ایسنا نوشت:

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت اشتراک مواضع دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: سیاست اصولی دولت یازدهم بویژه شخص آقای دکتر روحانی بر توسعه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای همسایه استوار است.

سردار حسین دهقان در اولین دور مذاکرات وزرای دفاع ایران و جمهوری آذربایجان به اشتراکات فراوان فرهنگی، تمدنی و دینی ایران و آذربایجان و دوستی و برادری دیرینه میان دو ملت اشاره کرد و با بیان اینکه «جمهوری آذربایجان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است»، افزود: ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای بسط و توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی وجود دارد که می‌توان در چارچوب توافقات و تفاهمات فی‌مابین آن را به فعلیت رساند.

وی در ادامه با اعلام آمادگی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نیازمندی‌های دفاعی جمهوری آذربایجان اظهار کرد که سفر وزیر دفاع آذربایجان زمینه ارتقاء سطح مناسبات دفاعی و نظامی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

وزیر دفاع مرزهای دو کشور را، مرزهای دوستی و برادری نامید و تأکید کرد: افزایش ارتباطات و تعاملات سازنده موجب خواهد شد که امنیت و آرامش کامل در مرزهای دو کشور حاکم باشد.

سردار دهقان با اشاره به خطر فزآینده تروریسم و افراطی‌گری که عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است، گفت: دولت‌های منطقه باید برخورد ریشه‌ای با تروریسم، خشونت و عوامل آن را در منطقه و جهان در دستور کار جدی خود قرار دهند.

وی در ادامه تأکید کرد: آنها باید بر این امر واقف باشند که این پدیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن گریبان حامیان آنها را نیز خواهد گرفت و در صورت عدم برخورد قاطع با آن، منجر به توسعه دامنه بی ثباتی و ناامنی همگان خواهد شد و خسارت های ناشی از آن غیر قابل کنترل است و دفع این خطر جدی در سایه تشریک مساعی همکاری های منطقه ای و بین المللی قابل حصول است.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این دور از مذاکرات، با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تبریک انتصاب سردار دهقان به سمت وزیر دفاع ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم، گفت: امیدوارم این سفر به توسعه روابط دو کشور در حوزه دفاعی منجر شود.

سپهبد ذاکر حسن‌اف با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، سیاسی و مذهبی دو کشور گفت: ایران یک کشور بزرگ منطقه و دوست و همسایه آذربایجان است و همکاری با آن از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان به شمار می‌رود.

وی همچنین افزود: روابط دو کشور که توسط حیدرعلی اف پایه‌گذاری شده است در سال اخیر پیشرفت خوبی داشته و در حال حاضر وارد مرحله جدیدی شده است. امسال دهمین سالگرد روابط منسجم بین ایران و آذربایجان است و وزارتخانه‌های دفاع دو کشور از تفاهم و اعتماد متقابل و خوبی برخوردار هستند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در پایان با اعلام حمایت کشورش از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تصریح کرد: معتقدیم اقدامات مشترک ایران با جامعه جهانی در زمینه هسته‌ای منجر به توافق نهایی خواهد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =