واحد مرکزی خبر نوشت: نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد گفت، اگر رییس جمهور و کاخ سفید به سنت راست گویی باز نگردند، امنیت ملی آمریکا به خطر خواهد افتاد.

پایگاه اینترنتی واشنگتن پُست در مقاله ای به قلم سوزان رایس نوشت: آژانس اطلاعاتی انگلیس موسوم به جی سی اچ کیو (GCHQ) هفته گذشته، در اقدامی بی‌سابقه ادعای دولت ترامپ را مبنی بر اینکه لندن در طول انتخابات ریاست جمهوری 2016 از تیم وی جاسوسی کرده است، رد کرد و آن را «مضحک» دانست. روز دوشنبه، جیمز کومی رییس اف بی آی به وضوح شهادت داد که «هیچ اطلاعاتی که اتهامات پرزیدنت ترامپ مبنی بر استراق سمع دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین را تایید کند»، در اختیار ندارد. این ادعاهای غلط کاخ سفید بخشی از یک الگوی رفتاری آزاردهنده است که امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را به شکلی جدی تهدید می‌کنند.

وی مدعی شد:‌رهبری بی‌رقیب آمریکا بر پایه قدرت نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک است. قدرت ما همچنین بر پایه ثبات و خردگرایی بر اساس حقایق است. برای رهبری موثر بر جهان، ایالات متحده آمریکا باید از احترام و صداقت حمایت کند.
رایس افزود: وقتی که کاخ سفید تعمداً این مسائل را نادیده می‌گیرد و به شکلی دنباله‌دار حقایق را وارونه می‌کند، در نتیجه رهبری آمریکا بر جهان در میان دوستان و دشمنان با خطر مواجه می‌شود.

آمریکا این توانایی را دارد تا کشورهای دیگر را برای تحقق هدف‌هایش دور هم جمع کند. پرزیدنت جرج دبلیو بوش [پدر] سال 1991 توانست حدود سی کشور را برای بیرون راندن صدام حسین از کویت دور هم جمع کند. پرزیدنت جرج بوش [پسر] نیز بعد از حملات 11 سپتامبر، توانست ناتو و کشورهای دیگر را علیه مبارزه با القاعده در افغانستان به اجماع برساند.باراک اوباما نیز همین کار را در خصوص مبارزه با تروریست‌های داعش انجام داد و یک ائتلاف جهانی را علیه آن‌ها شکل داد. اوباما علیه برنامه هسته‌ای ایران و تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی بین المللی اعمال کرد. اوباما همچنین شیوع بیماری ایبولا را متوقف کرد و باعث توافق زیست محیطی پاریس شد.
برای به اجماع رساندن ومتقاعد کردن کشورهای جهان به منظور اجرای اهداف مان، ملت‌های دیگر باید ارزش حقایق و جدیت های ما را بپذیرند.در برخی موارد، درخواست‌های ما برای ملت های دیگر سخت و هزینه بردار است. در نتیجه، فقط زمانی همراه ما خواهند شد که آن را مشروع و معقول بیابند. بنابراین، اگر ایران تعهدات خود را در توافق هسته‌ای اجرا نکرد، آمریکا باید بسیار تلاش کند تا سایر کشورها را متقاعد کند تا تحریم‌های بین المللی علیه ایران را باز گردانند.

متحدان ما چندین دهه‌ها به تعهدات ما اعتماد کرده‌اند زیرا به آن‌ها عمل کرده‌ایم. حال اگر زمانی فرا رسد که اظهارات آمریکا مرتباً اشتباه باشد، متحدان ما دیگر به تعهدات خود عمل نمی کنند و دیگر به ما متکی نخواهند بود و به سراغ دشمنان سنتی خود خواهند رفت تا روابط را بهبود ببخشند. این امر با سیاست‌های دوگانه آمریکا تشدید خواهد شد.

دوستان ما باید به حرف‌های رییس جمهور آمریکا اعتماد داشته باشند. برای مثال زمانی که ادوارد اسنودن سال 2013 میلادی مسئله استراق سمع از رهبران آلمان، فرانسه، برزیل و سایر کشورها را افشا کرد، ایالات متحده در روابط دو جانبه با بحران روبرو شد. ترمیم روابط از واجبات بود، اوباما آن‌ها را متقاعد کرد که وی از این امر مطلع نبوده است و به آن‌ها اطمینان داد که این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد.

دشمنان ما نیات، محدودیت‌ها و جاه‌طلبی‌های ما را زیر نظر دارند. وقتی دشمنانمان نتوانند بین گفته‌ها و عمل ما تمایز قائل شوند و درستی آن را متوجه شوند، ریسک تنش و برخورد زیاد خواهد شد. برای مثال، آیا روسیه کاملاً مطمئن است که ما از تمام اعضای ناتو دفاع خواهیم کرد؟ چین چه فکری می‌کند؟ ما به دنبال جنگ تجاری هستیم و یا روابط تجاری یا ثبات؟ آیا رهبر کره شمالی از این می‌ترسد که ما برای کنترل توانایی‌های موشکی و اتمی آن‌ها متوسل به زور خواهیم شد؟ حرف‌های آمریکا مهم است. به استناد حرف‌هایمان در خصوص ما تصمیم‌گیری خواهد شد.

در نهایت، سخنان و رفتارهای ضد و نقیض دولت آمریکا تنها سبب ناامیدی مردم جهان نخواهد شد، بلکه مردم آمریکا نیز سرخورده خواهند شد وقتی که در خصوص کنترل کشور دچار شک و تردید شوند.
هنوز فرصت هست تا این نواقص را جبران کرد. کاخ سفید باید به سنت راست گویی بازگردد. اگر این گونه نشود، امنیت ملی ایالات متحده آمریکا آسیب خواهد دید.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =