احیای هنر بافت پارچه ماهوت در استان سمنان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: هنر بافت نوعی پارچه ماهوت در این استان به همت هنرمندی از شهر کلاته خیج شاهرود، احیاء شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «جعفر صفاخواه» امروز و در گفت و گويي افزود: هنر بافت پارچه ماهوت توسط "خدیجه غنچه" از هنرمندان با سابقه استان در رشته نساجی سنتی، جان دوباره ای گرفت.
وی گفت:کار بافت پارچه ماهوت در دستگاه بافندگی چهار وردی انجام می‌شود و در گذشته از این پارچه در تهیه البسه مجلسی و رسمی در کلاته خیج استفاده می‌شد.
صفاخواه با بیان اینکه این هنرمند در حال حاضر قابلیت تولید به طور متوسط روزانه سه متر از این پارچه را دارد، افزود: در صورت افزایش تقاضا به این میزان افزوده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ماهوت، نوعی پارچه پشمینه کلفت پُرز دار نفیس است، گفت: با توجه به ماهیت سنتی این پارچه، می‌توان از آن در تهیه بخش‌هایی از لباس‌های رسمی و روز و سنتی، استفاده کرد.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: شهر کلاته خیج از گذشته یکی از قطب‌های مهم بافت انواع پارچه دست بافت بوده و با ارتقای دستگاه‌های بافت پارچه وبهبود مواد اولیه، می‌توان زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه را فراهم کرد.
وی گفت: در حال حاضر حدود 800 هنرمند در استان به تولید انواع پارچه اشتغال دارند.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: احیای منسوجاتی که بافت آنها منسوخ شده است از جمله برنامه‌های در دست پیگیری این معاونت است.
چهار هزار و 500 هنرمند صنایع دستی در بیش از 52 رشته در استان سمنان فعالیت دارند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =