بازسازی مناطق زلزله زده شروع شده است؟! شمارا به خدای احد نکنید اینکار را!

از یکشنبه هفته پیش تا به امروز هنوز نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است! اطلاعات هنوز جمع بندی نشده است، هنوز نظرات فنی کامل نشده است؛ هنوز اطلاعات لرزه شناسی و زمین شناسی ناکافیست و هنوز های بسیار زیاد دیگری که باید پاسخ انها تعیین و سپس با یک برنامه کامل و سنجیده نسبت به باز سازی اقدام شود !!!!

اینکه می شود بدتر از قبل! چرا ما اینطور عمل میکنیم؟ چرا اینقدر بی تفکر مانند انسانهای اولیه حقیقتا!

بله در هر سانحه ایی تحت فشار های سیاسی در هر جای دنیا اینگونه مسایل گفته میشود ولی کمی تامل؛ آیا ما توان دوباره ساختن ساختمانهای بی کیفیت و پول و وام‌های انرا داریم که دوباره چند سال بعد داستان را تکرار کنیم؟ با این حرف‌ها اصلا گویی ما در دنیایی دیگر زندگی می‌کنیم! خداوند خودش کمک کند به این مردم و ما! وگرنه ما که خسته شدیم از بیان مسایل ابتدایی امور.

اخر کدام برنامه، کدام نقشه تایید شده برای کدام پهنه و... الله اکبر، همین؟ شروع شد!

برای سوانح در موضوع اسکان ٣ مرحله در نظر گرفته میشود بترتیب، اسکان اضطراری، موقت و دایم که بر اساس جمع بندی های تمام کشور ها بشرح زیر است:

"تامین مسکن و سرپناه مناسب ویژه آسیب دیدگان یکی از مهمترین اقدامات در زمان بعد از وقوع زلزله است که کمکهای دیگر بر همین اساس می تواند سازماندهی شود. پیش بینی یک طرح اسکان اضطراری با روشی صحیح و منطبق بر استانداردهای بین المللی که با توجه به فرهنگ جامعه مورد نظر بومی شده است میتواند به نحو چشمگیری باعث کاهش مشکلات شود. اسکان آسیب دیدگان در شرایط بحرانی شامل سه مرحله است:

اسکان اضطراری: در روزهای اولیه پس از حادثه آسیب دیدگانی که خانه هایشان را از دست داده اند باید به محل امنی منتقل شوند و از تغییرات جوی و بیماری های منتشر در هوا محافظت شوند و در ضمن مهم است که افراد و نزدیکان خانواده دور هم اسکان داده شوند. و اکثراً از چادرهای صحرائی به دلیل سبک، کم حجم و قابل انتقال بودن جهت اسکان اضطراری استفاده می شود.

اسکان موقت: در ماههای اولیه تا زمان ساخته شدن خانه های جدید بجای خانه های تخریب شده برای آسیب دیدگان تهیه می شود و اکثراً از کانکسها و اتاقهای پیش ساخته استفاده می گردد.

اسکان دائم: اسکان دائم آخرین مرحله در تامین سر پناه آسیب دیدگان است که با سکونت آنها در خانه های مسکونی صورت می پذیرد که معمولاً با ساخت شهرک های جدید یا بازسازی منازل آسیب دیده انجام می شود.

در برنامه ریزی های مدیریت بحران محل هایی خارج از منطقه آسیب دیده تحت عنوان اردوگاه جهت اسکان موقت و یا ساخت شهرک های جدید به عنوان اسکان دائم آسیب دیدگان در نظر گرفته می شود؛ در حالیکه تجربه نشان داده است که با وجود برپایی اردوگاهها و تامین بهتر خدمات بهداشتی، آسیب دیدگان به دلیل ترس از دست دادن مالکیت خانه آسیب دیده خود و یا وابستگی های خاص عاطفی که نسبت به آن منطقه دارند ترجیح میدهند که چادر یا کانکس را شخصاً تحویل گرفته و در نزدیکی خانه خود بر پا نمایند و در مکانی به دور از خانه های آسیب دیده خود ساکن نشوند."

حال ما می خواهیم این مراحل را یک شبه جمع کنیم و بعد از زلزله بعدی بگویم که بدلیل فشار کاری سازه ها درست پایه ریزی نشدند و پیمانکاران انموفع دزد بودند و .... عزیزان هر کاری اصولی دارد، تجربه داخلی و خارجی دارد، ضوابطی دارد، ایین نامه هایی دارد و ... درست است شرایط سخت است ولی تحویل یکسری بنای بی کیفیت با عجله به عزیزان غم دار چند سال بعد که دوباره انها را دچاره مشکل خواهد کرد، کمی عاقلانه عمل کنیم والله بلدیم با حوصله و صبر انشا الله. نکنید کاری که امروز برای دیگران خرده میگیرید!

والسلام علی من التبع الهدی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =