۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳

وضعیت زبان فارسی ما در گذشته چگونه بوده است، امروز کجاست و 30 سال آینده به کجا خواهد رسید؟

چهار عامل فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و نقاط ضعف برای گسترش زبان فارسی را باید مد نظر داشته باشیم. فرصت ما، مردمی از جهان هستند که هنوز نسبت به زبان فارسی علاقه دارند؛ قوت ما، پشتوانه قوی زبان فارسی و تاریخ هفت هزار ساله ایران و زبان فارسی است؛ ضعف ما، بودجه کمی است که برای این زبان صرف می شود و تهدید ما، وجود رقبای خارجی مخصوصا در کشورهای همسایه است.

اکنون ما باید بر اساس این چهار عامل برنامه ریزی کنیم تا بدانیم که مثلا طی سه سال آینده چه کار باید بکنیم و به چه پیشرفتی خواهیم رسید. زبان فارسی، 100 سال پیش در مدارس هند و بنگلادش تدریس می شده و حدود 700 سال در منطقه شبه قاره به عنوان زبان اداری و ادبی و شعری بوده است. بوستان سعدی نیز تا حدود 70 سال پیش در مدارس خاورمیانه به خصوص در مدارس کشور مصر، تدریس می شد و همه این اتفاقات به صورت خودجوش و صرفا به خاطر جذابیت موجود در خود زبان فارسی بوده و حمایت چندانی در این رابطه وجود نداشته است.

در اثر یک تحول مقطعی در کاراکاس، زبان فارسی به شدت در آن منطقه گسترش یافت و آن تحول این بود که چند سال پیش حدود 200 شرکت ایرانی در کاراکاس مشغول به کار شدند و فعالیت های متعددی انجام دادند و همین امر باعث شد تا زبان فارسی در آن منطقه گسترش یابد.

مقام معظم رهبری فرمودند زبان فارسی باید تا 30 سال آینده به زبان علم تبدیل شود. برای تحقق این آرزو و فرموده رهبری، باید تلاش کنیم تا وضعیت کنونی زبان فارسی را بهبود بخشیم و تنها راه برای جلوگیری از تحلیل رفتن وضعیت زبان فارسی در جهان و گسترش آن، برنامه ریزی راهبردی و علمی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    0 0
    منظور جناب دربندی از سامان دهی بیشتر زبان فارسی یعنی نابودی زبانهای غیر فارسی در ایران هست.اخه در کشوری که مردمش چند زبانه هستن و زبان فارسی فقط یکی از این زبانهاست چطور میخواید زبان فارسی رو گسترش بدید اول حق و حقوق غیر فارذسی زبانها رو در ایران بدید .بقیه پیش کش.چرا پول ماها و بیت المال باید فقط برای زبان فارسی خرج بشه