ایرنا نوشت: با تشدید روابط دیپلماتیک در روابط آلمان و ترکیه ، دولت آلمان روز پنجشنبه به شهروندان خود در مورد سفر برای تعطیلات به کشور ترکیه هشدار داد و همچنین بطور تلویحی ترکیه را به قطع صدور تضمین های صادراتی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که ناگزیر است هشدار جدیدی درباره سفر شهروندان به ترکیه صادر کند و از آلمانی ها بخواهد که در سفر به ترکیه محتاط باشند.

وی با انتقاد از دستگیری 'پیتر اشتوتنر' یک فعال حقوق بشری آلمان، به این معنا است که هر شهروند آلمانی ممکن است به این سرنوشت در ترکیه دچار شود . وزیر امور خارجه آلمان همچنین هشدار داد که در غیاب امنیت حقوقی و قضایی مطمئن نیست که دولت آلمان چگونه می تواند به تضمین سرمایه گذاری شرکت ها در ترکیه ادامه دهد و باید تضمینهای صادراتی را بررسی کند.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه نیز سفیر ترکیه را در ارتباط با دستگیری فعالان حقوق بشری از جمله یک شهروند آلمانی در ترکیه ، احضار کرد؛ پیشتر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز دستگیری این افراد را محکوم کرد و غیرموجه دانست. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز روز سه شنبه دستگیری و زندانی شدن پیش از محاکمه این شهروند آلمان در ترکیه را محکوم کرد و آن را ناموجه دانست.

مرکل افزود: ما به او و سایر دستگیرشدگان اعلام می کنیم و دولت ترکیه هر کاری بتواند در هر سطحی انجام می دهد تا آزادی او را تضمین کند.

این در حالی است که روابط ترکیه و آلمان در ماههای گذشته دستخوش تیرگی بوده است وهمین هفته گذشته نیز آلمان از سخنرانی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در آلمان جلوگیری کرد. پس از آنکه مناقشه بر سر بازدید از پایگاه اینجرلیک ترکیه موجب انتقال نیروهای آلمان به اردن شد، رسانه های آلمان روز شنبه گزارش دادند که ترکیه از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از نیروهای نظامی این کشور در یک پایگاه 'ناتو' نزدیک شهر 'قونیه' (Konya) نیز جلوگیری کرده است.

'دنیز یوجل' روزنامه نگار آلمانی تبار روزنامه 'دی ولت' در ترکیه نیز روز 14 فوریه در استانبول بازداشت شد و دولت ترکیه او را به تبلیغ تروریسم متهم کرده و این مساله نیز یکی از عوامل تیرگی روابط آلمان و ترکیه در ماههای گذشته بوده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =