ایسنا نوشت:‌ رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد و اقدامات جمعیت در زلزله کرمانشاه، به برخی انتقادات و ادعاها که در این باره در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، پاسخ داد.

علی اصغر پیوندی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در ساختمان صلح برگزار شد، در تشریح فعالیت‌های جمعیت در امدادرسانی به مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: اولین وظیفه‌ای که بر اساس وظایف ذاتی جمعیت به عهده ما قرار دارد بحث نجات افرادی است که در حادثه گرفتار شدند و این مهمترین اولویت ما در ساعات اولیه بود و تمام امکانات را برای این کار بسیج کردیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بحثی مهم و جدی است. هلال احمر با همکاری سایر ارگان‌های نظامی و انتظامی کار را پیش گرفتند و با اینکه شدت و وسعت حادثه زیاد بود در لحظات اولیه به بررسی وضعیت پرداختیم تا ببینیم حادثه چه مناطقی را تحت تاثیر قرار داده و جمعیت درگیر چقدر بوده است. تخمین‌های اولیه ما نشان می‌داد که 150 هزار نفر در شعاع 50 کیلومتری ازگله که در پنج کیلومتری مرکز زلزله قرار داشت تحت تاثیر حادثه بودند و پیش بینی ما این بود که 33 هزار خانوار از این حادثه تاثیر گرفتند که این پیش بینی به یقین تبدیل شد.

پیوندی در ادامه افزود: ما امکانات را در استان‌های معین و سایر استان‌ها به کار گرفتیم تا بتوانیم با دقت و سرعت مناسب پیش برویم و نیروهای مختلفی از جمله تیم‌های واکنش سریع، درمان اضطراری، سگ‌های زنده‌یاب (آنست)، ترابری و آمبولانس در لحظات اولیه در استان مورد استفاده قرار گرفت. در شب حادثه که مناطق با قطعی کامل آب و برق همراه بودند بحث نجات از همان لحظات اولیه به فوریت دنبال شد.

توزیع 82 هزار و 540 چادر و 240 هزار پتو در مناطق زلزله‌زده

وی در مورد توزیع چادرها در شب اول گفت: 10 هزار دستگاه چادر در انبار کرمانشاه موجود بود و 15 هزار دستگاه نیز از استان مجاور در همان شب به منطقه اعزام شد و با فرض اینکه 150 هزار نفر نیاز به اسکان اضطراری دارند و هر چادر قابلیت اسکان چهار تا پنج نفر را دارد برآورد ما نیاز به 25 هزار دستگاه چادر بود که توانستیم در اوایل صبح با این تعداد منطقه را پوشش بدهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های مدیریت بحران هفت شهر تحت تاثیر زلزله قرار داشتند ادامه داد: ما بخش‌های زلزله زده را به هشت منطقه تقسیم کردیم و در هر منطقه مدیرعامل یک استان رئیس منطقه شد و این کار کمک کرد تا با برآورد حادثه خدمت رسانی و نجات افراد دنبال کنیم.

پیوندی ادامه داد: در روز اول حادثه عملیات نجات ادامه پیدا کرد و در ادامه با توجه به اینکه وظیفه بعدی ما اسکان اضطراری است و درمان اضطراری بود در روز اول 10 هزار و 520 دستگاه چادر توسط نیروها و ترابری خودمان ارسال شد و تنها در سرپل ذهاب 5650 دستگاه چادر توزیع شد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت حفظ انتظامات به عهده هلال احمر نیست اضافه کرد: در یکی دو روز اول به خاطر اینکه نظم و انضباط خوبی در مناطق حاکم نبود باعث شد که اقلام دقیقا به دست افرادی که نیازمند بودند نرسد و این مسئله گله‌هایی را ایجاد کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به سفر رئیس جمهور به مناطق زلزله زده، گفت: بعد از بازدیدی که رئیس جمهور در روز دوم از سرپل ذهاب انجام داد و تاکیدی که وزیر کشور داشت وضعیت نظم و انضباط بسیار بهتر شد. با توجه به اینکه مردم به تبع حادثه استرس داشتند برخی از روستاها برای گرفتن امکانات به مناطق شهری مراجعه کردند که این مسئله بی‌نظمی‌هایی را ایجاد کرد و این روند که بیش از حد معمول رخ داد و خدمت رسانی را دچار مشکل کرد.

پیوندی اضافه کرد: از اواخر روز دوم و در روز سوم با پشتیبانی نیروهای نظامی و انتظامی اوضاع بهتر شد و در حین اینکه در روز سوم سایر اقلام میان حادثه دیدگان توزیع شد تعداد چادرها به 42 هزار دستگاه رسید و در حال حاضر مجموعا 82 هزار و 540 دستگاه چادر در مناطق شهری و روستایی بین مردمی که خانه‌هایشان امکان اسکان ندارد و حتی آنهایی که ساختمان‌های‌شان آسیب ندیده و به خاطر ترس از زلزله بیرون از آن زندگی می‌کنند توزیع شده است.

وی به آمار و ارقامی در مورد سایر اقلام توزیعی اشاره کرد و گفت: 240 هزار تخته پتو، 18 هزار و 850 چراغ والر برای کنترل سرما، 56 هزار تخته موکت و سایر اقلام به عنوان نیازهای اولیه بین مردم توزیع شد. همچنین بر اساس پیش‌ بینی‌ها و هشدارهایی که سازمان هواشناسی داده بود تا روز گذشته 120 تن نایلون در منازل توزیع شد و این فعالیت‌ها تا رسیدن وضعیت به شرایط مطلوب ادامه دارد.

اسکان دائم زلزله‌زدگان طی یکی دو ماه دیگر

وی در مورد ارزش ریالی اقلامی که تا کنون توزیع شده گفت: ارزش ریالی اقلام امدادی که از انبارها خارج و بین مردم توزیع شده، بالغ بر 100 میلیارد تومان است و این افتخاری برای ماست که توانستیم به وظیفه‌مان عمل کنیم. ضمن اینکه باید تاکید کنم که سازمان ما جنس مردمی دارد و باید در این لحظات همراه مردم باشیم تا آنها احساس آرامش کنند.

وی همچنین اضافه کرد: از این به بعد تا اسکان دائم افراد زلزله زده که حدودا یکی دو ماه زمان می‌برد، باید اقلام دیگری میان مردم توزیع شود و از همین رو دفترچه‌های امدادی بر اساس اطلاعاتی که از مرکز آمار داشتیم میان مردم توزیع شده است. پیش بینی ما این است که 30 هزار خانوار را پوشش بدهیم و توزیع اقلام غذایی 72 ساعته از روز گذشته آغاز شده و پس از آن اقلام یک ماهه که شامل جیره مشخص خشک و طبق استانداردهاست توزیع می‌شود. این روند تا زمانی که مردم از چادر به وضعیت اسکان دائم برسند ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بنیاد مسکن مسئولیت اسکان دائم حادثه دیدگان را به عهده دارد، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا با طرح‌های بلاعوض و درازمدت این افراد از اسکان در چادر به اسکان دائم برسند و بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

پیوندی با بیان اینکه برای توزیع اقلام در روستاها از روزهای دوم و سوم از ظرفیت امداد هوایی استفاده شد، گفت: پنج بالگرد از ساعات اولیه دوشنبه صبح به منطقه اعزام شدند و همچنین در مجموع 10 فروند بالگرد خدمات خوبی در روستاها و شهرها ارائه دادند. در مجموع 240 ساعت پرواز انجام شد و 250 مصدوم به بیمارستان‌های صحرایی و شهری منتقل شدند.

جمع‌آوری 370 میلیارد ریال کمک‌ مردمی

وی با اشاره به اینکه درمان اضطراری وظیفه بعدی هلال احمر و منطقه بود ادامه داد: این جزو وظایفی بود که با همکاری ارگان‌های دیگر هم صورت گرفت و پنج درمانگاه اورژانسی در شهرستان‌های حادثه دیده ایجاد شد که دو درمانگاه در شهر ثلاث و در شهرهای دالاهو، سرپل ذهاب و قصر شیرین هم یک درمانگاه ایجاد شد تا به سرعت مجروحان تحت درمان اولیه قرار بگیرند. در محوطه بیمارستان سرپل ذهاب که خراب شده بود نیز بیمارستان صحرایی ایجاد شد و کادر مشخصی به این بیمارستان اعزام شد.


رئیس جمعیت هلال احمر به فعالیت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در زمینه حمایت‌های روانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: به خاطر استرس شدیدی که خانواده‌ها پس از حادثه دچار آن بودند تیم‌های تخصصی سازمان جوانان وارد منطقه شدند و با مردم و بچه‌ها روابط عاطفی برقرار کرده و تلاش کردند تا محیط شادتری را برای کودکان ایجاد کنند تا در فضای غمباری که ایجاد شده است از میزان استرس و غم آنها کاسته شود.

پیوندی به مجموع کمک‌های نقدی مردم به جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: ملت شریف و عزیز ما کمک‌های نقدی زیادی را انجام دادند که از آنها تشکر می‌کنیم و میزان کمک‌های نقدی که از گوشه‌های مختلف میهن‌مان دریافت کردیم 370 میلیارد ریال تا صبح امروز بود و همچنین مردم 20 هزار تن اقلام امدادی و غیر امدادی به استان‌ها و شعبات تحویل دادند که مقداری از آنها حمل شده و مقداری دیگر از آنها بسته بندی شده تا از اسراف این اقلام هم جلوگیری شود.

کمک 5 میلیون تومانی به خانواده‌های داغدار یا صاحب فرزنده شده در زلزله

وی از پرداخت کمک 5 میلیون تومانی از طریق کمک های مردمی به هلال احمر به خانواده هایی که فردی را در جریان زلزله کرمانشاه از دست داده اند خبر داد گفت: این مبلغ بر اساس گزارش هایی که از پزشکی قانونی دریافت می شود، پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه از پرداخت کمک‌های نقدی به خانواده‌هایی که بعد از زلزله صاحب فرزندی تازه متولد شده‌اند خبر داد و افزود: به خانواده‌هایی که بعد از وقوع زلزله فرزندشان متولد شده است نیز 5 میلیون تومان کمک نقدی از طریق کمک های مردمی پرداخت می شود.

پاسخ رییس هلال احمر به انتقادات

وی در ادامه نشست خبری که برای تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد به امدادگران این جمعیت اشاره کرد و گفت: به عنوان یک امدادگر کوچک وظیفه خود می‌دانم که از زحمات امدادگران در این حادثه تقدیر کنم. احساس من این است که این افراد گاهی در این میان مظلوم واقع شدند. افرادی که حتی در حین کمک رسانی آسیب دیدند.

رئیس جمعیت هلال احمر به مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد زلزله کرمانشاه، عملکرد هلال احمر و انتقادات نسبت به نظم و انضباط در توزیع اقلام و امدادرسانی منتشر می‌شد اشاره کرد و گفت: مسئله نظم و انضباط به عهده هلال احمر نیست و در چهارچوب مدیریت بحران وظیفه نجات، اسکان اضطراری، تغذیه و درمان به عهده ما است و نظم به عهده دیگران است. شاید این اولین بار بعد از گسترش شبکه‌های اجتماعی بود که یک حادثه در این حد رخ می‌داد و از همین رو گاها اخبار نادرستی در این شبکه‌ها منتشر می‌شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال ایسنا درباره راهکاری افزایش اعتماد به هلال احمر، گفت: در این زمینه شبکه‌های اجتماعی نیز نقش داشتند ولی من معتقدم که اعتماد به هلال احمر هنوز وجود دارد و روز به روز بیشتر می‌شود. مردم اعتماد زیادی دارند و کمک‌های زیادی به ما دادند. ولی اینکه چرا خود مردم در مناطق حاضر می‌شدند موضوعی است که من فکر نمی‌کنم به دلیل بی اعتمادی آنها به هلال احمر باشد. زیرا خود مردم در این شرایط احساس می‌کنند که باید به هم میهن خود کمک کنند. ضمن اینکه دیدیم این مسئله ترافیک سنگینی را در بعضی مناطق ایجاد کرد و چنین موضوعی را در زلزله بم و ورزقان هم شاهد بودیم.
وی ادامه داد: همه باید در این جهت تلاش کنیم که مردم اعتماد بیشتری داشته باشند و از طرفی در زلزله کرمانشاه دیدیم که کمک‌های مردمی 1.5 برابر کمک‌هایی بود که از زلزله ورزقان تا کنون انجام شده است. بنابراین این روند اعتماد رو به رشد است. هلال احمر از جنس مردم است و در حوادث تعداد بسیار زیادی از همین مردم به کمک ما می‌آیند.

رئیس جمعیت هلال احمر به حضور مردم در مناطق زلزله زده و توزیع اقلام توسط خودشان اشاره کرد و گفت: بنا نیست هر که اقلامی را می‌آورد خودش توزیع کند و خوب است که این اقلام تحویل داده تا بر اساس نیاز مناطق و به تناسب توزیع شود.
پیوندی در مورد اطلاعیه‌های تلویزیون نیز گفت: مسئولان صدا و سیما نیز با ما همراه بودند و برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی کمک کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد صلاحیت حساب کاربری که چندی پیش با عنوان حساب کاربری جمعیت هلال احمر در توئیتر ایجاد شد، گفت: صلاحیت این حساب را تایید می‌کنیم و این یکی از محسنات شبکه‌های اجتماعی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

تامین تغذیه و درمان زلزله‌زدگان تا اسکان دائم

وی اضافه کرد: ما با همکاری‌هایی که انجام دادیم توانستیم مشکل نظم را برطرف کنیم و بتوانیم بهتر توزیع اقلام امدادی و رسیدگی‌ها را انجام بدهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اسکان اضطراری به صورت 100 درصدی انجام شده است ، به نیازهایی که از این به بعد در مناطق زلزله زده وجود دارد اشاره کرد و گفت: موضوع تغذیه و درمان تا زمانی که مردم به اسکان دائم منتقل شوند ادامه دارد و بر اساس وظایف ما بازه زمانی که باید خدمات ارائه دهیم بین 45 روز تا دو ماه است، ولی بیشتر از این زمان در خدمت مردم خواهیم بود تا با تامین شرایط اولیه آنها به زندگی عادی برگردند.

پیوندی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه اضافه کرد: سفر ایشان دلگرم کننده بود و روحیه جدیدی به عزیزانی که درگیر حادثه بودند داد. ما با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم سعی می‌کنیم تلاش بیشتری را به کار ببندیم تا شرایطی ایجاد شود که بتوانیم آلام مردم را کاهش دهیم.

با مشکل کمبود تامین چادر، پتو و اقلام امدادی مواجه نشدیم

وی ادامه داد: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که 40 روزی است خدمت امدادگران عزیز هستیم و در طول این مدت با چند مسئله روبرو بودیم. در ابتدا بحث میانمار را داشتیم که باید طبق وظیفه سازمانی خود به آنها کمک می‌کردیم و پس از آن بحث اربعین را داشتیم که بر اساس وظایف هلال احمر موضوع درمان ایرانیان خارج از کشور به عهده ما بود. همچنین پس از آن مجمع جهانی را داشتیم که توانستیم به عنوان عضو هیات حاکمه انتخاب شویم و پس از آن هم زلزله کرمانشاه رخ داد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که وضعیت ذخایر انبارهای هلال احمر در قبل از زلزله کرمانشاه چگونه بود، گفت: برای روزهای اول حادثه 16 قلم استراتژیک نیاز است که باید از قبل دپو شده باشد، ولی با توجه به برآوردی که داشتیم ذخایر حدود 30 تا 40 درصد میزان مورد استاندارد بود اما این کمبودها آسیب جدی وارد نکرد و در کل می‌توان گفت در این حادثه با کمبود تامین چادر، پتو و اقلام امدادی مواجه نشدیم خوشبختانه خدمات رسانی ما به صورت کامل انجام شد. با توجه به اینکه ما کشور حادثه خیزی هستیم باید برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و در مجموع باید بگویم که وضعیت ما در این حادثه قابل قبول بود.

پیوندی در مورد موانعی که برای خدمات رسانی به روستاها وجود داشت، گفت: کار در روستاها کمی مشکل بود زیرا 1630 روستا در وسعت 50 کیلومتری مرکز زلزله وجود داشت و ابتدا باید می‌دیدیم که کدام روستاها آسیب دیده‌اند که این کار زمان‌بر بود ولی از ساعات اولیه آغاز شد. همچنین در بعضی از روستاها توزیع اقلام امدادی از راه‌های زمینی سخت بود و این مسئله باعث شد که اعزام نیروهای امدادی کمی زمانبر باشد. کار ما در زمینه نجات در روستاها با تلاش خوبی که انجام شد موفقیت آمیز بود ولی در زمینه توزیع اقلام امدادی به خاطر مشکل نظمی که وجود داشت در ابتدا نتوانستیم به خوبی کمک رسانی کنیم.

وی در مورد اینکه اقلامی که مردم می‌توانند از این به بعد به مناطق حادثه دیده کمک کنند چه اقلامی است گفت: تصور ما این است که اگر مردم فقط از طریق نقدی کمک کنند بسیار خوب خواهد بود تا نیازهای منطقه از این طریق تامین شود. اما درباره کمک‌های غیرنقدی نیز بهترین کمک مربوط به وسایل گرمایشی است که مقام معظم رهبری هم به این موضوع تاکید کردند. اقلام غذایی بسیار زیاد است و با توجه به محبتی که مردم داشتند این مسئله کاملا تامین شده است و از آنها درخواست می‌کنیم که اینگونه کمک‌ها را متوقف کنند.

رییس جمعیت هلال احمر همچنین به ارائه خدمات توانبخشی به مصدومان زلزله اشاره کرد و گفت: در این حادثه افرادی با قطع عضو مواجه شدند و تلاش می‌کنیم که آنها را به زندگی عادی برگردانیم. با تمام توان در مراکز جامع توانبخشی در خدمت افراد آسیب دیده هستیم و خدمات رایگان به آنها ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر استفاده از تجربیات این حادثه گفت: زلزله کرمانشاه حادثه بسیار تلخی بود اما نکات مثبتی هم داشت و از همین رو گروه‌های آموزشی و پژوهشی ما به مناطق اعزام شدند تا بتوانند این حادثه را مستندسازی و از تجربیات آن استفاده کنند و حتی این تجربیات را نیز در اختیار فدراسیون جهانی قرار دهند.

پیوندی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای جمع آوری کمک به مردم روهینگیا و مردم زلزله زده کرمانشاه یک حساب اعلام شد و چگونه تفاوت واریزی‌های مردم برای این دو مشخص می‌شود، گفت: شماره حساب هلال احمر 99999 در بیشتر بانک‌های کشور است و با توجه به اینکه در پرداختی‌ها مشخص می‌شود که برای چه کاری پول واریز شده می‌توان آنها را تفکیک کرد. همچنین کمک‌هایی که از طریق کد #724* ارسال می‌شود نیز کاملا به صورت تفکیک شده است. بر اساس روز و ساعتی که این راه‌های دریافت کمک‌های نقدی برای مردم زلزله زده کرمانشاه اعلام شده مبالغ واریزی دسته بندی می‌شود.

پیش بینی توزیع چادر برای خانوارهایی که چادرشان مستعمل شده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات هلال احمر برای کمک به خارج از کشور مانند آوارگان میانماری در کاهش کمک‌ها به هلال احمر برای زلزله زدگان تاثیر داشته است، گفت: هلال احمر ارگانی است که وظیفه سازمانی در داخل و خارج از کشور دارد و همانطور که دیگران به ما کمک می‌کنند ما هم این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد کیفیت چادری که در میان آسیب دیدگان توزیع شده است، گفت: جنس این چادرها بسیار خوب است و تولید خود ماست و در مقابل بارندگی‌ها تا حدودی مقاوم هستند اما نمی‌توان انتظار داشت که تمام آنها در طول پنج شش ماه در هر شرایطی بدون مشکل بمانند. ممکن است بارندگی به آنها آسیب‌هایی بزند و به همین دلیل نایلون‌هایی را برای روی چادرها توزیع کردیم و از طرفی گاهی ممکن است افرادی استفاده درستی از چادرها نداشته باشند و اینها زودتر مستعمل شوند. از همین رو پیش بینی توزیع چادرهای دیگر را مد نظر قرار داده‌ایم.

پیوندی به ضرورت تجهیز هلال احمر به تجهیزات به روزتر اشاره کرد و گفت: ناوگان نجات ما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و شش نفر که هیچ کس فکر نمی‌کرد زنده باشند را از زیر آوارها نجات دادند. بنابراین اگر برای تجهیزاتی که به نجات جان افراد کمک می‌کند هزینه کنیم نتیجه مناسب‌تری هم می‌گیریم.

مشکلی بین دستگاههای امدادرسانی وجود نداشت

وی در مورد میزان هماهنگی هلال احمر با سایر دستگاه های فعال در امدادرسانی همچون سپاه گفت: ما در فضایی قرار داشتیم که مردم مصیبت دیده بودند و باید روح همدردی و کمک را حاکم کنیم و از لحظات اولیه تمام نیروهای هلال احمر، ارتش و سپاه فعالیت کردند و مشکلی بین آنها نبود. بر اساس تقسیم بندی که صورت گرفته بود سپاه روستا را در دست گرفته بود و ارتش مسئولیت شهرها را به عهده داشت. درخواستی که من در جلسه مدیریت بحران داشتم این بود که بر موضوع توزیع مناسب اقلام تاکید شود و نیروهای نظامی و انتظامی پس از آن نظم بسیار خوبی را برقرار کردند. بنابراین ما مسئله برقراری نظم برای خدمت رسانی بهتر را 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =