روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این روزها اگرچه حادثه زلزله کرمانشاه موجب تاسف و تاثر مردم گردیده، اما خبر پایان فعالیت گروه جنایتکار داعش در منطقه مسرت بخش بود.

به ویژه آنکه در پیام سردار سلیمانی نکاتی رعایت شده بود که رمز موفقیت همیشگی انقلاب اسلامی است و آن عنایت خاصه و لطف خدای قادر منان می‌باشد یعنی مصداق همان آیه «ومارمیت اذ رمیت ولکن‌الله رمی» این اصلی است که اگر از آن غافل شویم و خود را کاره‌ای بدانیم کارمان به فرعونیت ختم می‌شود.

باید دانست همه ما وسیله‌ایم و خدای متعال اول و آخر هر چیزی است. پیام فرماندهی سپاه قدس خطاب به رهبر انقلاب یادآور پیام‌های دوران جنگ تحمیلی و سرداران ارزشمند آن بود که امید است سرمشق واقع شود.

نکته دیگر اشاره به هماهنگی نیروهای نظامی و دولت یعنی دستگاه دیپلماسی کشور در راه تحقق این موفقیت بود که مطمئناً رایزنی‌های فشرده و حساس وزیر امور خارجه کشورمان با همه دولت‌های موثر در بحران سوریه و عراق موجب گردید کشور سوریه از شر تروریست‌ها آسوده شود هر چند نباید فراموش کرد که خطر هنوز در کمین است.

پس از جریانات مشکوکی که آینده منطقه در حوزه لبنان را تهدید می‌نماید، نکته مهم دیگری که این روزها کمتر به آن پرداخته شده است، راه حل پیشنهادی آمریکا و ناتو برای برقراری امنیت در افغانستان است. چهره‌های سرشناس شبه نظامی در افغانستان که از مدت‌ها پیش چشم به راه اعمال نفوذ خود به هرگونه فعالیتی در این کشور هستند، اینک با اعلام چنین برنامه ای، امکان حضور در طرح پرمناقشه «پلیس محلی افغانستان» را خواهند داشت و درصدد بر می‌آیند در یک هرج و مرج بی‌سابقه که قطعاً مطلوب آمریکا خواهد بود، جریانی به مراتب خطرناک‌تر از داعش در شرق کشورمان به وجود آورند.

از یک سو پیشروی گسترده طالبان در افغانستان و عقب نشینی‌های پی در پی اشرف غنی و نیروهای نظامی این کشور موجب نگرانی جدی است و از طرف دیگر راه حل جدید و پرمناقشه استفاده از نیروهای شبه نظامی برای برقراری امنیت جداً باید مورد مطالعه و توجه همه جانبه قرار گیرد. زیرا هنگامی که منابعی به یک گروه تزریق می‌شود همه شروع به جنگیدن برای آن کرده و هر قبیله‌ای می‌خواهد سهمی در آن داشته باشد و متاسفانه هیچ خبری از تدابیر محافظتی در مقابل یک چنین سوءاستفاده‌هایی نیست. این شبه نظامیان فقط دولت افغانستان را تضعیف می‌کنند و عوارض خطرناکی برای مردم عادی خواهد داشت و در عین حال تهدیدی برای همسایگان افغانستان نیز می‌باشند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =