نامه نیوز نوشت:عضو مجمع روحانیون مبارز برگزاری نشست مشترک با جامعه روحانیت را بی اثر دانست و گفت: «تا وقتی از بالا نگاه می کنند و شرایط این طور است که در انتخابات ها رد صلاحیت شویم، امکان تفاهم نیست».

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز چراغ سبز را برای برگزاری نشست های مشترک با مجمع و روحانیون مبارز نشان داده است اما شروط و شروط ها طرفین از یک سو و موضع گیری منفی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نشان می دهد که حتی اگر نشستی هم برگزار شود، نتیجه قابل اعتنایی نخواهد داشت. هرچه باشد عمق اختلافات بیش از آن است که به یک چای و شیرینی خوردن حل و فصل شود. 

این اعلام آمادگی که از زبان یک عضو جامعه روحانیت بیان شد گرچه پالس مثبتی به فضای سیاسی کشور بود اما با واکنش هایی بعضا منفی هم روبرو شد و عده ای این امر را ضروری ندانستند. 

در همین راستا ناصر قوامی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز معتقد است که چنین گفت وگوهایی سر نمی گیرد و اگر هم بگیرد نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت. او در گفت وگو با «نامه نیوز» گفت: «گفت وگو در هر شرایطی خوب است و می تواند مفید باشد . حتی با دشمنان و مخالفان نیز می توان گفت وگو کرد و این از آموزه های اسلامی است اما اینکه نتیجه گفت وگو ها چه باشد، بحث دیگری است».

وی در توضیح اینکه چرا نشست مشترک میان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون نمی تواند موثر باشد، گفت: «جامعه روحانیت مبارز تنها بخشی از اصولگرایان است و مجمع روحانیون نیز همه اصلاح طلبان را شامل نمی شود. به عبارتی این دو تشکل هیچ یک جامعیت و نقش محوری در جریان خود ندارند لذا گفت و گوهای آنان نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت».

قوامی با اشاره به اینکه نخستین رویداد سیاسی پیش رو انتخابات مجلس شورای اسلامی است، گفت: « جامعه روحانیت مبارز چه تاثیری در تغییر شرایط دارد؟ به فرض اینکه نشستی باشد و گفت وگو شود ، باز هم در انتخابات شورای نگهبانی وجود دارد که همه اصلاح طلبان را رد صلاحیت کرده و این جریان را به چالش بکشد. در واقع دستاوردی از این گفت وگو ها نخواهیم داشت زیرا جامعه روحانیت اختیاری در تغییر شرایط ندارد».

نکته مورد اشاره قوامی همان است که مهدی کروبی نیز در جلسه سال 84 به آن پرداخته است . روایت مصباحی مقدم از آن جلسه این بود که «در سال ۸۴ مقام معظم رهبری سه تشکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز را جداگانه دعوت کردند و خواستند که این تشکل‌های سیاسی جلسه بگذارند که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت این جلسه را برگزار کردند اما در جلسه‌ای که جامعه روحانیت در تهران برگزار کرد، آقای کروبی که لیدر مجمع روحانیون بودند، اظهار کردند که نمی‌شود با هم وحدت داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم؛ چراکه شما در جایگاه قدرت هستید و ما در قدرت نیستیم. شما تأیید صلاحیت و رد صلاحیت می‌کنید و ما را کنار می‌گذارید و دستگاه قضائی دست شماست و محاکمه می‌کنید و شورای نگهبان را در اختیار دارید و در تأیید و رد صلاحیت‌ها اقداماتی دارید که آیت‌الله مهدوی‌کنی فرمودند این جایگاه‌ها جایگاه جامعه روحانیت نیست و به‌عنوان یک تشکل صحبت می‌کنیم و اگر مشکلی دارید، باید با همان دستگاه بحث کنید. کروبی بیان می‌کرد که ائمه جمعه در دست شماست و تریبون نماز جمعه و منبرها در دست شماست که این حرف‌ها بوی ناسازگاری می‌داد و بعد از آن میزبان باید مجمع روحانیون مبارز می‌بود اما جلسه‌ای برگزار نشد. بنابراین ما استقبال کردیم، الان هم ما حرفی نداریم اما تبعا باید دوستان بپذیرند که اگر بنای گفت‌وگو نشست است، باید اصول مشترک را بپذیریم و کمیته‌ای بنشیند و این اصول مشترک را تدوین کند که البته مشترکات ما کم نیست و بسیار زیاد است و همه ما اسلام، انقلاب، رهبری و امام را قبول داریم و تبعيت از رهبری را قبول داریم که شاید در آن شدت‌و‌ضعف وجود داشته باشد اما نقاط اشتراک زیاد است و احیانا ارزش‌های مورد نظر ما باید مطرح شود که تعداد اشتراکات آن کم نیست».

واکنش قوامی به اعلام آمادگی مصباحی مقدم برای برگزاری جلسه با مجمع روحانیون نشان می دهد که نگاه و انتظارات مجمع روحانیون همان است که دوازده سال قبل مورد اشاره مهدی کروبی قرار گرفته است. قوامی تاکید کرد: «تا وقتی از بالا نگاه می کنند و شرایط این طور است که در انتخابات ها رد صلاحیت شویم، امکان تفاهم نیست».

از آنجایی که مصباحی مقدم نیز در حرف ها خود روشن کرده بود که تشکل متبوعش قصد کوتاه آمدن ندارد و این را صراحتا دبیرکل این تشکل روحانی عنوان کرده است شاید نباید امیدی به تفاهم جامعه روحانیت و مجمع روحانیون داشت.

 29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =