در قدیم الایام یعنی زمان جوانی مادر بزرگ و پدر بزرگ هایمان اگر دختربودی کافی بود کمی قد بکشی،کمی با پیچ و خم خانه داری و آشپزی آشنا باشی آنوقت دم بخت محسوب میشدی و مانند امروز با زرق و برق خواستگاری همراه نبود و دختر ها می دانستند که هر آینه خواستگاری پشت در خانه خواهد آمد و باید همیشه سماورشان آب و آتش باشد.

پریا دادوند: امروزه ازدواج به راحتی گذشته ها نیست چراکه برای سرو سامان دادن جوانان باید با یک سری از اعداد و ارقام سروکار داشته باشیم تا بتوانیم فرزندانمان را به خانه بخت راهی کنیم .

با توجه به شرایط امروز، بعضی موسسات چند سالی است برنامه هایی در خصوص ازدواج آسان تشکیل داده اند که تا زمانی که فرهنگ سازی جامعه صورت نگیرد همچنان با ازدواج های سخت که خیلی از جوانان به دلیل عدم وجود منابع مالی تنها بودن و تجرد را به زندگی مشترک دو نفره ترجیح می دهند .

با اینحال کارشناسان اعتصاد دارند برای ترویج ازدواج در کشور و خروج از بحران های اجتماعی ناشی از آن در بنی جوانان، به چیزی بیش از تشکیل نهادهای دولتی و خصوصی نیازمندیم!

منیره عدالت زاده کارشناس مسئول سلامت نوجوانان جوانان و مدارس مرکز بهداشت تبریز در گفتگو با خبرنگار ترجمان صبح افزود: برای تسهیل ازدواج در تبریز موسسه ای به نام موسسه شفا از پنج سال پیش راه اندازی شده و حدود پنج هزار مراسم عقد و عروسی هم توسط آن شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای ترویج ازدواج فقط اقدامات نهادهای دولتی و غیردولتی کافی نیست اظهار کرد: در این موسسه آموزش هایی در خصوص دوره نامزدی، اصول زندگی و مهارت های زندگی مشترک داده می شود.

عدالت زاده خاطر نشان کرد: همایش هایی در خصوص ازدواج آسان برگزار میشود که در این همایش ها برنامه هایی از جمله مسابقات عکاسی در خصوص زندگی مشترک صورت می گیرد.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان و جوانان افزود: حدود چهارسال است که در خصوص ازدواج آسان برنامه ها و تدابیری انجام شده است تا این برنامه ها عملی شوداگر اموزش ها بصورت طولانی مدت انجام شود و در بین مردم فرهنگ سازی شود زمان طولانی لازم است تا نتیجه بخش باشد .

وی در خصوص سرفصل هایی که در برنامه های ازدواج از آن استفاده می کنند گفت : آشنایی با فلسفه ازدواج آشنایی با معیارهای همسر آشنایی با شناخت همسر زمان مناسب ازدواج سرفصل هایی است که در این برنامه صورت گرفته است .

عدالت زاده خاطر نشان کرد : دراین کلاس ها و برنامه هایی که صورت میگیرد کتاب هایی در خصوص ازدواج آسان تهیه شده که در اختیار جوانان مجرد و در حال ازدواج گذاشته می شود .

وی گفت:از برنامه های دیگر مرکز بهداشت فرهنگ سازی در بین مردم است که علاوه بر مرکز بهداشت نهاد ها و سازمان های دیگر همچون سازمان جوانان و ورزش و بهزیستی و حتی حلال احمر نیز باید دست به دست هم دهند تا این فرهنگ را در کشور ایجاد کنند .

عدالت زاده افزود: مخارج سنگین ازدواج در حال حاضر یکی از موانع ازدواج های ساده و آسان است.

ربابه امروزی کارشناس سلامت جوانان مرکز بهداشت تبریز نیز با بیان اینکه در موسسات خصوصی مقوله ی ازدواج آسان در بین جوانان فرهنگ سازی نمی شود افزود: اگر این فرهنگ پیشرفت کند مسلما بسیاری از مشکلات در خصوص ازدواج آسان و راحت برطرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای ارتقای فرهنگ باید نقطه آغازین خودمان باشیم و از خودمان شروع کنیم و فرزندانی که تربیت می کنیم با دیدگاهی آسان پرورش دهیم تا در آینده نه تنها در ازدواج بلکه در تمامی زندگی شاهد زندگی راحت و آسان باشیم .

ربابه امروزی در خصوص دلایل کاهش ازدواج یادآور شد: مهریه های سنگین و گاهی عجیب مانند یک خرمن گل سرخ، یک کیلو پوست پیاز و سکه بهار آزادی به اندازه کوه دماوند، باعث وحشت و دلسردی جوانان در ازدواج می شود. جهیزیه های سنگین و عروسی های تجملی که برپایه چشم وهم چشمی و رقابت های ناسالم صورت می پذیرند در کنار دلیل های محیطی مانند بیکاری و مشکل های اقتصادی و نبود مسکن از جمله عوامل کاهش آمار ازدواج به شمار می روند.

وی در ادامه افزود: از جانب هیچ موسسه و نهادی هیچ تعریف کلی برای ازدواج مطرح نشده است.

کارشناس سلامت جوانان خاطرنشان کرد: ازدواج آسان و ساده باید در جامعه ما که به سمت برگزاری ازدواج هایی با هزینه های بالا می رود، فرهنگ سازی شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =