهان و مسئولین نظام از پیشروی نیروهای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) و متوقف کردن آنها در گردنه چهارزبر توسط رزمندگان اسلام، عملیات مرصاد به منظور مقابله، انهدام و تعقیب و تنبیه سازمان منافقین طرح ریزی و در تاریخ پنجم مرداد ماه به مرحله اجرا درآمد.

او افزود: در عملیات مرصاد رزمندگان اسلام از هوا و زمین نیروها و تجهیزات جنگی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را هدف قرار داده وآن‌ها را منهدم کردند.

او یادآور شد: در این عملیات نزدیک به 1523 نفر از منافقین کشته و 2300 نفر زخمی و تعداد 305 نفر از آنان توسط رزمندگان اسلام دستگیر شدند، همچنین در این عملیات اکثر امکانات منافقین نابود و یا به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

مدیر کل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: با تغییر اوضاع به زیان عراق و فشار کشورهای منطقه و فرامنطقه بر رژیم بعث عراق، این کشور در تاریخ 15 مرداد ماه سال 1367 در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد رسمأ آتش‌بس را پذیرفت و در نتیجه با هماهنگی دبیرکل سازمان ملل متحد زمان آتش‌بس رسمی بین دو کشور ایران و عراق 29 مرداد ماه تعیین گردید و جنگ ایران و عراق پس از گذشت هشت سال از تجاوز عراق به ایران پایان یافت .

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس در ادامه با گرامی داشت یاد شهدای عملیات غرورآفرین مرصاد افزود: امسال برنامه های فرهنگی متنوعی توسط سپاه حضرت نبی اکرم(ص) برای بزرگداشت عملیات مرصاد پیش بینی و به اجرا در خواهد آمد که از جمله این برنامه ها رونمایی از 15 عنوان کتب دفاع مقدس، برگزاری مراسم حماسه مرصاد در عصر روز پنجم مرداد ماه در محل یادمان مرصاد در تنگه چهار زبر است.

او افزود: برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر مرصاد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مدت 3 روز از پنجم تا هشتم مرداد ماه در مجتمع غدیر شهر اسلام آبادغرب، برگزاری برنامه های ورزشی متعدد و همچنین برگزاری یادواره شهدای اطلاعات عملیات غرب کشور توسط قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف از دیگر برنامه‌های این ایام است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =