معاون موزه علوم و فناوری ایران، گفت: نمایشگاه‌ها و موزه‌های علوم و فناوری در جوامع پیشرو به عنوان مکان‌های سرگرمی، تفریحی، توریستی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرانلاین، «روح الله محمدی» در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران که با حضور مسئولان کشوری و استانی که در محل مجموعه ورزشی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها و موزه های علوم و فناوری در جوامع پیشرو به عنوان مکان‌های سرگرمی، تفریحی، توریستی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: امیدواریم بتوان نمایشگاهی دائمی از علوم و فناوری متشکل از فناوری و تجهیزات بومی منطقه‌ای را در استان کردستان راه اندازی کرد تا از این طریق دانش‌آموزان و جوانان با تاریخ گذشته این خطه از کشور اسلامی ایران آشنا شوند
معاون موزه علوم و فناوری ایران، با بیان اینکه بسیاری از کتب و نسخ خطی، تجهیزات و عکس‌های قدیمی به ویژه در بخش کشاورزی در اختیار و مالکیت مردم است، گفت: باید تلاش شود با همکاری دانشگاه، میراث فرهنگی، بنیاد نخبگان و سایر مراکز ذیصلاح این میراث گران‌بها جمع آوری و با الهام و بهره‌گیری از آنها موزه متمرکزی که جوابگوی نیازهای علمی استان باشد، را راه اندازی کرد
وی با اشاره به اینکه می‌طلبد که تفکر علمی فرهنگ سازی شود، تصریح کرد: آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با فعالیت گذشتگان، منجر به خودباوری و حس وطن‌دوستی خواهد شد و این اندیشه را حاکم خواهد کرد که تلاش و زحمت جزء لاینفک پیشرفت و تحول علمی است.
محمدی در پایان با ذکر این نکته که قشر تحصیل‌کرده امروز با معضلاتی هم‌چون عدم تاب‌آوری و بی انگیزگی روبرو است و در بسیاری از موارد می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند، یادآور شد: موزه‌های علوم و فناوری این فرصت را فراهم خواهد ساخت که جوانان با مشاهده این آثار به این نتیجه دست یابند که دانشمندان و اندیشمندان کهن این مرز و بوم به چه نحو و با چه مشقتی به این دستاوردها دست یافته اند
لزوم تخصیص اعتبارات و همکاری همه جانبه در راستای راه‌اندازی موزه علم و فناوری در کردستان
«جلال شریعتی» نیز با تأکید بر لزوم همکاری سازمان‌ها و نهادهای علمی و ذیربط در راه اندازی موزه دائمی علوم و فناوری در کردستان، گفت: برپایی نمایشگاه های علم و فناوری باعث ایجاد تفکر، اندیشیدن و رشد خلاقیت در مقاطع مختلف علمی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت و ساختار آموزشی در حال حاضر در محیط‌های بسته و محدود صورت می پذیرد، گفت: نباید از خاطر دور داشت که هرچه تنوع محیطی در آموزش بیشتر باشد امکان رشد خلاقیت و شکوفایی استعداد دانش آموزان و دانشجویان بیشتر خواهد شد.
رئیس شورای شهر سنندج، با بیان اینکه در این راه با محدودیت های زیادی روبرو هستیم، اظهار کرد: امید است با تلاش و همکاری تمامی نهادها و تخصیص اعتبارات لازم در کنار بهره گیری از مدیران و اندیشمندان صاحبنظر نمایشگاه‌ هر چه بهتر بتواند رسالت علمی خود را ایفا کند.
تربیت شهروندان علمی، ترویج علم و تأثیر گذاری علم در جامعه دستاوردهای موزه علوم و فناوری است
«رحمت صادقی» در ادامه این افتتاحیه، هدف از برپایی موزه ملی علوم و فناوری را تلاش در جهت تربیت شهروندان علمی، ترویج علم و تأثیرگذاری علم در جامعه دانست و گفت: بر این اساس نیازمند همکاری تمامی ارگان‌های مرتبط به ویژه دانشگاه خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه خدمات موزه فناوری که در استان‌های کشور برپا می شود فرصتی مناسب و مغتنمی را فراهم آورده است، گفت: امید است نمایشگاه علوم و فناوری زمینه‌ای مساعد برای همکاری‌های آتی با دانشگاه کردستان به عنوان مرجعیت علمی در کردستان را فراهم سازد.
رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان، با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه در این دوره از نمایشگاه از دست‌آورها و فناوری‌های کردستان ابزاری وجود ندارد، ادامه داد: تلاش می شود تا در نمایشگاه های پیش رو در زمینه فناوری های بومی استان کردستان فعالیت را آغاز کرده و در سال‌های آتی قسمی از فناوری‌های بومی استان کردستان نیز در نمایشگاه عرضه شود.
ارائه 57 اثر در شانزدهمین نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران
«صالح فرامرزی» نیز در حین معرفی بخش‌های مختلف نمایشگاه علوم و فناوری گفت: نمایشگاه در دو حوزه علوم و فناوری های ایران قدیم تا به امروز است.
وی افزود: در این نمایشگاه مجموعه‌هایی از جمله مجموعه الکتریسیته و باطری، مجموعه ترازهای محمد کرجی در زمینه نقشه کشی، مجموعه هندسه، مجموعه آثار بازسازی شده رصدخانه مراغه، مجموعه مکانیک سیالات و بخش علوم جدید که مربوط به علم فیزیک و مباحث پایه ای است گنجانده شده است.

مدیر شانزدهمین نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران, با اشاره به اینکه 57 اثر در نمایشگاه ارائه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است، تصریح کرد: 37 اثر در حوزه علوم قدیم و 20 اثر در حوزه فیزیک در نمایشگاه ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه برپایی موزه علوم و فناوری از سال 91 در شهر بابل آغاز شده است، ادامه داد: خوشبختانه هر ساله و در هر نمایشگاه مجموعه‌ای جدید به نمایشگاه اضافه می‌شود که همسو با آن تلاش می شود استانداردهای نمایشگاه در سطح ملی حفظ شود.
فرامرزی، در خصوص ابزارآلات راه یافته به نمایشگاه توضیح داد: برخی از آثار باسازی الهام گرفته شده از اصل آثار است و برخی آثار نیز از روی عکس‌ها و توضیحات مندرج در کتب قدیمی ساخته شده است و همچنین در برخی از آثار نیز که بر اساس تئوری‌ها در بخش فیزیک بوده است، تئوری به عملی بدل شده و در هیبت یک اثر ساخته شده به نمایش گذاشته می شود.
فرامرزی با بیان اینکه، نگرش در ایران به موزه‌ها و آثار آن نگاه ضعیف و ویترینی است، افزود: با توجه به محتوای خوب آثار علمی کشور، متاسفانه ما از لحاظ دانشی، موزه‌های قوی برای معرفی آثار نخبگان و دستاوردهای علمی نوین کشور نداریم، نگرشی آگاهانه برای حفظ و تقویت هویت ملی و آشنایی با دستاورد های علمی و فناوری‌های نوین کشور در این راستا ضرورت دارد.
گفتنی است؛ شانزدهمین نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری ایران با هدف ترویج علم و فناوری، توسط موزه ملی علوم و فناوری ایران، به مدت یک هفته در دانشگاه کردستان افتتاح شد. در غالب این نمایشگاه 80 وسیله و قطعه علمی که دارای پیشینه علمی و فناوری بشری در طول زمان تا به امروز است و همچنین تشریح رابطه این قطعات ابزاری با علوم مختلف از جمله فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =