یک کارشناس مسائل عراق تبعات درگذشت جلال طالبانی رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان را بررسی کرده است.

زهره نوروزپور: جلال طالبانی رهبر با نفوذ حزب اتحاد میهنی کردستان پس از تحمل 5 سال بیماری درگذشت، بی شک فقدان رهبر با نفوذی چون او در بحبوحه وضعیت سیاسی اقلیم کردستان و حکومت مرکزی بغداد محسوس است، در این باره با علی الموید، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

فوت جلال طالبانی رهبر با نفوذ حزب اتحاد میهنی کردستان عراق را چه طور ارزیابی می کنید، با توجه به اینکه انتخابات در بحبوحه همه پرسی اقلیم کردستان عراق، انتخابات اقلیم هم نزدیک است.

در واقع بيمارى اقاى طالبانى به عنوان يكى از بارزترين عناصر اعتدال سياسى كردى و ملى عراق تأثيرات منفى فراوانى را در هر دو ميدان اقليم و پايتخت بهمراه داشت. اقاى طالبانى توانسته بود نقش مهم و تاريخى را در اشتى كردها با پايتخت ايفا كند.

قانون اساسى و وحدت ملى و انتخابات دائم و تشكيل حكومت هاى عراقى مستقر همه و همه با همرايى ايشان و همدلى و همكارى تنگاتنگ وى با ديگر سياسيون عراقى در بغداد صورت گرفته بود.

بي شك بيمارى ايشان و هم اكنون فوت اين شخصيت بارز سياسى اثرات وخيم خود را داشته و خواهد داشت.
مرحوم طالبانى توانسته بود به خوبى مصالح كردستان را با مصالح عراق وفق داده و بدون هيچ گونه شائبه و تناقضى اين مصالح را به هم پيوند بزند.

قطعاً رقباى اقاى طالبانى فوت ايشان را به عنوان مساحتى جديد در بازى رقابت سياسى خواهند خواند و اين معادله راه را براى انها هموار خواهد كرد، هر چند اين معادله كوتاه مدت باشد.

زيرا ميتوان گفت خلأ طالبانى اثرات منفى دراز مدت بيشترى را خواهد داشت هر چند رقبا از ان در برهه اى كوتاه استفاده سياسى بكنند.

حزب طالبانی مخالف رفراندوم اقلیم بود، کما اینکه همسر مرحوم طالبانی هم موضع حزب را اعلام کردند و واکنش تندی به همه پرسی نشان دادند. با توجه به این موضوع روند همه پرسی به چه صورت پیش خواهد رفت، در فقدان طالبانی ایا شاهد هرج مرج بیشتری در اقلیم خواهیم شد؟

متأسفانه اتحاد ميهنى كردستان موضع روشن و صريح و قاطعى عليه رفراندوم نگرفتند و بيشتر مخالفت ايشان بر تفاصيل و انچه پس از رفراندوم اتفاق افتاد مسلط بود.

اتحاد ميهنى از اينكه بارزانى يكطرفه اوامر سياسى خود را به اجرا گذاشته يا ميخواهد بگذارد گارد گرفته و واكنش نشان ميدهد.
به نظر ميرسد عدم وجود اقاى طالباني در اين سردرگمى سياسى اتحاد ميهنى بى اثر نبوده و نيست.

خروج و انشقاق حزب تغيير ( گوران ) سابقا و اقاى برهم صالح هم اكنون از اتحاد ميهنى و همچنين بى قرارى سياسى اتحاد گواه اين معنا است .اقليم هم اكنون نيز با هرج و مرج سياسى رو به روست.

اختلاف نظر شديد بين احزاب، رقابت انتخاباتى بر سر رياست و پارلمان اقليم، و همچنين تبعات رفراندوم ، فشار بين المللى و اقتصادى، فشار مركز و غيره همه و همه به عوامل ضعف تمركز و وحدت سياسى در اقليم مبدل شده است.

فتوای سیاسی آیت الله سیستانی را چه طور ارزیابی می کنید؟ با توجه به اینکه فواد معصوم در آستانه استیضاح طرح آیت الله را پذیرفته است.


بي شك ايت الله سيستانى به عنوان مؤثرترين وزنه اجتماعى - دينى در عراق بارها و بارها ثابت كرده كه ميتواند در سخت ترين كشمكشها عنصر توازن و راه نجات معضل هاى سياسى وخيم را ايفا كند. فتوى يا دقيق تر توصيه اخير ايشان راه را براى حكومت مركزى بسيار هموار نمود.
توصيه مؤكد ايشان به احترام وحدت جغرافيايى و ملى عراق و همچنين احترام قانون اساسى و رجوع مسلم به ان و حل اختلافات ما بين اقليم و بغداد زير لواى قانون و گفتمان ملى يك گونه فصل الخطاب بشمار ميرود.

هرچند سياسيون كرد سعى كردند در روزهاى گذشته فقط بر نقطه گفتمان متمركز شوند ولى گويا اراده حكومت و پارلمان عراق با پشتيبانى مرجعيت اين روش ها را يكطرفه كرده و كردها را به احترام تمام بنود و توصيه هاى مرجعيت تشويق نمودند.

هشدار حیدالعبادی در رابطه با مذاکره با اربیل را چه طور ارزیابی می کنید؟

 

طى چند روز گذشته نيروهاى اقاى بارزانى در كركوك تحركاتى نظامى را انجام دادند كه در جهت استحكام وجود كردها در كركوك بشمار ميايد.

دولت مركزى عراق تاكنون نخواسته هيچ تماس نظامى يا احتكاك نظامى با پيشمرگه كرد داشته باشد.
لذا اقاى العبادى امروز هشدار دادند كه اگر اين تحركات نظامى ادامه پيدا كند دولت با ان برخورد خواهد كرد و ساكت نخواهد ماند.
كردها از اينكه دولت مركزى بر چاه هاى نفت كركوك مسلط شود هراس دارند و با تحركات نظامى خود در پى نوعى هشدار به حكومت هستند.

ریاست مالکی بر ائتلاف ملی را چه طور تحلیل می کنید؟

همان طور كه مستحضر هستيد رياست يكساله اقاى سيد عمار حكيم بر تحالف ملى عراق چندى است به پايان رسيده و ايشان از ماه ها گذشته خواستار انتخاب رئيسى جديد بر اين تشكيلات را داشتند.

اختلاف نظرهاى بين گروهاى سياسى موجود در تحالف ملى بر سر رياست ان مانع انتخاب شخصيت جايگزين شده بود.
ائتلاف دولت قانون امروز رسما اعلام كردند كه اقاى مالكى كانديداى ايشان براى اين پست هستند.
اين كانديداتورى بايد در داخل تحالف به رأى گذاشته شود و در صورت موافقت اغلب گروهاى موجود در ان رسمى خواهد شد كه بايد منتظر اين امر باشيم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =