۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

ایرنا نوشت:تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید از موارد مهم اقتصاد مقاومتی است. راهبرد اصلی دولت یازدهم برای رونق تولید داخلی و بهبود محیط کسب وکار و فضای سرمایه گذاری است.

دولت یازدهم با کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی و تراز مثبت صادرات نسبت به واردات، کاهش تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش صادرات و تقویت اعتماد ملی، سعی کرد که درچارچوب عملیاتی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کند.
بهبود نرخ رشد اقتصادی در دولت یازدهم، گویای توجه به تولید داخلی و رونق فضای کسب و کار است.

**رشد تولید فولاد

بررسی آمارهای عملکرد تولید فولاد خام در دوره 95- 1392 نشان می‌دهد که روند رشد تدریجی در این بخش وجود داشته، در عین حال مقایسه تولید 1395 نسبت به 1392 رشد 16.3 درصدی را نشان می‌دهد. تولیدات فولادی در سال گذشته در مقایسه با سال 92 افزایش 6.7 درصدی داشت و این امر تداوم رشد در این زمینه را نشان می‌دهد. همچنین میزان تولیدات فولادی را در سال 94 رقم 17 میلیون و 443 هزار و 400 تن نشان داد که در مقایسه با سال 93 که 16 میلیون و 938 هزار تن بود، رشد 2.9 درصدی داشت.
دولت یازدهم درمسیر تحقق بخشیدن هدف 1404 که همانا ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد است، گام برداشته و اکنون با دستیابی به ظرفیت 30 میلیون تنی به میزان 54.5 درصد از هدف چشم‌انداز تحقق یافته است.
بررسی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت سال گذشته میزان تولید سنگ آهن کشور به رقم 31 میلیون و 711 هزار و 400 تن رسید که نسبت به 30 میلیون و 435 هزار تن سال 94 افزایش 4.1 درصدی را نشان می‌دهد. کاهش 10.7 درصدی تولید سنگ آهن در سال 94 نسبت به رقم 34 میلیون و 82 هزار و یکصد تنی در سال 93 ثبت شد.
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در 4 ماه نخست امسال بالغ بر 6 میلیون و 369 هزار تن فولاد خام تولید کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال 2016 یعنی 5 میلیون و 570 هزار تن رشد 3. 14 درصدی داشته است.
آمار انجمن جهانی فولاد همچنین حاکی از آن است که تولید فولاد خام 67 عضو این انجمن در4 ماه نخست امسال 550 میلیون و 841 هزار تن بوده که نسبت به 523 هزار و 699 هزار تن سال گذشته 5.2 درصد بالاتر است.
ایران در ماه آوریل هم یک میلیون 735 هزار تن فولاد خام تولید کرده بود که 15 درصد بالاتر از آوریل سال 2016 بود. البته ایران در مقایسه با ماه مارس هم رشد تولید داشته چرا که تولید ماه مارس یک میلیون و 635 هزار تن گزارش شده است.

** رشد 6.5 درصدی صنعت

طرح رونق تولید در نیمه ابتدایی سال 1395 کلید خورد تا در ابتدای امر پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به 7500 واحد تولیدی کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد، طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار شش برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد.
طبق اظهار نظرهای مسئولان وزارت صنعت قرار است طرح رونق تولید برای سال‌جاری نیز ادامه پیدا کند. بنابر تصمیم اولیه به 10 هزار واحد صنعتی رقمی ‌معادل 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات تعلق بگیرد.
در ابتدای اجرای طرح رونق تولید در سال گذشته پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی تنها برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شده بود اما با پیشرفت کار واحدهای کوچک و متوسط بخش کشاورزی نیز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.
رشد صنعت در ابتدای دولت یازدهم منفی 10.5، رشد معدن منفی 2 و رشد کسب و کار حدود صفر بود اما دولت یازدهم تلاش کرد به اکثر خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند. هرچند به دلیل مشکلات موجود هنوز این تلاش‌ها کاملا نتیجه نداده و ادامه دارد اما دولت توانست براساس آخرین آمار منتشر شده رشد اقتصادی را به 8.3 و رشد صنعتی را به 6.5 برساند.
خودروسازان نیمه‌ دولتی کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 8.7 درصدی را در تولید سواری‌ها به ثبت رساندند که آمار تولید خودروسازان خصوصی نیز حکایت از رشد 7.50 درصدی دارد‌.

**افزایش واحدهای تولیدی

بند سوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر محور قراردادن رشد بهره‌ وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد است. در دولت یازدهم17.2 هزار واحد وارد مدار تولید شد. آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از احیای واحدهای صنعتی خبر می‌دهد که در دولت گذشته تعطیل شده بودند.
براساس آمارهای بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی از افزایش داشته است. از این رو در طرح رونق واحدهای صنعتی به بیش از 22 هزار واحد صنعتی مبلغی در حدود 15 هزار میلیارد تومان، پرداخت شده است. این عدد به غیر از احیای 7 هزار و 500 واحد صنعتی باعث رونق تعداد زیادی از واحدهای صنعتی شده است. مرکز آمار هم طی گزارشی یادآور شد که در دولت گذشته بیش از 3 هزار واحد صنعتی تعطیل شده بود.
در دوره فعالیت دولت یازدهم برپایه آمار منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، 12هزار و 200 واحد تولیدی جدید تکمیل و راه‌اندازی شده‌اند که این رقم با محاسبه واحدهای احیا شده در 42 ماه گذشته به 17هزار و 200 واحد می‌رسد.

**رشد تولید تجهیزات پزشکی

پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم هزار و 480 قلم تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شد که اکنون به دو هزار و 130 قلم رسیده است. این آمار حکایت از رشد 44 درصدی تولید داخلی تجهیزات پزشکی در کشور دارد.
براساس آمار تا سال1392 در حدود 350 قلم داروی مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد اما با برنامه ریزی وزارت بهداشت و حمایت دولت یازدهم اکنون تنها 30 قلم داروی مورد نیاز بیماران از خارج کشور تامین و در اختیار داروخانه ها و مراکز درمانی قرار داده می شود.

** رونق تولید و صادرات غیرنفتی

رونق تولید و صادرات غیرنفتی از مقوله های مهم در راستای تقویت پایه های اقتصاد ملی است. از این رو می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی بیانجامد.
صندوق بین‌المللی پول، در گزارشی که اواخر سال 95 از وضعیت اقتصاد ایران منتشر کرد، نوشت: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)رشد اقتصادی ایران طی دوره سال 17-2016، تولید ناخالص داخلی 7.4 درصد رشد کرد و از رکودی که در سال قبل از آن درگیرش بود، خارج شد.
بخش غیرنفتی اقتصاد ایران پس از رکوردی که در سه ماهه دوم سال‌ جاری ثبت کرد، میانگین رشد 0.9 درصدی را تجربه کرد اما پایین بودن این رشد، نشان از تداوم مشکلات ایران برای تامین مالی و ضعف ساختاری اقتصاد آن بود. میانگین نرخ تورم سالانه اقتصاد ایران نیز از اواسط سال 2016 تک رقمی شد و به 9.5درصد رسید.
گزارش IMF نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ایران در میان مدت در سطح 4.5 درصد تثبیت شود.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =