دیپلمات باسابقه کشورمان اهداف و ابعاد سفر اقتصادی دکتر ظریف به افریقای جنوبی را برای خبرآنلاین بررسی کرده است.

زهره نوروزپور: دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیئت اقتصادی به آفریقای جنوبی سفر کرده است، این سفر از آنجایی حائز اهمیت است که یکی دیگر از وعده های دستگاه دیپلماسی کشورمان درپسابرجام، فعالیت دیپلماسی اقتصادی در تعامل با جامعه بین الملل بود. این روند در دولت یازدهم هم یکی از سیاست های راهبردی وزارت خارجه را شامل میشد کما اینکه حول محور این موضوع ساختار داخلی وازرت خارجه هم در دولت دوزاردهم تغییراتی از جمله معاونت اقتصادی به ساختار دستگاه دیپلماسی اضافه شده است. دراین باره با ابوالفضل رهنما، مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران با خبرآنلاین گفتگو کرده است که از نظر می گذرانید:

ارزیابی شما از سفر وزیر خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی چیست؟
سفر جناب دکتر ظریف که از آفریقای جنوبی آغاز می شود، همزمان با سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و افریقا شکل گرفته است.

روز گذشته جلسات این کمیسیون برگزار شد. فردا هم در نشست اقتصادی-تجاری، تجار و سرمایه گذاران دو کشور شرکت می کنند. 
دکتر ظریف تاکید به توسعه روابط اقتصادی با کشورها دارند. همانطور که شاهد هستيم تشکیلات وزارت خارجه هم با تغییراتی حول این محور در جریان است که اولویت آن  مسائل اقتصادی و دادن یک جایگاه مشخص و ویژه در امور دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان است.

سفر آفریقا ناظر به همین مساله است که به هرحال بسياري از كشورهاي اين قاره با توانمندی ها و ظرفیت های بالفعل و بالقوه در بعضی زمینه ها مغفول  مانده است. در زمینه صادرات و واردات در بسياري موارد مزیت های نسبی با این کشورها داریم که باید به نحو درست از آن استفاده شود. به همین دلیل دکتر ظریف در سفرهای خارجی خودشان به این امر توجه ویژه ای دارند که هیات های مناسب و توانمند اقتصادی هیات وزارت خارجه را همراهی کند. معمولا علاوه بر شرکت های دانش بنیان و بخش دولتي، از بخش خصوصی هم هیات تجاري اقتصادي  وزیر خارجه را تا کنون همراهی کرده اند.  به هرحال برای بخش خصوصی فرصتی شده است که توانمندی های خودشان را در زمینه صادرات و انتقال تکنولوژي را با سرمایه گذاری مشترک نشان دهند. تا کنون اكثر سفرهاي دوجانبه ايشان به همین ترتیب انجام شده است. البته در سفر، کشورهای دیگری هم در برنامه کاری دکتر ظریف است از جمله اقامت یک روزه اي در موازمبیک و اوگاندا که در آنجا هم هیات های تجاری نشست اقتصادی و تجاری خواهند داشت.

دیپلماسی اقتصادی که دکتر ظریف در دولت یازدهم در پیش گرفته اند کما اینکه در دولت قبل هم از این سفرها داشته اند، آیا در راستای همان تغییرات در تشکیلات وزارت خارجه است؟
با آشنایی که با تفکر جناب دکتر ظریف دارم باید بگویم که نگاه اقتصادی آقای ظریف از ابتدای دوره وزارت وجود داشت. همانطور که اطلاع دارید در پسابرجام وزیر خارجه بر روی این مساله متمرکز شدند، نه تنها تصمیم اخیری که برای معاونت اقتصادی گرفتند، بلکه قبل از این موضوع هم در سفرهای دیپلماتیک خود هیات اقتصادي از بخش خصوصی و غیر خصوصی، تیم وزارت خارجه به ریاست ظریف را همراهی می کرد. وزیر خارجه در تمام سفرهای تجاری و سیاسی همراه با همتایان خارجی خود در همايش اقتصادي كه برگزار ميشود به عنوان سخنران اصلي شركت مي كند. خب این باعث می شود میزبانان و همتایان ایشان هم به احترام حضور و سخنرانی ايشان در جلسه حضور داشته باشند و اين خودبه خود مؤيد اراده سياسي و حمايت دولتي از فعاليت و حضور بخش خصوصي در تعاملات  و ارتباطات خارجي ميباشد.

به هرحال نتایج خوبی در طول این سفره ها با هیات های تجاری داشته اند و امکان خوبی هم  فراهم شده است که همتایان خارجی خود را بهتر بشناسند تا بتوانند بهره برداری متقابلی صورت دهند.

آیا اهداف این سفر با اقتصاد مقاومتی همسو است؟
اقتصاد مقاومتی به این معنی نیست که ما در داخل کشور تولید کنیم و در کشور هم مصرف کنیم! در بخش تولید موفق باشیم خب نتیجه تولید چه می شود؟ نمی توانیم تنها خودمان مصرف کننده باشیم! ما به ورود برخی اقلام از خارج از کشور برای تولید نیازمند هستیم. اگر مقابل ان امکانات فراوانی برای صادراتمان داشته باشیم در واقع اصول اقتصاد مقاومتی رعایت شده است. یعنی ما بتوانیم سطح صادرات  خودمان را به حدی بیاوریم که واردات ما بدون تحمیل هزینه و فشار خاصی به منابع اصلی کشور تامین شود. یعنی اگر با نیروی کار و نیروی تولید داخلی بتوانیم نیازمندی های ضروری خارج را تامین کنیم،  بهترین شکل اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده ایم. به معنای مقاومت در برابر جامعه صرفا مصرفی شدن، مقاومت در برابر تولیدات متنوع دیگر کشورها. اگر بتوانیم در این موارد خودمان را تربیت اقتصادی کنیم و حق انتخاب داشته باشیم در برابر کالاهای خارجی، این یک نوعی از مقاومت است.

ما به انتخاب خودمان واردات خود را انتخاب می کنیم و در مقابل  آن حداقل اگر نه چندین برابر، معادل آن، امکان صادرات داشته باشیم. این بهترین شکل از مقاومت در مقابل فشار اقتصادی بیرونی است. يافتن بازارهاي صادراتي و فراهم آوردن زمينه همكاري و سرمايه گذاري مشترك در ارتباط با اقتصاد مقاومتي ازديگر اهداف چنين سفرهاي است. دکتر ظریف تاکید و توجه خاصی به این مساله دارند که در سفرهای تجاری شرکت هایی حضور داشته باشند که توانمندی تجاری عملیاتی بالایی در دستيابي به ابن موارد داشته باشند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 0
    توان رقابتی وجود نداره، آفریقا کاملا در اختیار شرکت های بزرگ چینی اروپایی آمریکایی هست جنس بی کیفیت ایرانی با قیمت بالا بدون هیچ خدماتی به هیچ دردی نمیخوره