ایسنا نوشت: دولت اندونزی امروز (چهارشنبه) با حکم جدید ریاست جمهوری حزب التحریر را که قصد تشکیل "خلافت جهانی" دارد، ممنوع اعلام کرد. این اقدام مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته که آن را "سختگیرانه" می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فردی هریس، مدیر کل وزارت دادگستری و حقوق بشر اندونزی در یک کنفرانس خبری کوتاه گفت، مجوز حقوقی حزب التحریر برای حفظ وحدت ملی لغو شده است.

این حکم که به امضای جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی رسیده است، علاوه بر ممنوع کردن حزب مذکور، اختیارات گسترده‌ای به دولت برای ممنوع کردن فعالیت سازمان‌هایی می‌دهد که مغایر قانون اساسی و ایدئولوژی رسمی کشور موسوم به پانکاسیلا عمل می‌کنند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، دولت‌ها می‌توانند به سهولت از اختیارات این حکم سوء استفاده کنند.

این تدابیر با گذشت ماه‌ها تنش‌ فرقه‌ای صورت می‌گیرد که دولت را به لرزه درآورد و وجهه اندونزی را در اجرای فرمی از اسلام میانه‌رو خدشه‌دار کرد.

حزب التحریر در کنار سایر گروه‌هایی مانند "جبهه مدافعان اسلامی" عامل یک سری اعتراضات گسترده علیه فرماندار جاکارتا بوده‌اند. فرماندار مسیحی پایتخت که از متحدان جوکووی است، به توهین به اسلام متهم شد و دو سال حبس گرفت.

فعالیت حزب التحریر که گمان‌ می‌رود ده‌ها هزار عضو داشته باشد، اکنون در برخی از کشورهای جهان ممنوع شده است. 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =