دعوت از اندیشمندان اندونزیایی برای شرکت در نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اندیشمندان اندونزیایی و اعضای سازمان محمدیه اندونزی برای شرکت در نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، دعوت کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، قربانعلی پورمرجان، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه اين سازمان با بختیار افندی، معاون بین‌الملل سازمان محمدیه اندونزی دیدار و گفت‌وگو كرد.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار که در محل ساختمان مرکزی سازمان محمدیه اندونزی برگزار شد، ضمن اشاره به روابط سازمان محمدیه با جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به مأموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان محمدیه، روابط بسیار گسترده‌ای را می‌توان میان این سازمان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعریف كرد. با توجه به تأکید و توجه سازمان محمدیه بر امر آموزش و ارتقای سطح بینش و معرفت مردم اندونزی، می‌توان یکی از زمینه‌های همکاری این دو نهاد را در این حوزه بسیار مهم تعریف كرد.

وي افزود: امروزه یکی از اصلی‌ترین معضلات جوامع اسلامی فقر آموزشی و معرفتی است. این موضوع باعث سوءاستفاده از آن توسط دنیای غرب بر علیه مسلمانان شده است. اگر بخواهیم در دنیا با افراط‌گرایی مقابله کنیم باید سطح معرفت و بینش مردم را با آموزش صحیح ارتقا دهیم.

پورمرجان تأكيد كرد: با توجه به اشتراکات گسترده‌ای که میان ایران و اندونزی وجود دارد، می‌توان بالا بردن سطح آگاهی در جوامع اسلامی را به عنوان هدف مشترک دو کشور تعریف كرد. همچنين باید توجه داشت در صورتی که آموزش و دانش‌افزایی به صورت مستمر وجود نداشته باشد، فرهنگ‌های اصیل و ارزش‌های ملی و معنوی در خطر هضم در فرآیند جهانی شدن قرار می‌گیرند.

وي سپس ضمن اشاره به تأثیر گفت‌وگوی فرهنگی میان نخبگان دو کشور افزود: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی تأسیس شده تا زمینه گفت‌وگو و هم‌اندیشی اندیشمندان کشورهای مختلف را فراهم آورد. این دبیرخانه در سال جاری، میزبان برگزاری نخستين دور گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی است و امیدواریم میزبان چند نفر از اندیشمندان اندونزیایی، به خصوص از سازمان محمدیه در این گفت‌وگوها باشیم.

پورمرجان در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه تبادل استاد و دانشجو بين ايران و اندونزي در سطح مطلوبی قرار ندارد، گفت: یکی از مواردی که به نظر من می‌تواند در روابط ایران و اندونزی تأثیر بسیار خوبی بگذارد، همکاری‌های علمی و دانشگاهی است. در این خصوص می‌توان فرصت‌های مطالعاتی دوجانبه‌ای را برای اساتید و دانشجویان ایرانی و اندونزیایی در دو کشور تعریف كنيم.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنین گفت: یکی از موارد دیگري که می‌توان به عنوان زمینه همکاری تعریف كرد، بحث ارتباطات رسانه‌ای است. امروزه کشورهای اسلامی با یک هجمه شدید رسانه‌ای از طرف غرب مواجهند. با توجه به اینکه سازمان محمدیه شبکه تلویزیوني و رادیويي اختصاصي دارد، این آمادگی وجود دارد تا ارتباط مستمر و مؤثری را میان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و سازمان محمدیه برقرار كنیم. باید توجه كرد که ارتباطات رسانه‌ای می‌تواند زمینه اتحاد و نزدیکی دو ملت را فراهم كند.

در ادامه اين ديدار بختیار افندی، معاون بین‌الملل سازمان محمدیه اندونزی اظهار كرد: روابط ما با ایران روابط بسیار دوستانه و نزدیکی است. ما برنامه‌های مشترک خوبی را با جمهوری اسلامی برگزار کرده‌ایم که یکی از آنها برگزاری همایش وحدت بود که در ساختمان پارلمان با سخنرانی افتتاحیه ريیس مجلس اندونزي برگزار شد.

وی افزود: سازمان محمدیه یکی از سازمان‌های بسیار بزرگ دینی در اندونزی است که میلیون‌ها نفر عضو دارد. این سازمان علاوه بر فعالیت‌های دینی و مذهبی با داشتن 170 دانشگاه و چندهزار مدرسه فعالیت‌های آموزشی و علمی گسترده‌ای نیز انجام می‌دهد. همچنين سازمان محمدیه علاوه بر این فعالیت‌ها با داشتن مراکز خدماتی و درمانی، خدمات بهداشتی زیادی را در سراسر اندونزی به مردم ارايه می‌دهد.

بختيار افندی در ادامه در خصوص پیشنهاد مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان در خصوص توسعه همکاری‌های دانشگاهی گفت: از پیشنهاد شما در مورد همکاری‌های علمی و آموزشی استقبال مي‌كنيم و براي اين امر نماينده‌اي را معرفي خواهيم كرد.

وی سپس با اشاره به اهميت ارتباطات رسانه‌ای، ادامه داد: بسیار مشتاقیم که اطلاعات درباره ایران را از منبع اصلی، یعنی رسانه‌های ایران کسب كنیم. ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی باید پیشگام اطلاع‌رسانی صحیح از واقعیت‌های جهان اسلام باشند. امروزه رسانه‌هایی مانند «سی ان ان» آمريكا، «بی بی سی» انگليس و «ای بی سی» استرالیا، اخبار هدایت‌شده و جعلی را بر اساس منافع خودشان منتشر می‌کنند.

معاون بین‌الملل سازمان محمدیه اندونزی در پايان تأكيد كرد: در حالیکه ایران به این سطح از توان علمی رسیده که می‌تواند به دستاورد ارزشمند علوم صلح‌آميز هسته‌اي دست یابد، بی‌شک این توانایی را دارد که به یکی از قطب‌های رسانه‌ای جهان تبدیل شود. در خصوص پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هم این امکان وجود دارد تا پس از پخش و اکران محدود آنها برای جمعی از اندیشمندان اندونزیایی، فیلم و سریال‌های ایرانی در شبکه تلویزیونی سازمان محمدیه پخش شود.

بنا بر اعلام اين گزارش، حمید مصطفوی، ريیس مرکز طرح و برنامه و نظارت راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به همراه عبدالرضا سیفی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اندونزي نيز در اين ديدار حضور داشتند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =