ایسنا نوشت: معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه پنج هزار پرونده از زمان تاسیس شورای نگهبان تا به امروز در این شورا بررسی شده، گفت که یکی از این پرونده‌ها قانون مجازات اسلامی است که شامل ۱۰۰ ماده می‌شود.

سیامک ره‌پیک در مراسم گرامیداشت سالگرد تاسیس شورای نگهبان که با حضور اعضای این شورا و مقامات کشوری برگزار شد، گفت: شورای نگهبان در طول حیات خود از بعد از انقلاب ۵ هزار پرونده از این دست را رسیدگی کرده. در و اقع ۴هزار و ۷۰۰ یا چهار هزار و ۸۰۰ نظرات تقنینی و شرعی غیر از بحث انتخابات مطرح شده و در موضوع صلاحیت های انتخابات هم 40 هزار پرونده در انتخابات بررسی شده. یکی از این پرونده ها قانون مجازات اسلامی بود که صدها ماده دارد. تنوع موضوع‌ها و استمرار در تصمیمات شورا از جمله این ویژگی‌ها است.

اهم اظهارات ره پیک به شرح زیر است:

* تصمیمات شورای نگهبان غیرقابل تجدیدنظر است، شورای نگهبان جزء نهادهایی است که تصمیماتش قطعی است. البته اختلاف‌هایی میان مجلس و شورای نگهبان مطرح می‌شود که به صورت استثنائا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیماتی می گرفت. تمام تصمیمات شورای نگهبان معطوف به حفاظت از مبانی و ارزش های جمهوری اسلامی ایران است. همه تصمیمات معطوف به این امر است. چون که این تصمیمات با محک قانون اساسی سنجیده می‌شود مستقیما با حقوق اساسی مردم سروکار دارد. این ویژگی ها اقتضا می‌کند که کارهای کارشناسی و پژوهشی در شورای نگهبان مورد توجه باشد. غیر از این که شش فقیه جامع الشرایط و خبره و شش حقوقدان خبره در شورای نگهبان حضور دارند و تصمیم می گیرند موضوع کارشناسی هم موضوعی اساسی است.

* هم اکنون مراکزی که در شورای نگهبان کارشناسی و کار پژوهشی می‌کنند فعال هستند. قبل از هر جلسه در شورای نگهبان اظهارنظر این مراکز در اختیار اعضای شورا قرار می گیرد. علاوه بر وظایف ذاتی این مرکز پژوهشی مجمع مشورتی فقهی که در قم مستقر است نکات و ملاحظات مهمی در مسائل پژوهشی مطرح می‌شود. هم در حوزه بررسی فقهی، حقوقی و سایر مباحث ما آمادگی کامل داریم که علاوه بر مصوبات موضوعات دیگری هم که اجراء شود مورد بررسی این مرکز پژوهشی قرار دهیم. در طول حیات مرکز پژوهشکده شورای نگهبان شاهد بودیم که تحولات رو به بهبودی ایجاد شده. بیش از هزار گزارش پژوهشی از طریق پژوهشکده به شورای نگهبان ارائه کردیم. مجمع مشورتی فقهی در قم هم تاکنون بیش از ۸۰۰ گزارش را ارائه کرده است. نظرات شورای نگهبان تصمیماتی است که متضمن استدلال های فقهی و حقوقی است.

*در برخی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید شده بود که این استدلال ها به عنوان منبع غنی فقهی و حقوقی منتشر شود که این کار در سطوح مختلف در حال انجام است. بخشی از نظرات شورای نگهبان مثلا درباره مصوبات به صورت نظر نهایی منتشر می‌شود. بخش دیگر مربوط به استدلال ها است که در پژوهشکده مورد توجه بوده. چندین جلد در این باره منتشر شده و این کار ادامه دارد. نظرات مختلف شورای نگهبان از نظر فقهی و حقوقی جمع بندی شده و به عنوان استدلال منتشر شده. مشروح مذاکرات شورای نگهبان هم باید گفت این کار در حال انجام است. دو یا سه سال اخیر در این باره سرمایه گذاری خوبی انجام شده، حدود 30 هزار صفحه از مشروح مذاکرات در حال آماده سازی است و مراحل آخر خود را طی می‌کند. بیش از ۴۰ جلد از مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حال آماده شدن برای انتشار است.

* موضوع دیگر موضوع سامانه جامع نظرات شورای نگهبان است که امروز از این موضوع رونمایی خواهد شد. این سامانه به صورت آزمایشی امتحان شده بود و ایراداتش رفع شد. این سامانه تمام ۵ هزار پرونده ای که در موضوعات مختلف وجود دارد را با ضمائم مختلفش در دسترس می گذارد. تمام مسائل غیر انتخابات هم که در سامانه جامع وجود دارد آماده بهره برداری است.

* قبل از تصمیم نهایی طرح و لوایح و ارسال به مجلس همکاری های بین مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت و شورای نگهبان شکل گرفته که امر مفیدی است یعنی قبل از اینکه طرحی نهایی شود بررسی های مفیدی انجام شود این همکاری مدت زیادی است با مجلس بوده ولی با دولت هم اخیرا انجام شده. یک پیشنهاد دارم اینکه بعضی از موضوعات مهم کشور مورد بررسی مقدماتی قرار گیرد و راه حل هایی برای آن‌ها پیش‌بینی شود مانند انتخابات، بودجه و برنامه های پنج ساله که موضوعاتی است که در مجلس، دولت چالش هایی را ایجاد می‌کند. اگر دوستان آمادگی داشته باشند این موضوعات انتخاب شود و راجع به اینها توافق انجام شود و کار جامع تری در کشور انجام شود.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =