ایسنا نوشت:آمارها گویای این است که در زمینه لوازم بهداشتی، ایران حدود نیمی از بازار افغانستان را در دست دارد.

در جدول عمده اقلام وارداتی، مواد غذایی در صدر جدول واردات افغانستان قرار دارد و در این بخش ایران رقمی حدود ۲۳.۳ درصد از نیاز بازار این کشور همسایه را تامین کرده و درآمدی معادل ۴۷۵ میلیون دلار دارد.

صنعت دارو را می‌توان بخشی دیگر از واردات عمده افغانستان به شمار ‌آورد که در این زمینه در سال‌های گذشته تنها ۵.۹ درصد از داروهای افغانستان از طریق ایران وارد شده و رقمی معادل ۳۸ میلیون دلار درآمدزایی در این حوزه صورت گرفته است.

اما در حوزه محصولات بهداشتی ایران حدود نیمی از بازار افغانستان را در دست دارد و ۴۹.۳ درصد از این بازار را از آن خود کرده و بالغ بر ۴۸ میلیون دلار از طریق این بازار درآمد داشته است.

صنعت نساجی بخش دیگری است که در رده چهارم اقلام عمده وارداتی افغانستان به شمار می‌رود. در این زمینه ایران سهمی حدود ۳۳ درصد از این بازار را در اختیار داشته و درآمدزایی صورت گرفته در این بخش رقمی بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلار می‌شود.

رده پنجم کالاهای وارداتی افغانستان را سوخت و مواد قیری تشکیل می‌دهد که در این حوزه ایران ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و درآمد حاصل از این بخش نیز رقمی معادل ۲۷۵ میلیون دلار است.

واردات الکل‌ها، اسیدها و ترکیبات آلی دیگر بخش عمده کالاهای وارداتی افغانستان است که در این حوزه ایران سهمی معادل ۹۶ درصد بازار را در اختیار داشته و درآمدی معادل ۵۷۶ میلیون دلار دارد.

در حوزه کالاهای پلاستیکی و پلیمری نیز ۵۴ درصد بازار افغانستان در دست ایران قرار دارد و در این حوزه ۱۶۵ میلیون دلار درآمدزایی صورت گرفته است.

همچنین در حوزه حلال‌ها، رنگ‌ها و رزین ۴۵.۳ درصد از سهم بازار افغانستان به ایران تعلق داشته و ۴۶ میلیون دلار درآمدزایی در این بخش صورت می‌گیرد.

 انواع سیمان، گچ، کاشی و سرامیک دیگر کالاهای وارداتی افغانستان از ایران هستند که نسبت بازار ایران در قیاس با دنیا ۳۸.۶ درصد است و ارزش صادرات این بخش رقمی بالغ بر ۱۹۶ میلیون دلار محسوب می‌شود.

در حوزه آهن‌آلات، فولاد، سنگ و سایر فلزات مشابه نیز ایران ۴۰ درصد از بازار واردات افغانستان را به خود اختصاص می‌دهد و بدین‌ترتیب معادل ۱۷۸ میلیون دلار ارز به کشور وارد می‌شود.

در حوزه فلزاتی مانند مس، آلومینیوم، روی و قلع ایران ۳۰ درصد بازار افغانستان را در دست داشته و درآمدزایی معادل ۹۷ میلیون دلار در این بخش دارد.

در زمینه صادرات انواع تجهیزات برقی  و صنعتی نیز  ۱۱.۵ درصد از بازار افغانستان در اختیار ایران بوده و درآمدی بالغ بر ۱۱۶ میلیون دلار  در این بخش ایجاد می‌شود.

همچنین در حوزه انواع خودرو و قطعات وسایل حمل و نقل ایران تنها ۲.۱ درصد از بازار افغانستان را به خود اختصاص داده و رقمی معادل ۱۸ میلیون دلار  ازا ین بازار سهم می‌برد.

چوب، کاغذ و کتاب دیگر اقلام صادراتی ایران و افغانستان هستند که ۹.۵ درصد بازار این عرصه با ارزشی حدود ۱۱ میلیون دلار به ایران اختصاص دارد.

در حوزه کود نیز ۸۸ درصد بازار افغانستان با ارزشی بالغ بر ۱۶ میلیون دلار در اختیار ایران است و به غیر از این موارد در حوزه اقلام مختلف دیگر ۸.۵ درصد از بازار افغانستان با ارزشی معادل ۵۳ میلیون دلار به ایران اختصاص دارد.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرداد A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    0 0
    امار های بسیار نگران کننده ایی هست اصلا تجار و تولید کنندگان ایرانی باید بازار افغانستان را قبضه کنند معلوم نیست چرا اینقدر در بازار افغانستان ضعیف عمل می کنیم. بازار به این خوبی و گستردگی مهیا هست بعد صادرکنندگان دست روی دست گذاشته اند کلاً ما ایرانیها بازار یابی بلد نیستیم.