۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
نه گفتن به رخوت زندگی روزمره در همدان

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوانِ همدان، معتقد است برگزاری جشنواره‌ها در خارج از تهران می‌تواند انگیزه خوبی باشد برای خروج آدم‌ها از رخوت زندگی روزمره و عاملی برای این که سایر استان‌ها و شهرستان‌ها هم خود را در برگزاری یک اتفاق مشترک سهیم بدانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان امروز یکشنبه سی‌ام مهر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر با حضور مریم کاظمی دبیر این رویداد تئاتری و فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار شد.

مریم کاظمی در ابتدای این نشست گفت: «یکی از بزرگترین آرزوهای من این است که جشنواره‌ها در خارج از تهران برگزار شوند و معتقدم دور شدن از مرکز موجب می‌شود مردمِ شهر یا شهرستانِ محلِ برگزاری به هنر و فرهنگ طوری دیگر و جدی‌تر نگاه کنند و علاوه بر این، این اتفاق موجب متمرکز شدن آدم‌ها بر شناخت آن شهر خواهد شد. برگزاری جشنواره‌ها در شهرستان‌ها می‌تواند انگیزه خوبی شود برای خروج از رخوت زندگی روزمره و عاملی برای این که همه آدم‌ها و از جمله مسئولین خود را در برگزاری یک اتفاق مشترک سهیم بدانند.»

از راست: مریم کاظمی، فاضل عبادی و جواد اعرابی 

در ادامه فاضل عبادی تعداد آثار رسیده به این جشنواره را در سال گذشته  324 اثر و امسال 429 اثر اعلام کرد و سپس کاظمی با اشاره به جزئیات آماری بخش‌های مختلف بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد: «بعد از انتشار فراخوان، در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی 67 اثر به دبیرخانه رسید که از میان آن‌ها 10 اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شد. در بخش خیابانی هم 169 طرح به دست ما رسید و ابتدا 31 طرح انتخاب شد و در نهایت هشت اثر به جشنواره راه پیدا کرد.»

او ادامه داد: «در بخش خردسال 73 طرح برای جشنواره ارسال شد و در بازبینی نهایی هفت اثر انتخاب شد. در بخش کودک نیز 64 نمایش و در بخش نوجوان 48 اثر که پیشتر روی صحنه رفته‌اند در قالب بخش مرور متقاضی شده‌اند که نتایج آن و تعداد آثار انتخاب شده به زودی اعلام خواهد شد.»  

کاظمی که به تازگی نمایش «خسیس» را روی صحنه داشته است تصریح کرد: «افزایش تعداد آثار متقاضی، دایره انتخاب و گزینه‌های ما را بالا می‌برد. طبیعتا انتخاب هشت کار از بین 100 متقاضی موجب انتخاب آثار باکیفیت‌تری خواهد شد تا انتخاب هشت کار از بین 50 متقاضی.»

او ادامه داد: «در مورد بخش بین‌الملل نیز در حال بررسی 120 اثر خارجی هستیم.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد آثاری که توسط بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به چاپ خواهد رسید هم از پنج عنوان کتاب نام برد. از جمله دو اثر با ترجمه حسین فدایی‌حسین، یک اثر با ترجمه منوچهر اکبرلو ، مجموعه مقالات داوود کیانیان و نمایشنامه‌ای از شهرام کرمی. مورد ششم کتابی بود با عنوان «اولین تئاتر کودکان»،‌ یک اتوبیوگرافی و خاطره‌نویسی در مورد این که در حدود 100 سال پیش یک تئاتر کودکان در روسیه چطور شکل گرفته است. کتابی که توسط نشر افراز منتشر شده است.

کاظمی از کتاب دیگری هم با عنوان «پژوهش و نقد جشنواره بیست و سوم» نام برد که تهیه و تنظیم آن به بنیاد کودک سفارش داده شده است و دبیر جشنواره بیست و چهارم ابراز امیدواری کرد بتوانند چنین کاری را در مورد سایر دوره‌های جشنواره هم انجام دهند.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد احتمال استفاده از داوران کودک، شبیه به کاری که در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان انجام می‌شود گفت: «به نظر من استفاده از داور کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر کار درستی نیست و فکر می‌کنم بیشتر تبدیل به چیزی تقلیدی از جشنواره فیلم شود.»  

کاظمی در مورد مشکلاتی که دبیر سال گذشته این رویداد تئاتری در نشست خبری جشنواره بیست و سوم از آن‌ها نام برده بود و از جمله آن‌ها می‌توان به کم بودن تعداد سالن‌هایی مناسب برای اجرای تئاتر در همدان و نبود زیرساخت‌های لازم و شائبه عدم همکاری مسئولان فرهنگی این استان با برگزارکنندگان جشنواره اشاره کرد، هم گفت: «مشکلات همیشه هست و باید به شیوه‌ای از سر راه برشان داریم. صرف انتقال از جشنواره بیست و سوم به جشنواره بیست و چهارم منجر به حل مشکلات نمی‌شود و آدم‌ها هم نمی توانند برای حل مشکلات جادو کنند یا مسئولین خواب‌نما شوند که از فردا مشکلات را حل خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «من در چهار سال گذشته به همدان نرفته‌ام ولی شنیده‌ام که مشکلاتی هست. طی سفرهای همین چند وقت اخیر به همدان هم متوجه شده‌ام که به نسبت چهار سال گذشته که خودم به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره حضور داشتم سطح همکاری برگزارکنندگان پایین آمده و این مشهود است.»

کارگردان نمایش «غول بزرگ مهربون» افزود: «نه فقط در این جشنواره که در خیلی از جشنواره‌ها هر چیزی که از هر مدیری بخواهید با پاسخ پول نداریم مواجه می‌شوید. پاسخی که برای شخص من قانع‌کننده نیست ولی همه‌مان، همه تلاش‌مان را کرده‌ایم و می‌کنیم که کمی رشد داشته باشیم و همین «کمی» هم خوب است. ما همه مدیرانی مقطعی هستیم و همین که بتوانیم کمی اوضاع را برای مدیر بعدی بهتر کنیم خوب است.»  

او در مورد تعداد سالن‌هایی که جشنواره بیست و چهارم در آن‌ها برگزار خواهد شد هم گفت: «همین الان که این جا هستیم تغییری در تعداد سالن‌ها نسبت به سال گذشته رخ نداده است و همان هشت سالن است.  همان‌طور که ما در تهران، خانه‌ها را تبدیل به سالن می‌کنیم، در همدان نیز از مرکز الگوبرداری شده و به عنوان مثال با زدن پرده مشکی به دیوار یک اتاق پلاتو ساخته‌اند. این تبدیل مکان‌هایی از پیش آماده به سالن، به جای ساخت بنایی به عنوان سالن تئاتر چیزی است که هم در تهران و هم در همدان دیده می‌شود.»

کارگردان «شاهزاده خانم بدترکیب» تصریح کرد: «چون همه ما شب امتحانی هستیم، دو ماه مانده به جشنواره یادمان می‌افتد که این را نداریم و آن را کم داریم. تازه یادمان می‌افتد سالن‌مان چراغ زاپاس ندارد! و... در صورتی که باید بعد از پایان یک دوره از جشنواره به این موارد فکر کرد که بتوان حاصلش را در جشنواره سال بعد دید. تقریبا سه ماه پیش بود که شهرام کرمی، دبیر جشنواره بیست و سوم  به من گفت همدانی‌ها باید سالن‌هایشان را ارتقا دهند، سه ماه یعنی چیزی حدود شش، هفت ماه بعد از دوره قبلی جشنواره، که طبیعتا نمی‌شود حاصلش را در این دوره از جشنواره دید.»   

در ادامه عبادی در پاسخ به این انتقادات گفت: «سکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به نام استان همدان ضرب شده و برگزاری این رویداد جزو ابتکارات این استان است و وضعیت ما هم آن طور نیست که ضعف آن چنانی داشته باشد ولی انتقادات را می‌پذیریم.»

کاظمی همچین در مورد انتقاد خبرنگاری از همدان به این که چرا در طراحی پوستر از حیوانات ایرانی استفاده نشده است گفت:  «واقعا به ذهنم نرسیده بود که حیوانات روی پوستر باید ایرانی باشند! یا این که مثلا خرس پاندا را برداریم و پلنگ مازندرانی بگذاریم! یعنی اساسا به این فکر نکردم که حیوانات ایرانی و خارجی دارند.»  

سپس مهدی حاجیان در مورد میزان بودجه جشنواره بیست و چهارم هم گفت:  «بخشی از بودجه این جشنواره توسط مرکز هنرهای نمایشی و بخشی دیگر توسط اداره کل ارشاد همدان تامین خواهد شد که ارشاد همدان از کمک‌های استانداری و سایر نهادهای حامی استان برخوردار خواهد بود.  هزینه‌های اجرایی، اسکان، پذیرایی و... توسط ارشاد همدان و اعطای کمک‌هزینه برای تولید، تامین جوایز و حق‌الزحمه‌ها و... توسط مرکز تامین می‌شود. بودجه جشنواره نسبت به سال قبل حول و حوش 10، 15 درصد افزایش یافته است و مرکز هنرهای نمایشی 800 میلیون و ارشاد همدان یک میلیارد آورده خواهد داشت.»   

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از دهم تا پانزدهم آذر با شعار «کودکی همسفر قصه‌ها» در استان همدان برگزار خواهد شد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =