ایسنا نوشت:مدیر عامل اتحادیه زنبورداران قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی را ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با وجوبا وجود اینکه قیمت تمام شده عسل ۴۵ هزار تومان است قیمت عسل صادراتی حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است که عسل‌های درجه سه و نامرغوب هستند.

عفت رئیسی سرحدی، ضمن پیش بینی ۸۴ هزار تن عسل در سال جاری، اظهار کرد: مصرف سرانه عسل به ازای هر نفر یک کیلوگرم است. البته این میزان در اقشار مختلف متفاوت است اما در سایر کشورهای اروپایی سرانه مصرف دو و نیم تا سه کیلوگرم است.

وی درباره قیمت عسل و بازه‌های نامشخص قیمتی برای این محصول گفت: قیمت عسل‌های طبیعی بین ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است و پایین تر از این قیمت برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

رئیسی گفت: بهتر است افراد از برندی که به آن اطمینان دارند عسل خود را تامین کنند. هچنین حدود ۳۰۰ تعاونی در سراسر کشور وجود دارد که دارای فروشگاه های مطمئن تری هستند. اتحادیه نیز می تواند در قبال هزینه اندکی عسل ها را آزمایش کند و نتایج را اطلاع دهد.

عسل، بازار قطر را از دست داد

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ادامه داد: چند طرح پایش را پیش رو داریم و برندهایی که از لحاظ کیفی مناسب هستند را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

وی درباره میزان صادرات عسل نیز گفت: وضعیت صادرات عسل مناسب نیست و کمتر از هزار تن در سال است. هم اکنون صادرات به کشور ترکیه و بخش هایی از کشور عراق صورت می‌گیرد. این در حالی است که به دلیل موانع موجود و مشکلات، بازار قطر را از دست داده ایم اما تلاش می کنیم با شرکت در نمایشگاه های مختلف بازارهای مناسبی پیدا کنیم.

عسل صادراتی کیلویی ۱۵ هزار تومان!

رئیسی درباره قیمت عسل صادراتی اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت تمام شده عسل ۴۵ هزار تومان است قیمت عسل صادراتی حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است که عسل‌های درجه سه و نامرغوب هستند.

به گفته او، میانگین تولید عسل در ایران کمتر از جهان است و در نتیجه هزینه تولید بالاتری را متحمل می شویم. در سایر کشورها زنبورداران یارانه گرده‌افشانی دریافت می کنند که در چین حدود ۱۵۰یوآن و در آمریکا معادل ۲۵۰ دلار است اما در ایران یارانه گرده‌افشانی وجود ندارد. حتی زمانی که زنبوردار کندوها را جابجا می‌کند گاهی از او هزینه دریافت می شود. در صورتیکه جابجا کردن کندوها به منظور افزایش گرده‌افشانی و افزایش تولید صورت می گیرد.

رئیسی در مورد بسته بندی انواع عسل گفت: ما فقط نباید به دنبال تولید عسل باشیم بلکه باید در سطح کنترل کیفیت و نظارت هم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم. اتحادیه بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز آزمایشگاهی آنالیز عسل کشور را به منظور مشخص کردن استاندارد عسل مصرفی در استان البرز بنا کرده است. تولید عسل تحت نظارت سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی است اما متولی اصلی نظارت بر بسته بندی و عرضه آن مشخص نیست که این خود زمینه سوء استفاده سودجویان را فراهم کرده است.

وی گفت: اتحادیه مرکزی می‌تواند به عنوان اهرم کمکی و اجرایی بعد از مشخص شدن متولی اصلی، در کنار این سازمان‌ها قرار گیرد و نسبت به کنترل عسل‌های توزیعی در سطح جامعه کنترل و نظارت داشته باشد.

با توجه به اهمیت برندسازی در بخش کشاورزی، رئیسی گفت: در خصوص برندسازی راه سختی در پیش داریم و این موضوع چند سالی است که در کشور مطرح شده است. تشکل ما وظیفه هدایت سرمایه گذاران در این حرفه را دارد.

وی در مورد وضعیت بیمه ی زنبورداران گفت: زنبورداران، افرادی که معاش خود را از طریق زنبوداری تامین می کنند، از بیمه خوبی برخوردار نیستند و سازمان تامین اجتماعی نیز کمکی نمی کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران درباره وضعیت کد دار کردن ماشین های حمل کندو انتقاد کرد و گفت: از هشت میلیون زنبور، هفت میلیون آن جابجا می‌شوند اما ماشین‌های حمل و نقل به هیچ وجه مناسب نیست و از تهویه مناسب و شرایط لازم برخوردار نیستند. از خودروسازان درخواست کرد که نگاه بهتری به مسئولیت اجتماعی‌شان داشته باشند و ماشین‌های مناسب برای حمل زنبورها تولید کنند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =