«خبرجنوب» نوشت: فراگیری دانش و آموختن سواد یکی از عوامل توسعه انسانی به حساب می آید. همان طور که دانش و آگاهی در توسعه فنی، تکنولوژی اقتصادی و مفاهیم اجتماعی تاثیرگذار است به همان اندازه نیز بی سوادی و حتی کم سوادی، ریشه بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع می باشد؛ بنابراین ریشه کن ساختن بی سوادی یک ضرورت است.

عیسی ملک پور، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با تاکید بر این موضوع به تاسیس نهضت سوادآموزی در سال 58 اشاره می کند و می گوید: طبق سرشماري سال 95 چهارصد و هشتاد و هفت هزار و 356 نفر از جمعیت 6 سال به بالا در استان فارس بی سواد هستند.
ملک پور اضافه می کند که از هر 100 نفر 6 سال به بالا در استان فارس 8/88 باسواد و 2/11 بيسواد هستند كه در مقايسه با سرشماري سال 90 تقريبا 5/2 درصد رشد داشته ايم. او به رشد 33 برابری باسوادی در استان در مقايسه با سال 85 تا 90 اشاره و تاکید می کند كه در اين شاخص بين استان هاي كشور، هفتم هستيم.
ملک پور می گوید: نرخ باسوادي استان فارس در جمعيت مردان 7/91 درصد و در جمعيت زنان 9/85 درصد می باشد و اختلاف درصد باسوادي و بي سوادي بين مردان و زنان نیز بين 5 تا 7 دهم درصد است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس ادامه می دهد: درصد باسوادي جامعه شهري استان، 5/91 درصد و مناطق روستايي، 5/82 درصد مي باشد يعني اختلاف باسوادي بين مناطق شهري و روستايي در فارس حدود 9 درصد است.
این مسئول به مقايسه درصد باسوادي شهرستانها می پردازد و اضافه می کند: در جمعيت 6 سال به بالاتر، شهرستان شيراز با 1/93 درصد، بيشترين باسواد و شهرستان رستم با 5/79 درصد، كمترين باسواد را دارد. از نظر تعداد بي سوادان نیز متاسفانه شهرستان شيراز در جمعيت 6 سال به بالا با 116 هزار و 128 نفر، بيشترين بي سواد و پاسارگاد با 4075 نفر، دارای كمترين قدر مطلق بي سوادي است. ملک پور با بیان اینکه از كل جمعيت 10 تا 49 سال كه مخاطب سواد آموزي در استان فارس هستند، 8/95 درصد باسوادند، باسوادي در مردان را 6/96 و زنان را 1/95 درصد، اعلام و تاکید می کند که تعداد بي سوادان باقي مانده بين 10 تا 49 سال در استان نیز كه بر اساس خود اظهاري اعلام شده اند 131189 نفر است.
از نظر او شناسایی بی سوادان کار آسانی نیست چرا که آنها در سراسر استان به ويژه مناطق محروم و روستاها پراكنده هستند. ملک پور تاکید می کند که در سال هاي اخير، تدابیری در دستور كار قرار گرفته تا در قالب شوراي پشتيباني، بيسوادان شناسايي و به سوادآموزي معرفي شوند. ملک پور با اشاره به اولين بند تفاهم نامه سازمان نهضت سوادآموزي با 33 دستگاه، شناسایی و جذب بی سوادان تحت پوشش مجموعه را وظیفه همه دستگاه ها می داند و معتقد است اگر همه به اميد آموزش و پرورش بنشينند كار به درستي انجام نمي شود.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس تاکید می کند که هر سال در قالب روش هاي مختلف به سمت باسواد كردن بي سوادان می روند و در قالب روش هاي كلاسي، گروهي، فرد به فرد و آموزش خودآموز اين هدف را دنبال مي کنند.
او می گوید در يكي از روش ها پنج نفر بيسواد، شناسايي و آموزش و پرورش يا نهضت سوادآموزي در قالب كلاسي، آنها را تحت پوشش قرار مي دهد. در اين روش، آموزش از طريق معلم رسمي آموزش و پرورش يا يك فرد غيررسمي در قالب تشكل برون سپاري انجام مي شود و در قبال آن به او حق الزحمه پرداخت مي گردد.ملک پور ادامه می دهد: به افرادي كه طي اين طرح ها باسواد شوند به ازای قبولی، 140 هزار تومان و به كساني كه آموزش مي دهند نیز در قبال هر نفر آموزش 760 هزار تومان پاداش نقدي پرداخت مي شود.به گفته معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس، حدود 13720 نفر در استان تحت پوشش سوادآموزي قرار خواهند گرفت و بیشتر آنها در قالب تشكل ها و موسسات آموزش خواهند ديد. با توجه به اینکه تا پايان آذرماه، سامانه ثبت نام سوادآموزان در كل كشور بسته می شود، ملک پور بی سوادان علاقمند به سوادآموزی را به منظور سوادآموزی به مراجعه به واحدهاي سوادآموزي ادارات 59 گانه استان، توصیه می کند و می گوید: امسال موفق به جذب 2000 نفر از سهميه استان نشده ايم که در این راستا افراد مي توانند بي سوادان خانواده خود را نیز شناسايي و در قالب طرح «آموزش با خانواده» آنها را باسواد و در ازاي آن پاداش، دريافت كنند.
او با بیان اینکه اتباع خارجي نيز مي توانند در اين طرح ها شركت كنند، اضافه می کند که هزينه 1500 بي سواد اتباع خارجي در استان فارس را جمهوري اسلامي تامين كرده و حدود 220 نفر هم توسط كميسارياي سازمان ملل تحت پوشش قرار گرفته اند.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس تاکید می کند که نهضت سوادآموزي، تنها سيستم آموزشي كشور است كه به طور رايگان فضا، نوشت افزار، كتاب، معلم و ساير امكانات را براي بي سوادان تامين مي كند و در ازاي آن به بيسواداني كه باسواد مي شوند نيز پاداش ميدهد.ملک پور بي سوادان را در گروه هاي سني 10 تا 49 سال الويت بندي مي کند و می گوید ضريب اهميت افرادي كه 10 سال از بي سوادي آنها ميگذرد با افرادي كه 49 سال است که بی سوادند متفاوت است. او تاکید می کند که در گروه 10 تا 20 سال به دنبال بچه هاي بازمانده از تحصيل هستند و هر چند تعداد اين گروه سني در مقايسه با گروه 30 تا 40 سال، كمتر می باشد اما ضريب اهميت بيشتري دارند.
این مسئول با اشاره به طرح جدید شناسايي بیسوادان و ارائه آموزش از طريق تلفن همراه، به اقدامی که طی يكي دو سال اخير در دستور كار سوادآموزي كشور قرار گرفته نیز گریز می زند و می گوید با تاسیس مراكز يادگيري محلي علاوه بر سوادآموزي به دنبال آموزش سبك زندگي اسلامي، مهارت آموزي و ... هستيم.
ملک پور تاکید می کند: طرح هاي مختلفي براي كشاورزان در نظر گرفته شده تا روال توليد آنها در جهت تحقق توسعه ملي يا خودكفايي موثر باشد. طرح هاي ويژه سربازان، زندانيان، كارگران، بانوان و ... نیز طرح هایی است که به گفته او به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در دستور کار قرار گرفته است.
ملک پور اضافه می کند: در راستای غني سازي محيط زندگي نوسوادان، كم سوادان و بي سوادان، طرح هايي نیز تحت عنوان «حلقه هاي كتابخواني» و «خواندن با خانواده» طراحی شده که در قالب این طرح، نشریه «فرصت دوم» و تعدادی كتاب به منظور مطالعه و یادداشت برداشت های شخصی براي آنها پست مي شود. به اعتقاد او اجرای این طرح در مناطق روستایی که از کمبود كتابخانه رنج می برند و دسترسی آسان به کتاب ندارند بسیار موثر بوده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس بر این باور است که بسياري از بي سوادان مطلق نهضت سوادآموزي اكنون چهره هاي برتر سوادآموزی هستند كه گرچه روزی بی سواد بودهاند اما امروز يا خود، معلم هستند يا پزشك و كارآفرينان نمونه و ... .
به گفته ملک پور، فارس یک استان فرهنگی است و اگر بتوانیم در راستای جذب بي سوادان تلاش کنیم مي توانيم بگوييم به زمره استان هايي پيوسته ايم كه درصد باسوادي آنها بالاست و ديگر بي سواد نخواهيم داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =