«فیروزیان»، نگین فیروزه‌ای مردم اصفهان/ موسس کتابخانه‌ها و مدارس اسلامی برای محرومان

نگاهی به زندگی‌نامه مرحوم حجت‌الاسلام شیخ حسین فیروزیان، چهره ماندگار تبلیغ اصفهان

به گزارش خبرآنلاین شیخ حسین فیروزیان در سال 1298 (ه ش) در خانواده‌ای مذهبی در جنوب تهران چشم به جهان گشود. والدینش هر دو اهل تهران بودند. پدرش مردی متدیّن، باسواد و دارای طبع شعر بود.

دوران کودکی و نوجوانی
در 6 سالگی به مکتب‌ خانه رفت و هر روز صبح همراه با برادرانش، قرآن، مسائل شرعیّه و معراج السعاده نراقی را نزد پدر آموخت. بعد از مکتب خانه راهی مغازه عطاری پدر شد. همچنین درخیاطی، نجّاری، سوهان کاری و تراش کاری مهارت هایی را کسب نمود.

در سال 1318 به عنوان یک سرباز عادی در دانشگاه افسری مشغول خدمت شد. در این دوران تیراندازی، سوارکاری و شنا را زیر نظر مربیان سخت گیر با جدیّت تمام آموخت.

بعد از شهریور 1320 در تهران به تحصیل علوم دینی پرداخت و هم زمان در محل سکونت خود جلسات مذهبی تشکیل داد که این جلسات زمینه‌ آشنایی ایشان با آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی گردید و بعدها داماد این خانواده شد.

شیخ غلامرضا مدّتی در حوزه علمیّه قم به تحصیل مشغول شد و با ذوق و توفیقی که در مطالعات تاریخی و مذهبی داشت، به تدریج از منبری‌ های شناخته شده تهران شد.

سرانجام به وعظ و خطابه روی آورد و در راستای سفر تبلیغی وی به سبزوار در سال 1324، دوستی با فخرالدّین حجازی و نیز تشکیل «انجمن تعالیم دینی» در دفاع از حریم مقدس اسلام و تشیّع اتفاق افتاد و این نقطه عطفی در سبزوار شد.

کمی بعد کتاب «راهنمای سعادت» تألیف آیت الله خادمی وی را به اصفهان کشاند. با درخواست علمای اصفهان، آیت الله اسلامی، وی را به نمایندگی خود در تشکیل مدارس اسلامی گمارد.

اوّلین دوره کلاس های مذهبی برای محصّلین ابتدائی در سال 1326 در مدرسه‌ درب کوشک بود که مقدمه‌ تأسیس مدارسی به نام «جامعه تعلیمات اسلامی» در اصفهان شد.

در سال 1327 به دستور آیت الله العظمی بروجردی راهی کرمان شد. در کرمان علاوه بر انتشار روزنامه « پیام حق »، مبارزه علیه فرقه‌های منحرف و خوانین ظالم آن سامان را آغاز کرد، ضمن اینکه در فعالیّت ‌های سیاسی و انتخابات مجلس شورای ملّی حضوری موثر داشت.

دوران تبعید و ممنوع‌المنبر شدن
سرانجام به واسطه‌ مخالفت‌هایی که با خوانین داشت به بندرعباس و سپس به جزیره‌ی قشم تبعید شد. در قشم با وضعیت نابسامان شیعیان آنجا آشنا شد و این باعث آغاز فعالیّت های اجتماعی و مذهبی در قشم و بهبود اوضاع شیعیان شد.

انگلیسی‌ها برای جلوگیری از ملّی شدن صنعت نفت تحریکاتی را در مناطق مرزی ایران بویژه در کردستان به راه انداخته بودند که با دور اندیشی آیت الله کاشانی و سخنرانی‌ های حجت الاسلام فیروزیان ناکام ماند.

وی از طرف آیت الله کاشانی به آذربایجان و خوزستان نیز سفر کرد. اواخر تیر 1331 در اصفهان دستگیر شد. همچنین پس از کودتـای 28 مـرداد نیز تحت پیگرد قرار گرفت.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، به طرفداری از نهضت اسلامی، فعالیت‌ های چشمگیری کرد و بر اساس همین فعالیت‌ها بود که در 19خرداد 1343 دستگیر و ممنوع المنبر شد.

فعالیت‌های مسقر درجامعه تعلیمات اسلامی
با دستگیری و تبعید امام خمینی به پاریس به عنوان بازوی پرتوان آیت الله خادمی دوره جدیدی از فعالیت‌ های مبارزاتی با رویکرد فرهنگی را در اصفهان آغاز نمود.

فعالیت‌های عمده ایشان در «جامعه تعلیمات اسلامی» اصفهان متمرکز گردید. هرچند در این دوره نیز شهر‌های دیگر را فراموش نکرد.

برای جلوگیری از تأسیس مدارس مختلط، تولید فیلم ‌های مبتذل، طرح مسائل مخالف شرع، تدریس مسائل جنسی در مدارس و اجرای تئاترهای مستهجن در ماه مبارک رمضـان در اصفهان فعالیّت‌های گسترده ‌ای نمود.

این واعظ سخت کوش پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عزیمت به مناطق حسّاس مانند مازندران، دشت مغان، گرگان و نواحی دیگر و همکاری با نهاد‌های متعدّد تلاش ‌های زیادی برای تثبیت نظام نوپای اسلامی انجام داد.

در راستای ارتقای معارف اسلامی، کتابخانه‌های متعدّدی را در مناطق مورد نیاز تأسیس نمود.

روستای پوده شهرضا، روستای قهجاورستان، روستای علی آباد مبارکه از او هدایایی ماندگار در دل دارد.

همچنین ایشان در 45 روستا اقدام به ساختن مسجد کرد که روستای دوست محمد حاجی، دک، دهمرده، دل آسا و کفتارگی زابل از جمله این روستاها هستند.

فهرستی از خدمات دینی و فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین فیروزیان
* ساخت منزل برای تعدادی از کپرنشینان قشم
* همکاری در ساخت بیش از 50 مسجد در نقاط مختلف کشور
* احداث حوزه علمیّه در بندر انزلی* احداث کتابخانه در روستاهای محروم در قشم و اصفهان
* احداث کتابخانه اختصاصی در منازل اختصاص داده شده به مبلغین
* رفع تعرّض از املاک مردم در اصفهان

به همّت مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تدوین آقای رحیم نیکبخت در سال 1390کتابی در 828 صفحه در دو بخش خاطرات و اسناد و تصاویر درباره زندگی حجت‌الاسلام فیروزیان به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: 
در تاریخ تشیّع ، علما ومراجع به عنوان نوّاب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه وظیفه ی حفاظت و صیانت از تشیّع و حدود و ثغور آن را برعهده داشته اند. حاج شیخ غلامرضا فیروزیان داماد آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی مؤسس مدارس اسلامی می باشد که بیش از 70 سال در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی ومذهبی فعالیت داشته و از طرف آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی به ماموریت هایی اعزام شده اند.

ایشان با شهید نوّاب صفوی نسبت سببی داشته و پس از استقرار در اصفهان از نزدیکان آیت الله حاج آقا حسین خادمی به حساب می آمدند.

ضمن اینکه نماینده جامعه تعلیمات اسلامی در اصفهان بودند و مدارس این جامعه را در اصفهان اداره می کردند، بخش عمده ای از فعالیت های ایشان اختصاص به مبارزه با فحشا و منکرات موجود در دوره پهلوی بوده است.

وی در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی در مناطق مختلف از جمله مازندران، مغان و اصفهان نقش مؤثری داشت.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا فیروزیان پس از حجت االاسلام و المسلمین مهدی مظاهری به عنوان دومین چهره ماندگار تبلیغات دینی اصفهان انتخاب شده بود.

دومین دوره آیین تجلیل از چهره ماندگار تبلیغات دینی در اصفهان 27 بهمن سال 1390 در هتل عباسی اصفهان برگزار و از حجت الاسلام و المسلمین ˈغلامرضا فیروزیان تجلیل شد.

حجت الاسلام فیروزیان عصر چهارشنبه 21 تیر در سن 98 سالگی در بیمارستان امین اصفهان درگذشت و پیکر وی در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =