۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۴

شهرداد روحانی، آهنگساز و موسیقیدان در شرق نوشت:


کتاب و کتابخوانی در زمانه ما نشانه‌های مهمی هستند که با آنها می‌توان وضعیت فرهنگی جوامع را به دقت سنجید. میزان پویایی جوامع، بدون سنجشی بر اساس رشد و توسعه این دو مقوله غیرممکن است. چه‌بسا در جهان امروز و با طی‌کردن تجارب گوناگون بشری، سخن مشهور سقراط مبنی بر اینکه: «جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد» بهتر فهمیده شود زیرا به‌وضوح می‌بینیم در جوامع پیشرفته، صنعت نشر پررونق و میزان مطالعه نیز چشمگیر است.

بنابراین بی‌دلیل نیست که کیفیت زندگی در این جوامع مطلوب‌تر است زیرا میزان مطالعه اثر مستقیمی در شکل‌گیری جوامع توسعه‌یافته داشته و دارد. در باب فواید و اثرات مطالعه، بزرگان ایران و جهان مکرر سخن گفته‌اند، بنابراین ضروری است که ما نیز با وجود پیشینه درخشان فرهنگی و تمدنی خودمان، در باب مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی قدم‌های محکم‌تری برداریم و به وضعیت مطلوبی دست یابیم و همین‌طور از حرکت‌ها و قدم‌های فرهنگی، چه کوچک و چه بزرگ، پشتیبانی کنیم.

قرار است به‌زودی و در تاریخ 25شهریور1393 در شهرکتاب ابن‌سینای تهران، کتاب «در قلمرو فرهنگ و سیاست» اثر محمد صادقی رونمایی شود. در فصل سوم از این کتاب، مجموعه گفت‌وگوهای نویسنده کتاب با اینجانب هم منتشر شده است. گفت‌وگوهایی که در آن شرحی از زندگی من، ایام تحصیلم در اروپا و آمریکا، کارهای هنری و آثارم نیز ارایه شده و می‌تواند برای مردم و به‌ویژه جوانان و آنهایی که به هنر موسیقی علاقه بیشتری دارند جالب باشد.

من هربار به ایران می‌آیم و با جوانانی که در زمینه موسیقی کار می‌کنند آشنا می‌شوم، بیشتر به آینده امیدوار شده و فکر می‌کنم اگر برای این افراد مستعد، امکانات مطلوب فراهم شود، به‌راحتی می‌توانند در مسیر فراگیری فنون موسیقی (در همه شاخه‌ها) به موفقیت دست یابند.

اینجانب متاسفانه به‌دلیل گرفتاری‌ها و اشتغالاتی که دارم، در تاریخ مذکور نمی‌توانم در جمع هموطنان عزیز و در کنار استادانی که در جلسه شرکت دارند، حضور یابم اما خوشحال خواهم شد که مردم کتاب را بخوانند و نظراتشان را درباره این گفت‌وگوها با من در میان بگذارند.


و کلام آخر من با دوستان و علاقه‌مندانی که در مراسم حاضر خواهند بود چیزی جز سلامی گرم - با الهام از حضرت حافظ- نیست:
سلامی چو بوی خوش آشنایی
بدان مردم دیده روشنایی

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    11 0
    درود بر استاد عزیز
  • محمد IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    7 0
    درود بر شهرداد روحانی
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    6 0
    در مورد موسیقی منم موافقم. کارها هنوز خیلی خام است اما اینکه صدای جوانان به گوش می رسد امیدوارکننده است.
  • علیرضا A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    2 0
    خیلی خوب است که آقای شهرداد روحانی موزیسین بزرگ ما با ذکر نکاتی مهم و نثری عالی مردم را به مطالعه دعوت میکنند. دقیقاً همین طور است در جوامع توسعه یافته میزان مطالعه چشمگیر است. امیدوارم با این تلاشها رغبت به مطالعه بیشتر شود.
  • سهیل IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    شهرداد روحانی یکی از فهمیده ترین هنرمندان ماست. جامعه خوشبخت یعنی جامعه ای که به کتاب توجه داره از این بهتر نمیشد مشکل اصلی را دید. معلومه که قبلاً به این مشکل توجه داشته و سرسری ننوشته. از همین جا به ایشون درود میفرستم