ایسنا نوشت:

 رسانه‌ها و مقام‌های احزاب پاکستانی گفته‌اند که سفر آصف علی زرداری به آمریکا احتمالا به این دلیل است وی که اطمینان حاصل کند دولت کنونی متعلق به نواز شریف دوران حکومتش را تکمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اخبار بین‌المللی آسیا (ANI)، رسانه‌های خبری اخیرا گمانه‌زنی‌هایی را منتشر کرده‌اند که عمدتا از سوی مقام‌های «تحریک انصاف پاکستان» (RTI)، «مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز» (PML-N) و «حزب مردم پاکستان» (PPP) مطرح شده بود.

طبق این اظهارات آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری سابق پاکستان در یک مراسم افطاری با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده که محل آن اقامتگاه سفیر سابق پاکستان بوده و مسائل دوجانبه پاکستان و آمریکا از مهمترین محورهای رایزنی بوده است.

این دو مقام همچنین دیدارهای جداگانه‌ای نیز داشته‌اند که حدود یک ساعت به طول انجامیده و در جریان این نشست مقام‌هایی از کنگره آمریکا و بیلوال بوتو زرداری، یکی از رهبران حزب مردم پاکستان در آن حضور داشتند.

همچنین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دو طرف درباره عملیات نظامی در وزیرستان شمالی، روابط آمریکا - پاکستان و شرایط افغانستان در کنار سایر موضوعات در راستای منافع دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند.

پایگاه خبری داون به نقل از اظهارات شهلا رضا، رهبر حزب مردم پاکستان که معاون رئیس مجلس سند نیز هست، گفت که زرداری به واشنگتن سفر کرده است که به آمریکایی‌ها یادآوری کند که زمانی که آن‌ها معاهده NRO (فرمان آشتی ملی) را در دوران پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان امضا کردند، آن‌ها هم حزب مردم پاکستان و هم حزب مسلم لیگ پاکستان را مطمئن ساخته‌اند که به غیرنظامیان 15 سال فرصت داده می‌شود تا این کشور را هدایت کنند و پیش از آنکه دست‌کم سه انتخابات انجام شود، هیچ عملیات نظامی‌ای انجام نخواهد شد.

مقام‌های حزب مردم پاکستان درباره این اظهارات نظری نداده و گفته‌اند که این سخنان به معنای موضع رسمی این حزب نیست.

شاه محمود قریشی، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و وزیر امور خارجه سابق این کشور در ادامه این گمانه‌زنی‌ها گفت که زرداری به واشنگتن سفر کرده است تا به آمریکایی‌ها معاهده NRO را یادآوری کند.

مقام‌های پاکستان و کاخ سفید در این باره با رسانه‌ها صحبت نکرده‌اند و همین امر به گمانه‌زنی‌ها دامن زده است. برخی از اعضای رسانه‌های پاکستانی در گفتگو با روزنامه داون مدعی شده‌اند که این چرخه قدرت در پاکستان در حال حاضر برای تشکیل دولت وحدت ملی رایزنی می‌کند.

رهبران حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ پاکستان در واشنگتن به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده و گفته‌اند که زرداری به آمریکا آمده است تا به آن‌ها بگوید که آمریکایی‌ها باید به دولت حاضر پاکستان کمک کنند تا دوران حکومتش را تکمیل کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =