با شیرجه نهایی کاسینی به سمت زحل ناسا سرانجام به صورت رسمی مرگ این فضاپیما را در یک خودکشی برنامه‌ریزی شده اعلام کرد. مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند که آخرین سیگنال‌ها را از کاسینی دریافت کرده‌اند و دنیا دیگر باید این فضاپیمای ۴ میلیارد دلاری را که سالها مشغول به خدمت بود به خاطره‌ها بسپارد.

به گزارش خبرآنلاین،ناسا در خبری فوری قطع تماس با کاسینی را تائید کرده است که به معنای نابود و مرگ این فضاپیماست. کاسینی برای ۱۳ سال مشغول فعالیت و تحقیقات در اطراف سیاره مرموز زحل بود. این کاوشگر روز دوشنبه از ۱۲۰ هزار کیلومتری تایتان، قمر زحل، رد شد که باعث تغییر مسیر آن به اندازه ای شد که آن را در مسیر برخورد با این سیاره قرار داد.  ناسا ماموریت خودکشی کاسینی را  «پایانی شکوهمند» برای این فضاپیما  توصیف کرده است. بعد از گذشت 20 سال از پرتاب کاسینی، این فضاپیما دیگر به مقدار انرژي لازم برای حرکت  نداشت. علاوه برای حفاظت از قمرهایی که به دور زحل می گردند از میکروب های زمینی، ناسا تصمیم به خودکشی کاسینی گرفت. کاسینی در طول ۱۳ سالی که در مدار  زحل یا کیوان بوده از قوه جاذبه تایتان، دومین قمر بزرگ منظومه شمسی، برای اصلاح مسیر و قرار گرفتن در موقعیت های تازه برای مطالعه سیاره و حلقه های شگفت انگیزش استفاده کرد. این شیوه باعث شده کاسینی انرژی زیادی ذخیره کند چون در غیر این صورت برای تغییری عمده در جهت حرکت باید موتورهایش را روشن می کرد و مقداری از سوختش را از دست می داد.

این موتورها که نیروی محرکه را فراهم می کنند تقریبا از کار افتاده اند و ناسا مصمم شده بود اجازه ندهد که فضاپیما سرگردان دور کیوان بچرخد و تصمیم گرفت آن را به درستی منهدم و نابود کند. ناسا آخرین پرواز کاسینی از کنار تایتان  را که  روز دوشنبه صورت گرفت را بوسه خداحافظی نامیده است.

هنگامی که کاسینی به اتمسفر زحل با دمای 10 درجه برخورد کرد، سرعتی معادل 113 هزار کیلومتر بر ساعت  داشت. دوربین‌های کاسینی از یک روز قبل خاموش شده بودند اما ناسا آخرین تصاویر گرفته شده توسط این فضاپیما را دریافت کرده است. 

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    4 0
    یاد فیلم اینتراستلار افتادم. انصافا فیلم فوق‌العاده‌ای بود. موسیقیش هم حرف نداشت.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      0 0
      تو جاي نيوتن بودي سيب تو سرت ميخورد ياد چه فيلمي مي افتادي ؟